سازمان ملل درباره دور شدن کشورها از تعهدات توافق پاریس هشدار داد

به گزارش کشتی کروز، پاتریشیا اسپینوزا دبیر تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد با استناد به گزارش این سازمان درباره کاهش انتشار گازهای گلخانه ای هشدار داد: کشورها از تعهدات شان در قبال اهداف آب و هوایی در توافق پاریس بسیار فاصله گرفته اند.

سازمان ملل درباره دور شدن کشورها از تعهدات توافق پاریس هشدار داد

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

گاردین نوشت: اولین ارزیابی تعهدات کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در دهه آینده به عنوان یکی از اجزای مهم توافق آب و هوایی پاریس نشان داده که آنچه تا به امروز کشورها در راستای اهداف توافق پاریس انجام داده اند بسیار کمتر از اقدامات لازم برای جلوگیری از تغییرات مخرب آب وهوایی است.

این گزارش اضافه نمود: اگر همه کشورها تا به حال به همه تعهدات شان عمل نموده بودند کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در دنیا تا سال 2030 در مقایسه با سطح سال 2010 میلادی تنها یک درصد کاهش خواهد یافت.

دانشمندان گفته اند برای اینکه از گرمایش زمین 1.5 سانتی گراد قبل از دوران انقلاب صنعتی بالاتر نرود- یعنی در راستای آنچه که در توافق آب و هوایی پاریس آمده است- به کاهش 45 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای در 10 سال آینده احتیاج هست.

گزارش ارزیابی سازمان ملل متحد که آدینه این هفته منتشر شد تنها حدود یک - سوم از کشورهای مسئول در انتشار گازهای گلخانه ای در دنیا را پوشش می دهد. از بین 197 امضا نماینده توافق پاریس فقط 75 کشور طرح اقدام ملی خود را برای کاهش چنین گازهایی از حالا تا سال 2030 ارائه داده اند.

بعضی از کشورهایی که بزرگترین نقش را در انتشار گازهای گلخانه ای دارند مانند چین، آمریکا و هند هنوز طرح اقدام ملی خود را ارائه نداده اند. سازمان ملل گفته که بدون اقدام این کشورها نشست آب وهوایی COP26 که قرار است ماه نوامبر برگزار گردد نتیجه ای نخواهد داشت.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد گفته سال 2021 نقش مشخص نماینده ای در مقابله با تغییرات آب و هوایی دارد و گزارش این سازمان را هشدار قرمز برای کره زمین توصیف نموده است.

وی گفت: این گزارش نشان می دهد که دولت ها به هیچ وجه به آنچه که برای دستیابی به اهداف توافق پاریس احتیاج هست، نزدیک نیستند. کشورهایی که بیشترین نقش را در انتشار گازی های گلخانه ای دارند باید تا قبل از اجلاس آب و هوایی گلاسگو با سرعت بیشتری در جهت کاستن از چنین گازهایی تا سال 2030 در طرح اقدام ملی خود گام بردارند.

گوترش گفت: اهداف سال 2030 نیز اهمیت دارند و طرح های نجات کره زمین از بیماری کووید-19 فرصتی را برای بازگشت به دنیای سبزتر و پاکیزه تر فراهم می نماید. تعهدات بلندمدت باید با اقدامات فوری تری برای ایجاد تغییرات مورد احتیاج انسان ها و کره زمین مطابقت داشته باشد.

دولت های چین و آمریکا اکنون بیشتر در کانون توجهات قرار دارند و چین به زودی و تا همین هفته آینده قرار است از طرح اقدام ملی 5 ساله خود رونمایی کند.

آمریکا نیز نشست آب و هوایی بین المللی مهمی را در 22 آوریل برگزار می نماید و قرار است در آن طرح ها خود را ارائه دهد.

هلن مونت فورد معاون موسسه ورلد ریسورس خواهان طرح های دقیق از سوی این دو کشور شد و گفت: آمریکا باید اهداف عملی و بلندپروازانه ای را برای کاهش 50 درصدی گازهای گلخانه ای تا سال 2020 ارائه دهد و چین باید انتشار گازهای غیر دی اکسید کربن مانند گازهای متان و گازهای صنعتی را مهار کند.

کشورهای اتحادیه اروپا درباره اهداف مشترک خود در کاهش 55 درصدی گازهای گلخانه ای تا سال 2030 توافق نموده اند هر چند که بعضی از اعضای مجلس اروپا خواهان افزایش این سطح هستند.

بریتانیا به عنوان کشور میزبان Cop26 مدعی است که فراوری گازهای گلخانه ای خود را تا 68 درصد تا سال 3030 کاهش می دهد.

توافقنامه اقلیمی پاریس که در 12 دسامبر 2015 امضا شد، سند جایگزین پروتکل کیوتو است و به عنوان یک نقطه عطف مهم در مبارزه با گرم شدن کره زمین در نظر گرفته می گردد. در کنفرانس آب و هوایی 2015 سازمان ملل متحد در فرانسه 196 کشور به علاوه اتحادیه اروپا برای اولین بار توافق کردند که گرمایش کره زمین را در مقایسه با دوران پیش از صنعتی تا زیر دو درجه سانتیگراد و در صورت امکان به زیر 1.5 درجه محدود نمایند. کارشناسان می گویند با مهار تغییرات آب و هوایی به زیر این سطح دما ، تأثیرات زیست محیطی مانند بلایای طبیعی ، خشکسالی و افزایش سطح آب دریاها باید به طور موثر محدود گردد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با ورود به کاخ سفید خاطرنشان کرد که کشورش را از توافق پاریس خارج می نماید. این در حالی بود که باراک اوباما رئیس جمهور سلف او این توافق را امضا نموده بود. ترامپ به بهانه مغایرت این پیمان با منافع آمریکا کشورش را از توافق خارج کرد و مدعی شد خروج از این توافق، صنایع زغال سنگ و نفت را رونق خواهد بخشید.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1668

به "سازمان ملل درباره دور شدن کشورها از تعهدات توافق پاریس هشدار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان ملل درباره دور شدن کشورها از تعهدات توافق پاریس هشدار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید