درگیری ارتش لبنان با معترضان خیابانی

به گزارش کشتی کروز، ارتش لبنان امروز (چهارشنبه) برای باز کردن مسیرهایی که به دلیل اعتراضات از حدود یک هفته پیش بسته شده اند، عملیات گسترده ای را در سراسر کشور شروع کرد و برای باز کردن بعضی از این مسیرها در شمال بیروت به زور متوسل شد.

درگیری ارتش لبنان با معترضان خیابانی

همزمان با این امر، تعداد نیروهای امنیتی در بعضی از مناطق لبنان افزایش یافته است.

خبرنگار سایت اسکای نیوز در بیروت از استقرار گسترده نیروهای ارتش لبنان در منطقه نهر الکلب در میان درگیری ها با تظاهرنمایندگان اطلاع داد و اظهار داشت، از عکاسان رسانه ها خواسته شده، از دریافت عکس خودداری نمایند.

ارتش برای بازگشایی جهت منطقه نهر الکلب واقع در شمال بیروت به زور متوسل شد و همچنین در جریان کوشش برای باز کردن جهتهای بسته شده در صیدا واقع در جنوب کشور درگیری هایی میان تظاهرنمایندگان و نیروهای ارتش رخ داد که در اثر آن دست کم دو تن زخمی و دو تن نیز بازداشت شدند و کوشش های ارتش برای باز کردن جهت این شهر نیز نتیجه بخش نبود. این دو تن بازداشت شده، فورا آزاد شدند.

با وجودی که ارتش لبنان در بیانیه ای خواهان عدم بستن جهتها شده است و نیروهای امنیتی برای باز کردن آنها به ویژه در بیروت کوشش می نمایند، همچنان ده ها جهت در لبنان بسته اند.

از سوی دیگر، ارتش لبنان بر تعهد خود را درباره آزادی بیان و تظاهرات مسالمت آمیز بدون بستن راه ها و سخت کردن شرایط برای لبنانی ها تاکید نمود.

در بیانیه ارتش لبنان آمده است، ارتش در کنار شما و خواسته های محق شماست، ارتش همچنین متعهد به آزادی بیان است اما بدون بستن راه ها و سخت کردن شرایط برای شهروندان و دست زدن به اغتشاشات.

معترضان لبنان در میادین و خیابان های اصلی در تعدادی از شهرهای بزرگ مانند طرابلس در شمال و صور در جنوب لبنان به تظاهرات خود ادامه می دهند و پیشنهادات دولت در مورد اصلاحات مالی را نمی پذیرند.

با تداوم تظاهرات و گسترش دامنه آن، طرف های سیاسی به هر طریقی به دنبال کاهش شدت و مهار گسترش این اعتراضات هستند و برای این کار کوشش دارند، رسانه های داخلی را از پوشش دادن این اعتراضات منع نمایند.

در این راستا، منابع لبنانی اظهار داشتند، میشل عون، رئیس جمهوری این کشور با رسانه های داخلی تماس گرفته و از آنها خواسته است پوشش دهی مستقیم تظاهرات و اعتراضات مردم را متوقف نمایند. همچنین اصحاب رسانه لبنان تاکید نمودند به همین منظور با آنها نیز ریاست جمهوری تماس گرفته است.

همچنین سایت المیادین اظهار داشت، ارتش لبنان ورودی های منتهی به میدان الشهدا در بیروت بست.

در این راستا نبیه بری، رئیس مجلس لبنان اظهار داشت، لبنان تحمل اینکه همچنان در وضعیت معلق بماند را ندارد.

وی اظهار کرد، از سند اصلاحات مالی دولت استقبال می نماید.

رئیس مجلس لبنان تاکید نمود، نگران خلأ سیاسی است.

وی اظهار داشت، دولت با تصویب سند اصلاحات مالی اقدام مثبتی انجام داد و باید برای تحقق خواسته های مردم گام بردارد.

رئیس مجلس لبنان اضافه کرد: شرایط کاملا برای ایجاد یک دولت مدنی فراهم است.

بشاره پترس الراعی، اسقف مارونی اظهار داشت، اصلاحات در کابینه لبنان باید شامل اصلاح در کادر اداری با اشخاص شایسته و ملی باشد.

تظاهرات مردمی در مناطق مختلف لبنان ادامه دارد و معترضان در مقابل بانک مرکزی لبنان اظهار داشتند، رئیس بانک نخستین کسی است که باید به خاطر مسؤولتش در مورد بحران معیشتی محاکمه گردد. آنها اظهار داشتند، تا زمان براندازی نظام سهمیه بندی به اعتراضات ادامه می دهند.

معترضان همچنین در برابر وزارت آموزش و پرورش خواهان محاکمه وزیر آموزش و پرورش شدند. آنها اظهار داشتند، 9 میلیارد دلار به عنوان یاری برای این وزارت خانه معین شد اما در بخش های مختلف آن ناپدید شد.

همچنین سایت المیادین از تظاهرات و اعتصاب سراسری در شهر النبطیه و مناطق آن اطلاع داد و گفت، ارتش لبنان کوشش دارد بزرگراه میان طرابلس و بیروت را باز کند.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 679

به "درگیری ارتش لبنان با معترضان خیابانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درگیری ارتش لبنان با معترضان خیابانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید