نرخ عوارض خروج از کشور کم خواهد شد

به گزارش کشتی کروز، عوارض خروج از کشور کم شد

قانونی در لایحه بودجه کشور چند ماه پیش ارائه شد که طی آن عوارض هر گردشگری که می خواهد از ایران خارج گردد، باید چند برابر گردد. این میزان چیزی حدود سه برابر بود که در چند بار خروج نیز به طور تصاعدی بالا می رفت. این گفته به زودی موجب نگرانی بسیاری از مردم و سفر دوستان گشت و در اخبار مختلف پخش شد. اما اخیرا علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی گفته است که این عوارض در لایحه بودجه تصویب شده و عدد نهایی را مجلس تعیین می نماید و این رقم احتمالا کم تر از عددی که گفته شده بود، خواهد شد. در ادامه با خبرنگاران جزییات این خبر را با هم مرور می کنیم.

نرخ عوارض خروج از کشور کم خواهد شد

همان طور که همه از عددی که لایحه بودجه در نظر گرفته بود، ناراضی به نظر می رسیدند، علی اصغر مونسان صحبت هایی در خصوص پیگیری های نهایی که در این مورد اجرا شده اطلاع داد و خاطرنشان کرد که عددی که لایحه بودجه در نظر گرفته، در حال حاضر در مجلس است. او صراحتا اعلام نکرد که عوارض خروج از کشور کم شد اما گفته است که ما صحبت هایی راجع به رقم نو آن شنیده ایم اما تنها کاری که باید کرد انتظار این است که بببینیم که مجلس شورای اسلامی ایران در نهایت چه عددی را برای خروج از کشور در نظر خواهد گرفت.

او بعلاوه اشاراتی به مبلغی نیز نموده است. در آخرین صحبت هایی که طبق گفته مونسان انجام گرفته، او گفته است که در رسانه های گوناگون رقمی تا 150 هزار تومان برای خروج از کشور را شنیده ایم اما مجلس هنوز چیز را اعلام ننموده و احتمالا تصمیمی قطعی نیز نگرفته است.

در خبری که راجع به افزایش خروج از کشور شنیدیم، مبلغی تصاعدی نیز به چشم می خورد. به این معنی که مسافران برای بار اول یک مبلغ و برای بار دوم و سومی که از کشور خارج شده و به سفر می فرایند، مبلغ عوارض به طور تصاعدی بالا خواهد رفت. علی اصغر مونسان در صحبت های اخیر خود به حذف احتمالا افزایش تصاعدی اطلاع داد و گفت که همه مسافران تنها یک رقم ثابت برای خروج از کشور خواهند داد.

پرسشی نیز در رابطه با این که کاهش نرخ عوارض به دستور چه کسی صورت می گیرد، یعنی اینکه آیا معاون اول رییس جمهور که این لایحه را به سازمان برنامه بودجه داده است، این نرخ را تصویب خواهد نمود و یا کم شدن این رقم در رای گیری نمایندگان مجلس صورت می گیرد، مونسان اینطور گفته است: لایحه بودجه که بر اساس اعداد قبلی به مجلس فرستاده شده، دچار تغییر نشده، ما فعلا منتظر نظر و تصمیم نمایندگان مجلس هستیم.

جزییات طرح لایحه بودجه که در 19 آذر ماه 1396 به مجلس ارائه شد، به این صورت بوده است:

لایحه بودجه در سال 1397 در نظر دارد که عوارض خروج از کشور که از هر فردی که قصد خارج شدن از ایران، چه برای سفر تفریحی و چه کاری را داشت، باید بین 3 تا 6 برابر افزایش پیدا کند.

طبق این قانون شما برای سفر اول باید هزینه ای به مبلغ 220 هزار تومان را به عنوان عوارض خروج پرداخت کنید.

در سفر دوم مبلغی که برای خروج از کشور در نظر گرفته شده، 50% افزایش می یابد و 330 هزار تومان می گردد.

در سفرهای سوم و بیشتر این هزینه 100% افزایش خواهد یافت و در نهایت شما باید برای عوارض خروج از کشور 440 هزار تومان پرداخت نمایید.

با اعلام این هزینه، افراد زیادی از جمله آن هایی که در صنعت گردشگری فعالیت داشتند، مردم و نمایندگان مجلس انتقادهای تندی به این لایحه ابراز کردند.

علی اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ابتدا گفته بود که خوب است 40 هزار تومان از رقمی که برای عوارض خروج از کشور در نظر گرفته شده است، برای توسعه و بهبود تورهای ورودی خرج و مصرف گردد. او قبل از آن که با چنین افزایشی موافقت کند اعلام نموده بود که دستگاه های مختلفی در تدوین بودجه نظر خواهند داد و ما می خواهیم که افزایش نرخ عوارض خروج از کشور کاملا منطقی باشد.

اما به هر حال او با افزایش زیاد نرخ عوارض خروج مخالفت کرد و نظرهایی نیز در این خصوص داد. مونسان گفته که رویکرد ما این است که هر کسی بتواند به راحتی سفر کند. او معتقد است که تصمیم هایی که در هر زمینه ای گرفته می گردد باید متناسب با وضع معیشتی مردم باشد و اقتصاد آن ها در نظر گرفته گردد. او بعلاوه خواهان این شد که افرادی که برای این لایحه باید تصمیمی نهایی را بگیرند، خوب است که با کارشناسان فعال حوزه گردشگری، نشستی داشته باشند و نظراتشان را جویا شوند.

به هر حال این که عوارض خروج از کشور کم شد یا خیر را باید در نهایت مجلس اعلام کند و تا آن زمان نمی گردد به طور قطع در خصوص قیمت مشخصی نظر داد.

منبع: الی گشت
انتشار: 18 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1401 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2225

به "نرخ عوارض خروج از کشور کم خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ عوارض خروج از کشور کم خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید