اقدام بی سابقه؛ چین آمار واردات نفت از ایران را افشا کرد

به گزارش کشتی کروز، در اقدامی کم سابقه، چین آمار رسمی را منتشر کرد که نشان داد این کشور با وجود تحریم های آمریکا، از ایران نفت وارد می کند.

اقدام بی سابقه؛ چین آمار واردات نفت از ایران را افشا کرد

به گزارش ایسنا، برای نخستین بار در یک سال گذشته چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، آماری را به صورت عمومی منتشر کرد که نشان داد این کشور در دسامبر مجموعا 1.9 میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده است. اطلاعاتی که از سوی گمرک چین منتشر شد، نخستین افشای علنی خرید نفت ایران از سوی چین از دسامبر سال 2020 است.

چین در زمان تحریم ها که در سال 2018 از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور وقت آمریکا علیه ایران به اجرا درآمد، از ایران نفت وارد کرده است با این حال به ندرت به خرید نفت خام از ایران اذعان کرده است.

هنوز علت این که چین چرا به ادامه خرید نفت از ایران علنا اذعان کرده است، تعیین نیست، اما این افشاگری در بحبوحه ادامه مذاکرات هسته ای در وین اجرا شده است. ایران و چین اخیرا در پی پیشبرد همکاری در حوزه انرژی تحت قرارداد همکاری استراتژیک 25 ساله بوده اند.

نفت ارزانتر ایران و ونزوئلا در مقایسه با قیمت های جهانی که صعود چشمگیری داشتند، انگیزه کافی را فراهم کرد تا چین ریسک مجازات نقض تحریم ها را نادیده گرفته و در سال 2021 بیشترین مقدار خرید را از این دو کشور داشته باشند که صادراتشان در سه سال گذشته هدف تحریم های آمریکا قرار گرفته است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بلومبرگ در گزارشی به نقل از برآورد شرکت تحقیقات بازار کپلر نوشت: پالایشگاه های چینی سال 2021 در مقایسه با سال 2020 حدود 53 درصد نفت بیشتری از ایران و ونزوئلا خریداری کردند. در مجموع، چین طی سال میلادی گذشته 342 میلیون بشکه نفت از ایران و ونزوئلا وارد کرد که بالاترین حجم از سال 2018 بود.

منبع: فرارو
انتشار: 23 اسفند 1400 بروزرسانی: 23 اسفند 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2177

به "اقدام بی سابقه؛ چین آمار واردات نفت از ایران را افشا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدام بی سابقه؛ چین آمار واردات نفت از ایران را افشا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید