بحران کرونا و افزایش خشونت خانگی در کردستان

به گزارش کشتی کروز، حضور اجباری خانواده ها در کنار هم در دوران کرونا، خشونت خانگی را در این ایام افزایش داده است.

بحران کرونا و افزایش خشونت خانگی در کردستان

به گزارش خبرنگار گروه استان های خبرنگاران از سنندج،ناصر کریمیان معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی کردستان گفت:از زمانی که برای نخستین بار به طور رسمی در اسفند 98 ورود کرونا به کشور اعلام شد ، این ویروس با خود محدودیت ها و دوران قرنطینه را به وجود آورد، دورانی که در کنار شرایط تحریم و فقر مالی، ساعات تماس زوج ها و مدت زمان تعامل آن ها را با یکدیگر بیشتر کرد و اختلافات زناشویی افزایش یافت و آتش خشم در خانه ها را شعله ور کرد.

کریمیان اضافه کرد:خشونت خانگی در ایران اغلب به موارد اعمال زور و تضییع حق از سوی یکی از اعضای خانواده (اغلب مرد) نسبت به دیگر اعضا (اغلب زن و کودک) اطلاق می گردد و عموما در اصطلاح عامه به ضرب و شتم زن و کودک می پردازد.

او ادمه داد:گرچه زنان و مردان هر دو تحت تأثیر خشونت خانگی قرار می گیرند، اما اندازه بروز و شدت آن در زنان بسیار بیشتر است به گونه ای که از هر 3 زن یک نفر و از هر 7 مرد یک نفر دچار انواع خشونت های خانگی می شوند.

معاونت امور توسعه و پیشگیری بهزیستی کردستان بیان نمود:اپیدمی کرونا و قرنطینه، خانواده ها را بیشتر کنار هم قرار می دهد و با توجه به اینکه سبک زندگی و رعایت پروتکل های بهداشتی، تغییراتی را در کانون خانواده ایجاد می نماید، طبیعی است که پررنگ ترین اثر آن در خانواده و سپس در اجتماع پدیدار می گردد. علاوه بر تغییر سبک زندگی و کاهش تعاملات و مراودات بین فردی و ارتباطات، کرونا باعث شد که خیلی از سرپرستان خانواده ها شغلشان را از دست بدهند و همین در خانه ماندن علارغم آن باعث بروز استرس و اضطراب درخانواده ها و در نتیجه ایجاد خشونت شد.

کریمیان گفت: ما متاسفانه در بحث کرونا آمادگی ذهنی و روانی شرایط و الزامات دوران کرونا در استان و سایر نقاط کشور وجود نداشت و نتوانستیم خود را با این شرایط تطبیق دهیم.

او اضافه کرد:مسائل مختلفی مانند اعتیاد، بیکاری، عدم تفاهم، فقر فرهنگی، انعطاف ناپذیری، توهین و تهدید، عدم تفاهم و مسائل روان در دوران کرونا به آن ها دامن زد.

معاونت امور توسعه و پیشگیری بهزیستی کردستان خاطرنشان کرد:در سال 99، نزدیک به 9 هزار تماس پیروز داشتیم که بیش از 85 درصد آن مربوط به کشمکش و تنش ها و اختلافات زناشویی بود؛ که بحث خیانت بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داد؛ و درصد کمی هم مربوط به فرزند پروری می باشد.

کریمیان توضیح داد:این در حالی است که در سال 98 اندازه 60 درصد تماس های این حوزه مربوط به اختلافات خانوادگی بود و این آمار در امسال هم همچنان افزایشی است.

او اسم کرد:در کردستان دو شماره تماس مشاوره 1480 که از 8 صبح تا 8 شب آماده جوابگویی به شهروندان کردستانی می باشد و اورژانس اجتماعی 123که 24 ساعته با هدف کاهش آسیب و مداخله در خشونت های خانگی در اختیار خانواده ها قرار گرفته است تا مسائل خانوادگی را با این خط ها مطرح نمایند.

و همین طور 09628 خط مطلع سازی اعتیاد به اسم خط ملی اعتیاد، در مورد افرادی که نمی دانند چگونه با افراد معتاد برخورد نمایند می توانند با این سامانه تماس حاصل فرمایند.

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2006

به "بحران کرونا و افزایش خشونت خانگی در کردستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران کرونا و افزایش خشونت خانگی در کردستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید