از اپل تا هیوندایی؛ کارخانه ها با کرونا چه می نمایند؟
به گزارش کشتی کروز، کارخانه فالچتی، برای شرکت های رنو، بی ام دبلیو، پژو و جگوآر لندرور قطعه فراوری می نماید. با تعطیلی این کارخانه، تمام این خودروسازی ها در معرض تهدید قرار گرفته اند.
جهت دریافت خدمات پلان دوبلکس کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.
ریحانه یاسینی| غول هایی مانند فیات، جنرال موتورز، اپل، سامسونگ، زیمنس و … مجبور به تعطیلی کارخانه هایشان در چین، ایتالیا و کره جنوبی شده اند. ویروس کرونا در سراسر جهان کارخانه داران را دچار دردسر جدی نموده است.
از زمانی که ویروس کرونا به قلب صنعتی ایتالیا رسید، او مجبور شد که کارخانه اش را تعطیل کند و البته اروپا را هم در معرض تهدید جدی آسیب مالی قرار دهد. حالا آنتونیو فالچتی، کهنه سربازی در نبرد با همه گیری ویروس کرونا به حساب می آید.
کارخانه او به اسم ام تی ای قطعات سیستم های الکتریکی کارخانه های خودروسازی را فراوری می نماید. یکی از بخش های کارخانه او در شانگ های واقع شده است. در ماه ژانویه، زمانی که ویروس کرونا به بحران سلامت عمومی در چین تبدیل شد، آقای فالچتی مجبور بشد که فراوری خود را به میزان بسیار قابل توجهی کاهش دهد و با بخش بسیار کوچکی از نیروهایش کار کند.
تا 17 فوریه، کارخانه شانگ های او به شرایط عادی بازگشت، اما کمتر از یک هفته بعد، ام تی ای با بحران جدیدی در یکی دیگر از کارخانه هایش روبرو شد. ویروس کرونا به شهر کادوگنوی ایتالیا رسید و دولت محلی در صدد تعطیل کردن تمام کارخانه های آن منطقه برآمد. نشریه نیویورک تایمز چنین از شرایط کارخانه ام تی ای در کوران بحران کرونا می نویسد. این کارخانه، قسمتی حیاتی از زنجیره عرضه در سراسر اروپاست.
کارخانه فالچتی، برای شرکت های رنو، بی ام دبلیو، پژو و جگوآر لندرور قطعه فراوری می نماید. با تعطیلی این کارخانه، تمام این خودروسازی ها در معرض تهدید قرار گرفته اند.
صنعت خودروسازی، بیشترین زیان را در هفته های اخیر متحمل شده است. هیوندایی یکی از بزرگترین فراورینمایندگان خودروی جهان در کره جنوبی، چند روز پیش تمام کارخانه های خود را به دلیل ابتلای یکی از کارگرانش به کرونا، در این کشور تعطیل کرد و به سرعت سهام آن 5 درصد افت کرد.
پیش از این، جنرال موتورز، فیات، بی ام دبلیو، فورد، تویوتا و ولکس واگن نیز کارخانه هایشان را در چین تعطیل نموده بودند. اما مساله فقط مربوط به خودروسازان نیست. غول های تکنولوژی مانند اپل نیز مجبور به تعطیلی کارخانه هایشان شده اند و حتی شرکت های بزرگ خدماتی مانند گوگل و آمازون نیز تغییراتی در خدمات شان ایجاد نموده اند.
تمام جهان و تمام منطقه ها با مسئله تعطیلی کارخانه ها روبرو شده اند که البته دولت کشورها، بیشتر آن ها را ملزم به تعطیلی نموده است.
کارخانه های خودروسازی؛ در سیبل ویرانگری کرونا
ویروس کرونا در زمان تعطیلات سال نوی چینی شایع شد. بعد از آن نیز بر اساس گزارش فوربز، کارخانه ها در بیشتر نقاط چین به دستور مقامات دولتی برای مدتی نزدیک به دو هفته تعطیل باقی ماندند. پس از آن برخی از آن ها با شرایط بسیار خاصی، اجازه ادامه فعالیت گرفتند.
بر اساس گزارش چاینا مورنینگ پست یکی از این شرایط کاهش موقت تعداد کارگران بود. کارخانه ای که تا پیش از سال نو با 200 کارگر کار می کرد، بعد از تعطیلی موقت اجازه ادامه فعالیت با 50 کارگر را گرفت که البته آن ها نیز پیش از ورود به داخل کارخانه، باید تمام قد با مواد ضدعفونی اسپری شوند. همچنین بر اساس گزارش فوربز، در برخی از نقاط، دولت کارخانه داران را ملزم نموده است که روزانه 2 ماسک برای هر کارگر تهیه نمایند، اما کارفرما ها این الزام را به دلیل کمبود فراوری و عرضه ماسک، غیرقابل انجام می دانند.
شهر ووهان در چین با جمعیت 11 میلیون نفری، مرکز فراوریات صنعتی این کشور به حساب می آید که برخی از بزرگترین خودروسازان جهان، در آن کارخانه دارند. چین بزرگترین بازار خودروی جهان است و ووهان به عنوان شهر موتوری معروف است. رنو و گروه خودروسازی PSA که پژو یکی از بزرگترین برند های آن است، در اولین روز های شیوع ویروس کرونا کارخانه هایشان را در چین تعطیل کردند و حالا اعلام نموده اند که این تعطیلی را تا انتها ماه مارچ نیز ادامه خواهند داد.
بر اساس گزارش پایگاه خبری اتومتیو نیوز در اروپا، کارخانه های نیسان و هوندا نیز به این تعطیلی ادامه خواهند داد. 50 درصد از کل فراوری نیسان در چین، در شهر ووهان است. سخنگوی گروه خودروسازی PSA اعلام نموده است که بازگشایی مجدد این کارخانه، منوط به تصمیم دولت چین است.
فعلا، آن ها تا 12 مارچ تعطیل خواهند بود. سخنگوی شرکت رنو نیز می گوید: رنو موقعیت را به طور پیوسته می پاید. اما هرگونه تصمیمی برای شروع مجدد کار مربوط به دولت محلی و سازمان جهانی بهداشت است.
گزارش های مختلف نشان می دهد که به دلیل این اقدامات، میزان فراوری صنعتی چین کاهش شدیدی داشته است. بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، شاخص خرید مدیران چین، در ماه فوریه به 40.3 رسیده است که از رقم 51.1 در ماه ژانویه بسیار پایین تر است. این رقم پایین ترین حد شاخص از سال 2004 تا کنون است.
بر اساس گزارش مارکت اینسایدر، فقط خودروساز تسلا به دلیل تعطیلی کارخانه اش در چین، تنها در یک هفته 25 درصد از ارزش سهامش را از دست داد.
همچنین بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، فروش خودرو در ماه فوریه در چین، 92 درصد افت داشته است. این نهاد بین المللی می نویسد: آثار این کاهش فروش در سراسر جهان احساس می گردد..
اما خودروسازان برای جبران زیان خود راه های مختلفی پیش گرفته اند. آن ها برنامه فروش مجازی را به وسیله ابزار های واقعیت مجازی برای تحریک تقاضا پیش گرفته اند. برخی از کارخانه های خودروسازی نیز به جای فراوری خودرو، خط فراوری ماسک صورت راه انداخته اند تا کارگرهایشان بیکار نشوند.
کرونا در کارخانه های سامسونگ، ال جی و اپل
ماجرا فقط مربوط به خودروسازان نمی گردد. بر اساس گزارش بیزینس اینسایدر، دیگر فراورینمایندگان نیز کارخانه های خود را تعطیل نموده اند. کارخانه چند ملیتی زیمنس آلمان، فراورینماینده گوشی های هوشمند شیائومی و فراورینماینده کالا های تکنولوژی BOE کارخانه هایشان را تعطیل نموده اند. کارخانه زیمنس درباره این تعطیلی اعلام نموده بود: به دنبال دستورالعمل مقامات مربوط و هم چنین انجام اقداماتی برای سلامت کارکنان خود، کارخانه زیمنس را تعطیل نموده ایم.
در اولین روز های شیوع گسترده، اپل کارخانه های آیفون را در چین تعطیل کرد. چند روز پیش، تیم کوک مدیرعامل این شرکت اعلام نمود که دولت چین توانسته است که شیوع کرونا را در کنترل خود قرار دهد و به همین دلیل کارخانه های آیفون کم کم بازگشایی خواهند شد. این فرایندی است که بسیاری از کارخانه ها برای جلوگیری از شیوع پیش گرفته اند و بعد از آنکه نرخ شیوع ویروس فرایند نزولی به خود گرفت، دوباره به کار بازگشته اند.
کرونا تنها به شرکت اپل تا کنون بیش از 4 میلیارد دلار ضربه زده است. بر اساس گزارش سی ان ان، شرکت 1.4 تریلیون دلاری که درآمدی 67 میلیارد دلاری را برای بیلان سه ماهه اول خود پیش بینی نموده بود، در بیانیه ای اعلام نمود که انتظار ندارد بتواند در ماه مارس به این رقم فروش دست یابد و رقم تقریبی درآمد را تا 63 میلیارد دلار پایین آورد؛ بنابراین 4 میلیارد دلار ضرر خواهد داشت. تنها همین هشدار، برای اپل به قیمت از دست دادن 34 میلیارد دلار از ارزش سهامش تمام شد.
بر اساس گزارش رویترز، کارخانه سامسونگ یکی از بخش های خود را در اواسط ماه فوریه در کره جنوبی تعطیل کرد. چرا که یکی از کارگران آن، درگیر ویروس کرونا شده بود. سامسونگ چند روز بعد دوباره به کار بازگشت. بعد از سامسونگ، شرکت ال جی دیسپلی (LG Display) نیز پس از آن که تست کرونای یک کارمند بانک در نزدیکی کارخانه فراوری نمایشگر گوشی های هوشمند این شرکت در شهر گومی کره جنوبی مثبت اعلام شد، به طور موقت کار را در این کارخانه تعطیل کرد. این شرکت اعلام نموده است که از سوم ماه مارس، کارخانه را دوباره راه اندازی می نماید. این کارخانه ال جی، یکی از قطعات دوربین گوشی های آیفون را هم فراوری می نماید.
پایگاه خبری ادویک که در حوزه تبلیغات تجاری کار می نماید، خبر داده است که از چند روز پیش با کنترل شیوع ویروس کارخانه های چینی در حال بازگشت به کار هستند. اما دو مشکل وجود دارد. اول اینکه برای راه اندازی مجدد ماشین های کارخانه ای، دو تا سه هفته زمان احتیاج است.
دوم اینکه برای کارفرماها، اقناع کارگران برای بازگشت به کار بسیار سخت شده است. بسیاری از آن ها از ترس کرونا، حاضر به بازگشت به سر کارهایشان نیستند. آندرا ویس مدیر شرکتی در چین به پایگاه خبری ادویک می گوید: اگر کارگران تا یک یا دو ماه آینده نیز قانع به بازگشت به کار نشوند، دچار چالشی می شویم که آن را دیگر پیش بینی ننموده بودیم و حل آن بسیار سخت خواهد بود.
آسیب های مالی تعطیلی کارخانه ها برای کل جهان، بسیار گسترده بوده، اما شیوع ویروس کرونا آنقدر قدرتمند است که هر راه دیگری را برای حفظ جان انسان ها ناگزیر نموده است. نیویورک تایمز در انتهای گزارشی درباره تاثیرات مخرب کرونا بر اقتصاد جهان می نویسد: هر روزی که می گذرد و کارخانه ها بسته می مانند، هر روزی که می گذرد و رستوران ها هیچ مشتری ای ندارند، برگشت به روال عادی سخت تر می گردد. اما از طرفی دیگر، هرچه تماس فرد به فرد بیشتر باشد، کنترل گسترش همه گیری ویروس کرونا سخت تر خواهد بود.
منبع: فرادید