استرس موجب توقف فراوری مثل

به گزارش کشتی کروز، نتایج تحقیق جدید نشان می دهد، فعالیت بعضی سلول های عصبی در زمان استرس موجب توقف فراوری مثل می گردد.

استرس موجب توقف فراوری مثل

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا ، مدیکال اکسپرس، پروفسور گرگ اندرسون از مرکز مغز و اعصاب دانشگاه اوتاگو (Otago) نیوزیلند بر اساس نتایج آزمایشگاهی تایید نموده است که تعدادی از سلول های عصبی نزدیک پایه مغز، نورون های RFRP، در شرایط استرس زا فعال می شوند و سپس سیستم تولیدمثل را سرکوب می نمایند.

پروفسور اندرسون می گوید: یک گام موثر روبه جلو که در سال های اخیر در دسترس دانشمندان علوم اعصاب قرارگرفته است، توانایی کنترل فعالیت گروه های منتخب نورون هاست که می توان فعالیت آن ها را متوقف و یا تقویت و سپس نتایج را کنترل کرد.

وی ادامه داد: در این تحقیقات، از تکنیک های تراژنی پیشرفته استفاده کردیم تا نشان دهیم وقتی فعالیت سلول های RFRP افزایش می یابد، هورمون های تولیدمثل سرکوب می شوند، اتفاقی مشابه آنچه در هنگام استرس و در معرض هورمون استرس کورتیزول اتفاق می افتد.

اندرسون اظهار کرد: به طرز حیرت انگیزی، هنگامی که از کورتیزول برای سرکوب هورمون های تولیدمثل استفاده کردیم و همچنین سلول های عصبی RFRP را نیز غیرفعال کردیم، سیستم تولیدمثل به عملکرد خود ادامه داد، انگار کورتیزول اصلا آنجا نبود. این موضوع ثابت می نماید که نورون های RFRP قطعه حیاتی معمای ناباروری استرسی هستند.

پروفسور اندرسون تحقیق در خصوص نقش نورون های RFRP در کنترل باروری در پستانداران را حدود یک دهه پیش شروع کرد.

وی می گوید: بعد از مطالعه فعال شدن این سلول ها در هنگام استرس، به این موضوع که آیا این سلول های عصبی ممکن است باعث سرکوب باروری شوند، علاقه مند شدم. این سوالی است که طی دهه های گذشته بی پاسخ مانده بود.

پروفسور در ادامه اضافه کرد: تعیین شده است که استروئیدهای استرس مانند کورتیزولاحتمالا بخشی از مکانیسم درگیر هستند و سلول های مغز که تولیدمثل را کنترل می نمایند قادر به پاسخ دادن به کورتیزول نیستند، بنابراین به نظر می رسد که یک حلقه مفقوده دراین ارتباط وجود دارد.

وی اظهار داشت: در این تحقیق نشان داده ایم که سلول های عصبی RFRP درواقع حلقه مفقوده استرس و ناباروری هستند. آن ها در شرایط استرس زا فعال می شوند و شاید با افزایش میزان کورتیزول سیستم تولیدمثل را سرکوب می نمایند.

وی هدف از این تحقیق را چنین بیان نمود: هدف از این تحقیق آنالیز غلبه بر ناباروری ناشی از استرس با استفاده از داروهایی است که عملکرد نورون های RFRP را مسدود می نمایند.

گفتنی است، این واکنش در زنان بیشتر مشهود بود. برای زنانی که با ناباروری دست وپنجه نرم می نمایند، داروهایی که مانع عملکرد نورون های RFRP می شوند، می توانند یک درمان جدید باشند.

وی در پایان اضافه کرد: چنین داروهایی موجود است، اما برای استفاده انسانی مورد تایید نیستند و احتمالا احتیاج به آنالیز بیشتر دارند.

نتایج این تحقیق در ژورنال علوم اعصاب منتشرشده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1617

به "استرس موجب توقف فراوری مثل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استرس موجب توقف فراوری مثل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید