معاون اول رئیس جمهور : مسأله ایمنی خودرو با هیچ چیز قابل معاوضه نیست
به گزارش کشتی کروز، خبرگزاری خبرنگاران- معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مسئله ایمنی خودرو با هیچ چیز قابل معاوضه نیست، تاکید نمود: افزایش ایمنی خودرو ها باید خط قرمز وزارت صمت و خودروسازان داخلی باشد.
به گزارش خبرنگاران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهور؛ اسحاق جهانگیری عصر روز گذشته (چهارشنبه) در جلسه کمیسیون ایمنی راه های کشور ضمن قدردانی از تمامی دست اندرکاران موضوع ایمنی راه های درون شهری و برون شهری، به آمار کاهش تلفات جاده ای به 15 هزار نفردر سال 99 اشاره و تأکید کرد: خوشبختانه با وجود گستردگی و بزرگی ایران و احتیاج به جابجایی افراد در جهت های طولانی، کوشش های کمیسیون ایمنی راه های کشور و همکاری دولت باعث شده است تا در آنالیز شاخص های ارزیابی کاهش تلفات جاده ای که به وسیله سازمان جهانی بهداشت، انجام می شود، شرایط کشور نسبت به دهه گذشته بهتر شود.
معاون اول رییس جمهور توضیح داد: برای مردم و مسئولان آمار تلفات جاده ای حتی اگر یک نفر هم باشد، بالا و دردناک است و باید با همت جدی مسئولان و کمیسیون ایمنی جاده ای، آمار تلفات جاده ای به حداقل ممکن برسد.
جهانگیری با اشاره به اینکه اندازه خسارت های مادی تلفات جاده ای سهم بزرگی از فراوری ناخالص داخلی کشور را از بین می برد، بر فرهنگ سازی در جامعه بویژه نسل جوان تأکید کرد و گفت: نباید از خسارت های معنوی تصادفات و تلفات جاده ای برای خانواده های ایرانی و کشور غافل شد. این اتفاق می تواند مسائل عدیده ای را برای یک خانواده تا چندین سال به همراه داشته باشد.
معاون اول رییس جمهور بر ضرورت فرهنگ سازی به وسیله رسانه ها و دستگاه ها بویژه رسانه ملی و وزارت آموزش و پرورش به منظور ارتقای فرهنگ رانندگی ایمن را یادآور شد و از صدا و سیما خواست تا در این زمینه همچون گذشته به فعالیت های تبلیغی و آموزشی ادامه دهد.
جهانگیری بعلاوه با اشاره به از رده خارج شدن بعضی خودرو ها نظیر پراید از خط فراوری، ادامه داد: با وجود محدودیت ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان داخلی کار بزرگی در زمینه افزایش ایمنی خودرو ها در عین حفظ توان فراوری قطعه سازان انجام دادند.
معاون اول رییس جمهور توضیح داد: مسأله ایمنی خودرو با هیچ چیز قابل معاوضه نیست و باید افزایش ایمنی خودرو ها خط قرمز وزارت صمت و خودروسازان داخلی باشد.
جهانگیری با اشاره به تصمیمات دولت در زمینه نوسازی ناوگان عمومی و خارج کردن خودرو های فرسوده از حمل و نقل درون شهری و برون شهری اعلام کرد: به علت تحریم های ظالمانه و عدم تخصیص به موقع ارز، این تصمیم دولت به خوبی پیش نرفت. در حالی که طبق برنامه باید 50 هزار خودروی عمومی فرسوده از جاده های کشور خارج می شد و باید بعد از برطرف تحریم ها نوسازی ناوگان ها در دستور کار قرار گیرد.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: باید یکی از اهرم های نظارتی کمیسیون ایمنی راه های کشور بر عملکرد وزارت صمت و دستگاه های ذیربط این مهم باشد که برای ناوگان حمل و نقل کشور یک عمر کاری و استاندارد معین شود و بر مسئله عمر و کیفیت خودرو های ترددی در جاده های درون شهری و برون شهری محدودیت هایی اعمال شود.
جهانگیری با اشاره به کاهش نقاط پرخطر جاده ای که با کوشش های وزارت راه و شهرسازی رخ داده است، اضافه نمود: باید استانداران مکلف شوند که با یاری وزارت راه و شهرسازی برای شناسایی نقاط حادثه خیز در جهت ایمن کردن و کاهش این نقاط، تمام کوشش خود را به کار گیرند.
معاون اول رییس جمهور با قدردانی از کوشش های سازمان اورژانس کشور و بعلاوه سازمان امداد و نجات در زمینه کاهش فوتی های ناشی از تصادفات و امدادرسانی به حادثه دیدگان ادامه داد: علاوه بر این اقدامات سازمان اورژانس کشور اقدام بسیار مهم و بزرگی در افزایش تعداد بالگرد های امدادی داشته است که انجام چنین اقداماتی در یک دوره کوتاه مدت و با وجود محدودیت های بودجه ای قابل تقدیر است.
جهانگیری ضمن قدردانی از کوشش های پلیس راهور ناجا برای کاهش تصادفات و نظارت بر شرایط جاده های کشور ادامه داد: مردم همیشه به علت حضور اطمینان بخش پلیس در جاده های کشور احترام ویژه ای برای این زحمت کشان قائل هستند.
معاون اول رییس جمهور بعلاوه در مورد تلفات درون جاده ای ناشی از برخورد موتورسیکلت و عابر پیاده تأکید کرد: این نوع تصادفات درون شهری باید تبدیل به یک دستور و مسئله جدی برای کمیسیون ایمنی راه های کشور شود و با اتخاذ اقدامات سخت گیرانه در این زمینه تلفات درون شهری کاهش یابد.
بعلاوه در ادامه این جلسه که با حضور وزرای راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، آموزش و پرورش و بعلاوه رییس سازمان اورژانس کشور و پلیس راهور ناجا برگزار گردید، وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه تشکیل کمیسیون ایمنی راه های کشور از جمله تصمیمات خوب و موثر دولت برای فراگیر کردن ایمنی راه ها بوده است، ادامه داد: باید حضور تمام دستگاه های دولتی در فرایند ایمن سازی راه ها مورد توجه قرار گیرد و فرایند اصلاح و بهسازی زیرساخت ها با توجه به مسایل فرهنگی تقویت شود.
وزیر آموزش و پرورش هم در این جلسه با بیان اینکه موضوع تصادفات و تلفات جاده ای تأثیر مهم و چشمگیری در فراوری ناخالص داخلی دارد ادامه داد: در بین تمام عوامل اصلی بروز تلفات و حوادث جاده ای راننده اصلی ترین عنصرمعین کننده است که در سال های گذشته به این عامل توجه کمتری شده است که وزارت آموزش و پرورش اقدامات گسترده ای در زمینه آموزش فرهنگ ترافیکی به دانش آموزان در قالب برنامه های درسی و آموزشی و بعلاوه فوق برنامه داشته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت هم با اشاره به کوشش های خودروسازان و وزارت صنعت معدن و تجارت برای از رده خارج کردن پراید از خط فراوری کارخانه های خودروساز داخلی ادامه داد: با جایگزینی پراید آمار کشته شدگان در تصادفات جاده ای در امسال با کاهش چشمگیری روبرو می شود.
وی اضافه نمود: افزایش ظرفیت کارخانه های داخلی برای فراوری مینی بوس و اتوبوس در حال اجرا است تا برنامه های این وزارتخانه در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای و درون شهری با سرعت انجام پذیرد.
در ادامه این جلسه هم وزارت راه و شهرسازی گزارشی از اقدامات اجرا شده در زمینه ایمنی راه های کشور ارائه کرد که بر طبق این گزارش کاهش تلفات جاده ای از 27 هزار نفر در سال 92 به 15 هزار نفر در سال 99، افزایش طول آزادراه ها به 2500 کیلومتر و بعلاوه بزرگراه های کشور به 1800 کیلومتر، مجهز شدن جاده های کشور به سامانه های هوشمند حمل و نقل جاده ای از جمله دوربین های نظارت تصویری، تردد تعداد های برخط و سامانه های ثبت تخلف، طرح نوسازی ناوگان مسافری و باری کشور و عقد قرارداد وزارت صنعت، معدن و تجارت با شرکت های خودروسازی برای افزایش فراوری کامیون، اتوبوس و مینی بوس از جمله اقدامات کمیسیون ایمنی راه های کشور بوده است.
بعلاوه از دیگر اقدامات اجرا شده می توان به کاهش 3/11 درصدی کل تصادفات در کشور و قرارگیری بین 17 کشور جهان از نظر سرعت کاهش تصادفات، افزایش تعداد پایگاه های اورژانس از 1700 در سال 88 به 3300 پایگاه در سال 99، افزایش تعداد آمبولانس ها از 2400 در سال 88 به 5700 دستگاه در سال 99، افزایش تعداد بالگرد های امدادی از هفت ففرایند در سال 88 به 48 بالگرد در سال 99، توسعه خدمات فوریت های پزشکی و اندازه دسترسی مردم به این خدمات، توسعه حوزه فناوری اطلاعات و سیستم های ارتباطی سازمان اورژانس کشور اشاره نمود.
بعلاوه طبق گزارش کمیسیون ایمنی راه های کشور از 251 نقطه پرخطر و حادثه خیز در کشور 208 نقطه با اعتبار 1600 میلیارد ریال برطرف و اصلاح شده است و 12 نقطه اعلامی در طرح های بهسازی و نوسازی شبکه راه های کشور هم مطابق با جدول زمان بندی در امسال اصلاح خواهد شد.
در این جلسه اعضای کمیسیون بر برنامه ریزی برای ارتقای ایمنی راه های کشور با نگاه رویکرد سیستم ایمنی و براساس شاخص های سازمان جهانی بهداشت تأکید کردند.
بعلاوه کمیسیون ایمنی راه های کشور گزارشی از مصوبات و تصمیمات این کمیسیون در طی نشست های گذشته خود ارائه کرد که معین نقشه راه ایمنی کشور، برنامه عملیاتی ارتقاء ایمنی راه ها، دهه اقدام ایمنی راه ها، راه اندازی مرکز ملی ایمنی و آنالیز سوانح، راه اندازی سامانه جامع ثبت سوانح حمل و نقل، پیاده سازی آیین نامه های اجرایی انضباط اجتماعی، طرح مدیریت سرعت در ایران با همکاری سازمان جهانی بهداشت، طرح سنجش سلامت جسم و روان رانندگان و ایجاد مرکز اورژانس ملی از جمله مصوبات و اقدامات این کمیسیون بوده است.
در این جلسه مقرر شد تا مصوبه ایجاد مرکز اورژانس ملی ایمنی و آنالیز سوانح با یاری سازمان برنامه و بودجه هر چه سریعتر راه اندازی شود.
بعلاوه پیاده سازی برنامه عملیاتی ارتقاء ایمنی راه های کشور، توسعه فرآیند تخصیص و اعتبار دستگاه ها در اجرای برنامه های مرتبط با ایمنی راه ها، راه اندازی مرکز ملی ایمنی و آنالیز سوانح حمل و نقل (ITSB)، تصویب آیین نامه مدیریت ایمنی ترافیک و سوانح رانندگی و توسعه همکاری با سازمان جهانی بهداشت از جمله برنامه و تصمیمات کمیسیون ایمنی راه های کشور در سال 1400 است.
بعلاوه در این جلسه تصویب شد تا در ساخت آزادراه های بین شهری پایگاه های راهداری، اورژانس، راهور ناجا و هلال احمر به صورت متمرکز در یک نقطه از جاده به همراه پد مخصوص هلی کوپتر ساخته و متمرکز شود تا با هم افزایی این دستگاه ها فرایند خدمت رسانی به مصدومان جاده ای و کاهش تلفات هر چه سریعتر انجام شود.
منبع: خبرگزاری آریا