کاهش 30 درصدی زمان و هزینه در صادرات و واردات کالا با توسعه مسیرهای ریلی

به گزارش کشتی کروز، تهران (پانا) - سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران معروف به چهارراه ترانزیت است مطرح کرد که از پتانسیل ترانزیت استفاده نشده، زیرا شبکه های ارتباطی به صورت ریلی کامل نبود.

کاهش 30 درصدی زمان و هزینه در صادرات و واردات کالا با توسعه مسیرهای ریلی

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده، سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در افتتاحیه پنجمین کنفرانس اقیانوس شناسی خلیج فارس گفت: بیش از 90درصد کالا در بحث تجارت به وسیله دریا صورت می گیرد. اگر به کشور خودمان توجه کنیم خواهیم دید که 95درصد واردات و 85درصد صادراتمان به وسیله دریا انجام می گردد و این نشان دهنده این است که بحث دریا و اقیانوس نقش بسیار مهمی را در تجارت جهانی بازی می نماید.

وی ادامه داد: خوشبختانه کشور ما ظرفیت های بسیار خوبی دارد که همه به خوبی با آن ها آشنا هستیم. طول سواحل جنوب و شمال ما در مجموع 5800کیلومتر است که این عدد بسیار عدد بالایی است و همه کشورهای جهان علاقمند هستند که به این آب ها دسترسی پیدا نمایند و ما چنین پتانسیلی را در کشورمان داریم.

افندی زاده با اشاره به نقش مهم حمل ونقل دریایی اظهارکرد: حمل ونقل با توحه به نقشی که در جابه جایی ها دارد می تواند با رشد خودش تسهیلات مناسبی را برای جابه جایی فراهم کند. وقتی ما بحث دریا را به میان می آوریم به حمل و نقل ترکیبی احساس احتیاج می کنیم. یعنی بین راستاهای دریایی که کشتی ها بار خود را تخلیه نمایند که در کشور ما بحث راه آهن و ریل هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. توسعه حمل و نقل ترکیبی می تواند به توسعه حمل و نقل دریایی یاری کند و این مسئله می تواند جزو اهداف مهم کشور ما باشد.

وی اضافه کرد: همه ما با ترانزیت ها آشنا هستیم. همه کشورها در پی این هستند که کالاهای خود را صادر نمایند وکالاهایی که کشور خودشان احتیاج دارد را وارد نمایند و حمل و نقل در اینجا نقش مهمی دارد. حمل و نقل درمیان قاره ها خیلی مطرح است و از جمله بحث ترانزیت ها بسیار مطرح است.

سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: ترانزیت به کالایی گفته می گردد که حالت عبور دارد. کریدورهای ترانزیت در جهان بین آسیا، اروپا، آمریکا و سایر قاره ها این ارتباط تجارتی را برقرار می نماید. همه کشورها در پی مزیت استفاده از کریدور ترانزیت ها هستند و ایران هم معروف به چهارراه ترانزیت است. یعنی هم در کریدورهای شمال به جنوب و هم در کریدورهای شرق و غرب؛ ولی چقدر ما از این پتانسیلمان استفاده کردیم؟ چقدر توانستیم این سهم را برای خودمان نسبت به سایر کشورها داشته باشیم؟

وی اضافه کرد:در دوسه دهه قبل کشور ایران، هندوستان و روسیه موسس کریدور شمال جنوب بودند ولی ما نتوانستیم از این پتانسیل استفاده کنیم چرا که شبکه های ارتباطی به صورت ریلی کامل نبود. پروژه ای که امروزه به آن احتیاج داریم تا شرایط استفاده از آن بنادر را داشته باشیم، اتصال راستاهای ریلی است به آستارا. درواقع راستا بندرعباس به وسیله تهران، رشت، انزیلی به آستارا که این راستا حدود 20 سال است که در حال تکمیل است که اگر این اتفاق افتد ما می توانیم از ظرفیت 200 میلیون تومانی بنادرمان استفاده کنیم.

افندی زاده ادامه داد:اگر کریدور شمال جنوب بتواند سیستم ریلی خود را تکمیل کند به راحتی میگردد از اقیانوس هند به آسیا و اروپا همره با کاهش 30درصدی زمان و هزینه کالا جابه جا کنیم و این عدد در جهانی تجارت عدد بسیار مهمی است.

وی اضافه کرد:در این کنفرانس باید به راهکارهایی دست یابیم تا ببینیم که چگونه موانع را ازراستا برداریم. این سواحل 5800 کیومتری در شمال و جنوب کشور خدادادی است و ما باید بتوانیم که اولویت بندی ها را هماهنگ و هم جهت و هم گرا در تمام سازمان ها زیربخش های دولت داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 16 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1401 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2224

به "کاهش 30 درصدی زمان و هزینه در صادرات و واردات کالا با توسعه مسیرهای ریلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 30 درصدی زمان و هزینه در صادرات و واردات کالا با توسعه مسیرهای ریلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید