نقش هورمون خواب در مبارزه با پیری

به گزارش کشتی کروز، بدن به طور طبیعی ملاتونین فراوری می نماید، اما همانند بسیاری موارد دیگر، میزان فراوری این هورمون با افزایش سن کاهش می یابد. کاهش سطوح این هورمون خاص می تواند اثر چشمگیری بر فرایند پیری انسان داشته باشد.

نقش هورمون خواب در مبارزه با پیری

از وبلاگ پتول دیدن فرمایید.

ملاتونین هورمونی است که چرخه خواب-بیداری انسان را تنظیم می نماید. این هورمون از غده پینه آل ترشح می گردد. بعضی خوراکی ها نیز حاوی ملاتونین بوده و همچنین مکمل های ملاتونین نیز در دسترس هستند.

به گزارش ایزی هلث اپشنز، جدا از خواب، دلایل دیگری برای توجه به ملاتونین وجود دارند. ملاتونین می تواند یکی از قدرتمندترین مکمل های ضد پیری باشد که می توانید از آن بهره ببرید.

تعیین شده است که ملاتونین یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که قدرت آنتی اکسیدانی آن 200 درصد بیشتر از ویتامین E است. بر همین اساس، ملاتونین به یک ابزار موثر برای مبارزه با بیماری های ناشی از فعالیت رادیکال های آزاد مانند سرطان، انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن، آب سیاه، سندرم دیسترس تنفسی حاد، بیماری های انحطاط عصبی و حتی بیماری قلبی عروقی تبدیل گردد.

بدن به طور طبیعی ملاتونین فراوری می نماید، اما همانند بسیاری موارد دیگر، میزان فراوری این هورمون با افزایش سن کاهش می یابد. کاهش سطوح این هورمون خاص می تواند اثر چشمگیری بر فرایند پیری انسان داشته باشد. بعضی مطالعات اولیه نشان داده اند که دریافت ملاتونین طول عمر حیوانات را تا 20 درصد افزایش داده است. اما مساله مهم تر طولانی تر شدن زمان بهره مندی از ویژگی های جوانی در این فرایند است.

در واقع، ملاتونین می تواند به روش های مختلف با فرایند پیری مبارزه نموده و سلامت خوب و مطلوب را تقویت کند.

کاهش کلسترول بد

آترواسکلروز یا تصلب شرایین یکی از دلایل اصلی بروز حمله قلبی است و همچنین دلیل تقریبا نیمی از تمام موارد سکته مغزی محسوب می گردد. آترواسکلروز معمولا تا زمانی که دیگر خیلی دیر شده است و پارگی یک پلاک کلسترول یا مسدود شدن کامل جریان خون رخ می دهد با نشانه ای همراه نیست.

ملاتونین به کاهش سطوح کلسترول بد (LDL) که یکی از دلایل اصلی بروز آترواسکلروز است، یاری می نماید.

خواص ضد سرطان

ملاتونین به واسطه توانایی خود در ردگیری و نابودی رادیکال های آزاد شناخته شده است. این مولکول های ناپایدار خطرناک هستند زیرا اغلب به سلول ها آسیب می رسانند. از آنجایی که ملاتونین محلول در آب و چربی است، به راحتی از غشاهای سلولی عبور می نماید که امکان پاکسازی رادیکال های آزاد در جایی که می توانند بیشترین آسیب را وارد نمایند را فراهم می نماید. ملاتونین از میتوکندری سلول که کارخانه فراوری انرژی در سلول محسوب می گردد، محافظت می نماید. همچنین، این هورمون به محافظت از DNA ارزشمند ما یاری می نماید.

کاهش استرس اکسیداتیو روشی غیر مستقیم برای مبارزه با سرطان است. با از بین بردن رادیکال های آزاد مضر، ملاتونین به محافظت از سلول ها یاری می نماید. اما این ماده می تواند اثری مستقیم بر سرطان نیز داشته باشد. در واقع، ملاتونین می تواند سلول های سرطانی را به خودکشی برنامه ریزی شده یا آپوپتوز وادار کند.

افزون بر این، ملاتونین رشد رگ های خونی تومور یا آنژیوژنز را مهار می نماید. از آنجایی که سلول های سرطانی به سرعت رشد می نمایند، به تغذیه فراوان احتیاج دارند. کاهش رگ زایی می تواند به گرسنه نگه داشتن تومور یاری کند که می تواند به کوچک شدن آن منجر گردد. ملاتونین نشان داده است که علائم مرتبط با سرطان و همچنین عوارض جانبی شیمی درمانی و پرتودرمانی را کاهش می دهد.

تاخیر در شروع بیماری آلزایمر

در حال حاضر، ما می دانیم که کمبود ملاتونین یکی از نشانه های هشداردهنده اولیه بیماری آلزایمر است. البته این به معنای آن نیست که هر فرد مسن روبرو با کمبود ملاتونین به بیماری آلزایمر مبتلا می گردد. اما اختلالات خواب در حدود 45 درصد از بیماران مبتلا به آلزایمر رخ می دهد.

ملاتونین از میتوکندری در برابر آسیب اکسیداتیو که نشانگری از بسیاری بیماری های انحطاط عصبی از جمله پارکینسون و هانتینگتون است، محافظت می نماید.

اگر 40 سال سن دارید یا بزرگ تر هستید می توانید مصرف ملاتونین برای محافظت از خود در برابر بیماری آلزایمر را مد نظر قرار دهید.

مبارزه با دیابت

پژوهشگران چگونگی تاثیر ملاتونین بر قند خون را مورد آنالیز قرار داده و دریافتند که عدم فراوری ملاتونین کافی در بدن آسیب پذیری نسبت به بیماری دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

بدون ملاتونین کافی، انسولین، هورمونی که توسط پانکراس فراوری می گردد و سلول ها را به حذف قند اضافه از جریان خون تشویق می نماید، وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهد.

طی یک مطالعه در بیمارستان بریگام در بوستون، افرادی که کمترین سطوح ملاتونین را داشتند با دو برابر خطر بیشتر ابتلا به دیابت طی بازه زمانی 12 ساله این مطالعه روبرو بودند.

تقویت استخوان ها

آزمایش های آزمایشگاهی در دانشکده دندانپزشکی مک گیل در کانادا نشان داده اند که ملاتونین می تواند فرایند تخریب استخوان مرتبط با افزایش سن را کند سازد.

تشکیل و تخریب استخوان تحت تاثیر ریتم شبانه روزی انسان قرار می گیرد. سلول های که بافت استخوانی را از بین می برند به نام استئوکلاست ها شناخته می شوند و بیشتر فرایند تخریب استخوان طی شب انجام می گردد. سلول های استخوان ساز به نام استئوبلاست ها شناخته می شوند و وظیفه خود را بیشتر طی روز انجام می دهند.

با افزایش سن، کیفیت خواب انسان کمتر می گردد که می تواند به معنای فعالیت بیشتر استئوکلاست ها باشد. این شرایط به طور معمول فرایند تخریب استخوان را تسریع می نماید.

دانشمندان کشف کردند سوژه هایی که مکمل های ملاتونین دریافت می کردند، افزایش چشمگیر حجم و تراکم استخوانی خود را تجربه کردند.

زوجی قدرتمند

پژوهشی که در موسسه پژوهشی بیوپزشکی بارسلونا طی همکاری با دانشگاه گرانادا بارسلونا انجام شد، نشان داد که ورزش روزانه به همراه مصرف مکمل ملاتونین اثری هم نیروزا علیه تخریب مغز داشته است.

انجام ورزش به تنهایی می تواند به تقویت سلامت مغز یاری می نماید. اما این پژوهش نشان داد که دریافت مکمل ملاتونین همراه با ورزش منظم اثر تقویتی در پی دارد که ممکن است به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

به گفته پژوهشگران اسپانیایی، برای سال ها می دانستیم که ترکیب درمان های ضد پیری مختلف مانند ورزش منظم، یک رژیم غذایی مدیترانه ای و سیگار نکشیدن می تواند بر طول عمر انسان بیفزاید. اکنون به نظر می رسد که ملاتونین، هورمون خواب، نیز آثار ضد پیری مهمی دارد.

دریافت ملاتونین بیشتر

بعضی مواد غذایی، به ویژه میوه های گرمسیری می توانند به افزایش دریافت ملاتونین و همچنین فراهم کردن پیش ماده هایی که فراوری ملاتونین را در بدن افزایش می دهند، یاری نمایند که از آن جمله می توان به موز، آناناس، و پرتقال اشاره نمود. گیلاس در کنار جو دوسر، ذرت، جو، و گوجه فرنگی نیز منابع خوبی برای ملاتونین هستند.

مکمل های ملاتونین نیز در دسترس هستند، اما زنان باردار پیش از مصرف باید با پزشک خود در این زمینه مشورت نمایند. با این وجود، مکمل های ملاتونین برای بیشتر افراد بی خطر در نظر گرفته می شوند.

منبع: انتخاب
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 790

به "نقش هورمون خواب در مبارزه با پیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش هورمون خواب در مبارزه با پیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید