خبرنگاران اقدامات و ابتکارهای هند برای مقابله با کرونا

به گزارش کشتی کروز، تهران- خبرنگاران- براساس گزارش سازمان ملل تعداد مبتلایان به کرونا که در دنیا شناسایی شده اند به 13 میلیون و 800 هزار نفر رسیده که هند با بیش از یک میلیون نفر مبتلا پس از آمریکا و برزیل، در رده سوم بیشترین تعداد مبتلایان قرار گرفته است.

خبرنگاران اقدامات و ابتکارهای هند برای مقابله با کرونا

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ارزان ما را تجربه کنید.

مسئولان بهداشتی هند بیان کردند در شبانه روز گذشته 40 هزار و 425 مبتلای جدید شناسایی شده اند که کل مبتلایان در این کشور را به بیش از یک میلیون نفر می رساند. شمار مبتلایان به کرونا فقط در دو کشور آمریکا و برزیل بیش از هند است. هند با 26 هزار و 283 مورد مرگ در رتبه هشتم دنیا واقع شده است.

بالاترین میزان شیوع کرونا در ایالت مهاراشترا است. در این ایالت که مرکز آن شهر مومبای است بیش از 280 هزار نفر به کرونا مبتلا شده اند؛ اما اخیرا شیوع کرونا در دو ایالت کارناتاکا و آندرا پرادش در جنوب و دو ایالت بیهار و بنگال غربی در شرق افزایش یافته است.

دولت هند همزمان با شروع همه گیری کرونا اقدامات سختگیرانه ای همچون تعطیلی سه هفته ای تمامی مراکز فراوریی ، کسب و کار،مراکز تجاری و قرنطینه سراسری بی سابقه ای را برای کنترل ویروس کرونا به اجرا گذاشت که این اقدام باعث بیکاری گسترده و آسیب اقتصادی زیادی به مردم بویژه کارگران شد. هرچند این اقدامات در مقطعی شیوع این ویروس را کند کرد ولی پس از برداشته شدن محدودیت ها بار دیگر شیوع این ویروس افزایش یافت.

در کنار این اقدامات، کوشش جدی مراکز علمی و دانشگاهی برای دستیابی به دارو و واکسن کرونا با جدیت دنبال شد به گونه ای که امید برای دستیابی به این واکسن در ماه های آینده به نحو چشمگیری افزایش یافته است. با این حال به گفته کارشناسان بهداشتی تا رسیدن به واکسن کرونا راه درازی در پیش است و مردم باید زندگی با کرونا را بیاموزند.

تبدیل هند به کانون کرونا دنیا

به گفته کارشناسان در صورتی که اقدامات فوری برای کنترل کرونا در کشوری با یک میلیارد و 250 میلیون نفر جمعیت نگردد این کشور به سرعت تبدیل به کانون کرونا در دنیا خواهد شد.

دکتر آشیش کی جها رییس موسسه بهداشت دنیای دانشگاه هاروارد گفت: اکنون زمان آن رسیده است که هند با جدیت به دنبال کنترل ویروس کرونا باشد. کاهش دادن تست های روزانه در واقع قبول شکست در مقابل این ویروس است. ممکن است روزانه بین 30 تا 50 هزار نفر در هند به کرونا مبتلا شوند اما هم اکنون تعداد کمی از این موارد شناسایی می شوند.

وی اضافه نمود: هند در جهت تبدیل شدن به کانون جدید کرونا در دنیا است و این امر نگران نماینده است. ما هنوز در مراحل اولیه این بیماری همه گیر قرار داریم و هنوز ماه های زیادی تا پیدا شدن یک واکسن برای درمان آن وجود دارد.

این دانشمند هندی در خصوص روش های مقابله با کرونا گفت: یک روش رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. قرنطینه سراسری سختگیرانه ترین روش است. سومین روش تست، ردیابی و قرنطینه می باشد. روش چهارم پوشیدن ماسک است و مردم هند باید آن را به صورت جدی دنبال نمایند.

هند که یکی از طولانی ترین و پرهزینه ترینه قرنطینه های سراسری دنیا را وضع نموده بود، اکنون محدودیت ها را کاهش داده و بیشتر مراکز شلوغ مذهبی و تجاری را بازگشایی نموده است.

بارمار موکرجی یکی از دانشمندان این گروه در دانشگاه میشیگان گفت: هند هنوز تا رسیدن به بیشترین آمار ابتلا به کرونا فاصله زیادی دارد و این امر تا دو ماه آینده اتفاق خواهد افتاد. هند با یک دوره بسیار سخت روبرو است.

هند در مراحل اولیه شیوع کرونا، قرنطینه سراسری را وضع کرد و امیدوار بود بتواند از شیوع شدید آن جلوگیری کند. اما کارشناسان معتقدند این اقدام تنها شیوع گسترده بیماری کووید-19 در هند را به تاخیر انداخته است و این کشور در این مدت نتوانسته زیرساخت های مناسب برای انجام گسترده تست کرونا را ایجاد کند.

در حقیقت قرنطینه سراسری باعث ضربه شدید به اقتصاد این کشور شده و میلیون ها نفر را بیکار کرد. این امر نارندرا مودی نخست وزیر هند را مجبور ساخت تا محدودیت ها را کاهش دهد.

بر اساس یک نظرسنجی اینترنتی توسط شرکت لوکال سیرکلز بیش از 56 درصد از مردم هند نگران تحولات بیماری کووید-19 هستند.

دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند، خواستار همکاری عمومی برای مقابله با بحران شده و از مردم خواسته است که یاد بگیرند که با ویروس زندگی نمایند. فاصله گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک در اماکن عمومی اجباری شده است و به مردم توصیه می گردد که دست های خود را بشویند یا مرتباً از مواد ضد عفونی نماینده استفاده نمایند.

هفته گذشته مقامات در مسجد جامع دهلی تصمیم گرفتند برای جلوگیری از گسترش کرونا، این مسجد تاریخی را تا اطلاع ثانوی تعطیل نمایند.

تعدادی از مقامات این کشور بازگشت قرنطینه سراسری در این کشور را محتمل دانسته اند.

طب سنتی در خدمت درمان بیماران کرونا

نارندرا مودی نخست وزیر هند در 28 مارس (9 فروردین) از طریق ویدئو کنفرانس با پزشکان سنتی گفت وگو کرد و از آنها خواست اقداماتی در زمینه مقابله با بیماری کرونا انجام دهند. به این ترتیب کوشش های دولت برای مقابله با کرونا علاوه بر روش های کلاسیک از طریق طب سنتی نیز دنبال گردد.

وزارت طب سنتی َاز طریق پایگاه رسمی دولت اقدام به انتشار دستورالعمل هایی به ویژه برای افزایش توان ایمنی بدن، دستورات خود مراقبتی و روش هایی برای پیشگیری از ابتلا کرد . این موارد شامل پیشنهادات متعددی در خصوص استفاده از بعضی گیاهان نظیر زیره، زنجبیل، نعنا، زردچوبه، گشنیز، سیر، ... و همچنین استفاده از ترکیبات مشابه، استفاده از تکنیک های یوگا و ... بوده است .

ازسوی دیگر مقامات هندی با ارسال یادداشت رسمی به سفارتخانه های خود در کشورهای مختلف از آنها خواستند برای شناسایی طب سنتی و محصولات دارویی این کشور کوشش نمایند.

خیز هند برای فراوری واکسن کرونا

وزارت بهداشت هند پس از دریافت نتایج مثبت اولیه آزمایش این واکسن، با ارائه مجوز به شرکت باهارات بیوتک برای شروع مرحله یک و دو آزمایش بالینی آن بر روی انسان موافقت نموده است.

دکتر کریشنا الا رییس شرکت باهارات بیوتک گفت: کواکسین اولین واکسن ساخت هند برای درمان بیماری کووید-19 است. نتایج اولیه این واکسن امیدوار نماینده بوده است و امنیت بالا و همچنین واکنش موثر سیستم ایمنی بدن را از خود نشان داده است.

شرکت هندی باهارات بیوتک در گذشته چندین واکسن برای فلج اطفال، هاری، روتاویروس، آنسفالیت ژاپنی، چیکونگونیا و زیکا فراوری نموده است.

شرکت ها و موسسات مختلف هندی برای فراوری واکسن کرونا تحقیقات خود را شروع نموده اند. موسسه تکنولوژی شیمیایی هند در شهر حیدرآباد توانسته است مواد اولیه سازنده داروی رمدیسویر را با موفقیت ترکیب نموده و برای ساخت واکسن کرونا اقدام کند.

داروی رمدیسویر اولین واکسنی است که توسط شرکت آمریکایی گیلیاد ساینسز فراوری شده و به عنوان درمان بیماری کرونا در موارد اضطراری در این کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

داروی فاوی پیراویر یک داروی امیدوار نماینده دیگر در درمان بیماری کرونا است. موسسه تکنولوژی شیمیایی هند در حال مذاکره با بخش خصوصی برای آزمایشات بالینی و فراوری احتاقتصادی آن در هند است.

از سوی دیگر دانشمندان هندی مشغول آزمایش یک واکسن چند منظوره هستند که پیش از این برای درمان بیماری جذام مورد استفاده قرار گرفته است و می تواند ایمنی بدن را تقویت کند. تقویت ایمنی بدن در مقابله با ویروس کرونا موثر است.

در حال حاضر چندین دارو برای درمان کرونا در مرحله آزمایش واقع شده است. از جمله این داروها لوپیناویر و ریتوناویر است که پیش از این برای بیماران مبتلا به ایدز مورد استفاده قرار می گرفت.

داروهای در حال فراوری و تحت آزمایش دیگر برای درمان کرونا شامل لرون لیماب برای مراحل اولیه این بیماری و فاوی پیراویر یا اویجان می شوند.

ادعای شرکت هندی در فراوری داروی گیاهی کرونا

یک شرکت هندی که در زمینه طب سنتی و گیاهی هندی موسوم به آیورودا فعالیت می نماید به تازگی بیان کرد دارویی فراوری نموده که بیماران کرونایی را طی یک هفته کاملا درمان می نماید.

شرکت پتانجالی یوگ دوو به صورت رسمی یک دارو گیاهی منتشر نموده و ادعا می نماید این دارو می تواند بیماران کرونایی را درمان کند.

این شرکت اعلام نموده است این دارو تا یک هفته آینده در فروشگاه ها در سرتاسر هند به فروش خواهد رسید.

با وجود ادعای این شرکت، شورای تحقیقات پزشکی هند که مسئولیت مقابله با ویروس کرونا را بر عهده دارد هنوز این ادعا را تایید ننموده است.

دولت هند همچنین اعلام نموده است شرکت پتانجالی برای پیش ارائه محصول خود در بازار باید یافته های مستند مبنی بر موثر بودن این دارو در درمان کرونا ارائه کند.

آیورودا (به معنی علم زندگی) یک علم باستانی و کهن است که در هند مرکز توجه است، اگر چه در کشورهای دیگر نیز در قالب طب جایگزین استفاده می گردد. در آیورودا از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می گردد.

تحقیق همزمان بر روی چند واکسن کرونا

موسسه سروم که عظیم ترین شرکت فراوری نماینده واکسن از نظر حجم در دنیا است، در حال حاضر بر روی چندین واکسن آزمایشی ویروس کرونا تحقیق می نماید.

یکی از این واکسن ها، آسترا زنیکا است که توسط دانشگاه آکسفورد فراوری شده و در اخبار دنیا از آن به عنوان امید درمان بیماری کرونا یاد می گردد. موسسه سروم هچنین در حال فراوری واکسن مخصوص خود است.

شرکت سروم که در سال 1966 توسط کوروش پونوالا (یکی از شخصیت های مهم جامعه زرتشتیان هند) بنیان گذاری شد، اکنون با شرکت های آمریکایی کودا جنیکس، نوا واکس و شرکت اتریشی تمیس برای فراوری واکسن کرونا قرارداد بسته است.

کوشش کشورها برای فراوری واکسن کرونا

بر اساس گزارش های منتشر شده در حال حاضر بیش از هزار آزمایش بالینی در سراسر دنیا در زمینه ساخت داروی کرونا در حال اجرا است.

رقابت برای ساخت چنین دارویی به حدی تنگاتنگ و فشرده است که گاهی پروتکل های رایج در این زمینه نادیده گرفته می گردد؛ از انتشار فوری نتایج روی اینترنت بدون اعتبارسنجی های متداول تا صدور مجوزهای اضطراری و خارج از نوبت.

هم اکنون مجوزهایی برای استفاده از داروی رمدیسویر در درمان بیماری کرونا صادر شده است. این دارو پیش از این برای درمان بیماری ابولا مورد استفاده قرار می گرفت.

با وجود انتقادهایی که درباره این دارو مطرح است از جمله عدم تاثیر در کاستن احتمال مرگ ناشی از ابتلا به کرونا، هواداران استفاده از آن می گویند که چنین دارویی به کمتر شدن بار موجود بر روی بیمارستان ها می انجامد.

بعضی محققان می گویند که رمدسیویر بر موارد خفیف ابتلا به ویروس کرونا موثر است و در خصوص کسانی که بیماری کووید-19 در آنان به مرحله پیشرفته رسیده، تاثیر چندانی ندارد.

داروی دیگر که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا استفاده از آن را تبلیغ نموده اما از سوی نهادهای علمی تایید نشده است، قرص های هیدروکسی کلورکین است. این دارو برای درمان مالاریا استفاده می گردد و هند عظیم ترین کشور فراوری نماینده آن در دنیا است.

هم اکنون این کشور در حال صادرات این قرص ها به کشورهای مختلف می باشد.

اما تاثیر گذاری این دارو نیز قطعی نیست و حتی گزارش هایی مبنی بر وخیم تر شدن حال بعضی از مبتلایان در اثر استفاده از این دارو نیز منتشر شده است.

همچنین تحقیقاتی درباره ترکیب دو داروی ضد ویروس ایدز، ریتوناویر و لوپیناویر، در حال اجرا است که هنوز نتایج قطعی آن منتشر نشده است.

نتایج یک تحقیق دیگر در هنگ کنگ که به تازگی در نشریه معتبر لانست منتشر شده، نشان می دهد ترکیب دو داروی ضدویروسی دیگر، ریباویرین و اینترفرون بتا، از عمر ویروس در بدن به مدت پنج روز می کاهد.

تزریق پلاسمای خون بیماران بهبود یافته، به بدن مبتلایان به کووید-19 نیز یک روش دیگر است. هدف پزشکان از این روش، تسریع در از بین بردن ویروس در بدن بیماران و کاهش آسیب های ناشی از این ویروس است. اکنون این روش در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، فرانسه، چین، اتریش، ایران و هند مورد استفاده قرار می گیرد.

بعضی کارشناسان می گویند که میزان تاثیرگذاری چنین روشی بستگی به پلاسمای خون فرد بهبودیافته دارد. همچنین در این روش، خطر ابتلا به بیماری های دیگر و عوارض دیگر نیز وجود دارد.

در نهایت ده ها روش درمانی هم اکنون برای درمان بیماران کرونایی مورد آزمایش است اما به دلیل جدید بودن این ویروس، تاثیر گذاری این روش ها به زمان طولانی تری احتیاج دارد.

آخرین اقدامات دولت و بخش خصوصی هند برای مقابله با کرونا

مودی، نخست وزیر هند، روز شنبه هفته جاری، تاسیس صندوقی را برای دریافت یاری های اقتصادی شهروندان این کشور در مقابله با شیوع ویروس کرونا در هند را بیان کرد و تا به امروز تعدادی از وزرا، مقامات بلند پایه کشور، شخصیت های اجتماعی و سینمایی، صاحبان صنایع و سازمان های دولتی مبالغ هنگفتی را به این صندوق اختصاص داده اند.

وزیر دفاع یک ماه حقوق و سروزیر کارناتاکا، یک سال حقوق خود را به این صندوق اهدا نموده اند. افرادی از نیروهای زمینی، هوایی و دریایی و همچنین کارکنان وزارت دفاع هند تصمیم گرفته اند حقوق یک روز خود را به صندوق رفاه نخست وزیر این کشور برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در هند اختصاص دهند. ارزش کلی حقوق این افراد به حدود پنج میلیارد روپیه (معادل66.6 میلیون دلار) بالغ می گردد.

وزارت بهداشت هند نیز در دستورالعمل های اصلاح شده خود در خصوص مدیریت بالینی COVID-19 ،استفاده از داروی ضد مالاریا، هیدروکسی کلروکین به همراه آزیترومایسین برای افراد مبتلا به COVID-19 حاد که به ICU احتیاج دارند را توصیه نموده است. این وزارتخانه اعلام نموده که این داروها در حال حاضر برای بچه ها کمتر از 12 سال و زنان باردار و شیرده توصیه نمی گردد.

این وزارتخانه همچنین توصیه های قبلی خود را در خصوص استفاده از ترکیبات دارویی ضد HIV ، Lopinavir و Ritonavir را بسته به شدت شرایط هر بیمار مبتلا به عفونت کروناویروس، کنار گذاشته است.

یک مقام وزارت بهداشت هند در این خصوص گفته است: طبق جدیدترین داده های بالینی، ترکیب دارویی لوپیناویر و ریتوناویر فاقد فواید قابل توجه برای بیماران COVID-19 بوده و لذا تجویز آنها متوقف شده است.

در پی افزایش موارد ابتلا به عفونت کرونا، دولت دهلی نو بیان کرد که پنج بیمارستان را برای معالجه بیماران COVID-19 اختصاص داده است.

دفتر مشاور علمی وزارت بهداشت هند نیز از مردم خواست از ماسک های خانگی که به راحتی ساخته می شوند و قابل استفاده مجدد هستند، برای مهار شیوع کرونا استفاده نمایند.

شورای تحقیقات پزشکی هند (The Indian Council of Medical Research-ICMR) اولین دستگاه آزمایش ویروس کرونای بومی را ساخت و سازمان تحقیق و توسعه دفاعی هند آن را تایید کرد. هزینه انجام هر آزمایش از طریق این کیت جدید هزار و 200 روپیه در مقایسه با 4 هزار و 500 روپیه کنونی می باشد.

هیئت مدیره راه آهن هند نیز بیان کرد 20 هزار کوپه قطار را به بخش های قرنطینه به عنوان بخشی از برنامه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تبدیل نموده است.

کارکنان کارخانه کشتی سازی نیروی دریایی هند یک کپسول اکسیژن ویژه چند کانالی را برای استفاده هم زمان شش نفر از آن به منظور تامین کپسول های اکسیژن مورد احتیاج هند در مقابله با شیوع ویروس کرونا در این کشور ابداع و فراوری این کپسول ها را بعد از آزمایش موفقیت آمیز آنها شروع نموده اند.

28 بیمارستان نیروهای زمینی، هوایی و دریایی هند با بیش از 9 هزار تختخواب بیمارستانی به همراه هشت هزار و 500 پزشک و پرستار در سراسر این کشور به عنوان بخشی از یاری نیروهای مسلح هند به مقامات غیرنظامی این کشور در مهار شیوع این ویروس در هند اختصاص یافته اند.

همچنین شش بیمارستان به تجهیزات لازم برای آزمایشات مربوط به کرونا مجهز شده اند و هواپیماهای نظامی هند همچنین 25 تن مواد دارویی و تجهیزات پزشکی را در طول چند روز گذشته جابجا نموده اند.

مرکز فضایی ویکرام سارابهای (Vikram Sarabhai Space Center) که بخشی از سازمان تحقیقات فضایی هند می باشد، تصمیم گرفته ساخت راکت را برای مدتی متوقف و توجه خود را بر روی ساخت دستگاه های تنفس مصنوعی، ماسک و کپسول های اکسیژن متمرکز کند.

شرکت Clean Weather Technologies، واقع در شهر پونا در جنوب هند، یک فناوری نوین را برای ضدعفونی فضاهای داخلی و اتاق ها ابداع نموده است که بار ویروس را به میزان 99.7 درصد در عرض یک ساعت با توجه به حجم اتاق کم می نماید و می توان از آن در ضدعفونی نمودن فضاهای مورد استفاده بیماران مبتلا به کرونا به منظور تضمین عدم آلودگی دکترها، پرستاران و دیگر کارکنان قرنطینه به این ویروس استفاده کرد.

ورزشگاه جواهر لعل نهرو در دهلی قرار است به درخواست دولت دهلی به یک مرکز قرنطینه تبدیل گردد.

همچنین گروهی از دانشجویان انستیتوی فناوری هند (IIT) در گواهاتی، یک هواپیمای بدون سرنشین مجهز به یک سیستم اسپری نماینده اتوماتیک برای ضد عفونی کردن مناطق عظیم از جمله جاده ها، پارک ها و پیاده روها را ابداع نموده اند که می تواند کار دستی 1.5 روزه را در کمتر از 15 دقیقه انجام دهد.

وزارت بهداشت هند نیز بیان کرد که تحقیق در هند برای ابداع واکسن ویروس کورونا با سرعت تمام پیش می رود.

انجمن صنعت ابزار پزشکی هند درصدد فراوری ماهانه 50 هزار دستگاه تنفس مصنوعی است .شرکت هایی چون ماروتی-سوزوکی و ماهیندرا آمادگی خود را برای یاری در افزایش هر چه بیشتر فراوری ابزار پزشکی در هند اعلام نموده اند.

موسسه فناوری هند (IIT) نیز مشغول طراحی و ساخت ربات هایی برای تحویل غذا و دارو به بیماران ویروس کرونا در بخش های قرنطینه و جمع آوری زباله های مسری می باشد.

مقابله با آثار اقتصادی کرونا

هند یک پلتفرم الکترونیکی مشترک را برای کشورهای عضو انجمن همکاری منطقه ای جنوب آسیا (سارک) به منظور تبادل اطلاعات، دانش و بهترین روش های ممکن برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در این منطقه پیشنهاد نموده است.

اختصاص بسته حمایتی یک و 7 دهم لک کروری، تزریق نقدینگی پنج میلیارد دلاری به بازار سرمایه و کاهش یک درصدی نرخ بهره بانکی از 5.5 به 4.5 درصد از جمله این پیشنهادها است .

نخست وزیر هند همچنین در ویدئو کنفرانسی از سفرای هند در خارج از کشور خواست تمام کوشش خود را برای جلوگیری از اختلال در تجارت دنیای و تامین مایحتاج اساسی این کشور و تجهیزات پزشکی لازم برای مقابله با کرونا به کار گیرند.

سروزیر دهلی نو نیز بیان کرد به خانواده کادر پزشکی که در جریان مقابله با کرونا فوت کند مبلغ 10 میلیون روپیه پرداخت می گردد.

دولت هند تمام توان خود را برای جلوگیری از تبدیل این کشور به کانون شیوع کرونا و مقابله با تبعات اقتصادی این ویروس به کار گرفته است. باید دید که این اقدامات در ماه های آینده چه نتایجی برای دومین کشور پرجمعیت دنیا به ارمغان می آورد.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1309

به "خبرنگاران اقدامات و ابتکارهای هند برای مقابله با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اقدامات و ابتکارهای هند برای مقابله با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید