خبرنگاران 175 هکتار کشت گلخانه&zwnjای جدید در خراسان رضوی مجوز گرفت

به گزارش کشتی کروز، مشهد- خبرنگاران- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سال جاری مجوز ایجاد 175 هکتار کشت گلخانه ای در استان صادر شد که ایجاد آنها 63 درصد پیشرفت اجرایی دارد.

خبرنگاران 175 هکتار کشت گلخانه&zwnjای جدید در خراسان رضوی مجوز گرفت

غلامحسین ساربان روز سه شنبه در نشست ستاد توسعه شهرکهای کشاورزی و کشت گلخانه ای خراسان رضوی اضافه نمود: با این حال صدور پروانه توسعه کشت گلخانه ای در خراسان رضوی نیز در هشت ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 104 درصد رشد داشته است.

وی یکی از عوامل پیروزیت گلخانه را داشتن بازار و نزدیکی به بازاری عظیم دانست و ادامه داد: از آنجا که هزینه احداث گلخانه بسیار بالاست باید قبل از ایجاد آن، ابتدا مطالعه در مورد برخورداری از یک بازار عظیم انجام گیرد.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی برطرف مشکل بازار برای گلخانه ها، طولانی بودن فرآیند صدور پروانه برای فعالیت گلخانه ای، پیچیدگی صدور پروانه استفاده از چاه آب کشاورزی، لزوم ایجاد انتهاه کشاورزی، انتخاب محصول مناسب برای کشت گلخانه ای، برطرف تعدد اخذ استعلامها از دستگاه اجرایی برای فعالیت یک گلخانه و انجام کشاورزی متراکم را مورد تاکید قرار داد.

ساربان اضافه نمود: سطح کل محیط های کنترل شده در استان تحت عنوان فضای گلخانه ای مدرن در مقیاس کوچک و عظیم تا انتها سال گذشته 386 هکتار در محصولات صیفی و سبزی، گیاهان زینتی، گوجه فرنگی و فراوری نشا بود که شیوع کرونا آسیب جدی به بخش گیاهان زینتی وارد کرد.

وی اضافه نمود: محصولات باغی گلخانه ای استان در سطح 104 هکتار شامل انار، سیب و انگور است و صرفه جویی در گلخانه 10 برابر بهره وری آب را افزایش می دهد و باعث کاهش 30 درصدی مصرف آب می شود.

او گفت: سال جاری اعتباراتی از محل تسهیلات تبصره 18 قانون بودجه برای ایجاد گلخانه به بانکها ابلاغ شده است که متقاضی برای 630 هکتار گلخانه در استان به بانکها معرفی شده که از این میزان پرداخت تسهیلات به متقاضیان 182 هکتار گلخانه مورد پذیرش قرار گرفته است.

سرپرست شعب شرکت شهرک های کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: شهرکهای کشاورزی مجموعه ای از فعالیتهای گلخانه ای، دامی، شیلاتی و فرآوری مواد غذایی است که یا دولتی یا خصوصی هستند، در شهرکهای کشاورزی دولتی، زمین به متقاضیان در قالب اجاره به شرط تملیک داده می شود و زیرساختهای آن تامین می شود و در صورتی که متقاضیان اهلیت اقتصادی داشته و ضوابط را رعایت نمایند، سند قطعی 6 دانگ ویژه زمین برای آنان صادر می شود.

علی اکبر ایزدی اضافه نمود: در شهرکهای کشاورزی خصوصی نیز هزینه زمین، آورده و تامین زیرساختها با متقاضی است و با هماهنگی سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای واحدهاپروانه صادر می شود و به آنها تسهیلات بانکی نیز اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: هم اینک شهرک کشاورزی گلخانه ای دولتی در کاشمر با 22 هکتار، درگز با 100 هکتار، بردسکن با 15 هکتار و نیز در خواف و سبزوار ایجاد شده و اراضی آن آماده واگذاری به متقاضیان بخش خصوصی است که برای استفاده مطلوب از این شهرکها نیازمند برطرف مشکل گاز در شهرک کشاورزی کاشمر و برطرف قرار دریافت 50 هکتار از اراضی شهرک کشاورزی درگز در حریم شهر هستیم.

او شهرک گلخانه ای بنیاد مستضعفان به میزان 20 هکتار در چناران را یکی از شهرکهای کشاورزی پیروز استان دانست و گفت: هم اینک یکی از بهترین محصولات کشاورزی شامل توت فرنگی با برند ارگانیک در این شهرک فراوری می شود که 280 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1551

به "خبرنگاران 175 هکتار کشت گلخانه&zwnjای جدید در خراسان رضوی مجوز گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 175 هکتار کشت گلخانه&zwnjای جدید در خراسان رضوی مجوز گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید