مضرات، فواید و خواص سیر

به گزارش کشتی کروز، خواص سیر طی تحقیقات زیادی مورد آنالیز قرار گرفته است. نکته ای که باعث می گردد سیر از اهمیت زیادی برخوردار باشد، این است که با توجه به کالری کمی که دارد، یک ماده مغذی محسوب می گردد. این خبر خوبی برای افرادی ست که همواره دوست دارند غذای زیادی بخورند، اما چاق نشوند. البته نباید فراموش کنید که زیاده روی در خوردن هر چیزی درنهایت شما را چاق می نماید؛ حتی اگر سیر باشد!

مضرات، فواید و خواص سیر

اگرچه ممکن است سیر بوی خوشایندی نداشته باشد و باعث گردد دهانتان بوی بدی بگیرد، اما هرگز نباید از خواص آن غافل شوید. ضمن این که می توانید از این بوی بد برای فراری دادن افرادی که از آن ها خوشتان نمی آید، استفاده کنید! سیر خام حاوی اندازهی منگنز، سلنیوم، کلسیم، مس، پتاسیم، فسفر، آهن، ویتامین C، ویتامین B6 و B1 است. برای آن که با سایر خواص سیر آشنا شوید و این ماده مغذی اما کم کالری را بیشتر در سفره خود بگنجانید، با ادامه مقاله همراه باشید.

درمان بیماری ها با سیر

سیر، گیاهی با عطر و طعمی قوی ست که می تواند نقش زیادی در سلامتی ما ایفا نماید. در ادامه از فواید و خواص باور نکردنی سیر و درمان بیماری ها با سیر بیشتر صحبت می کنیم.

  • پژوهشگران طبق چندین مطالعه ، عنوان نموده اند که یکی از خواص و فواید سیر، تاثیر آن در درمان سرماخوردگی ست. اگرچه در یک آنالیز دیگر، شواهد موجود را برای اثبات اثرات سیر بر این بیماری را کافی ندانسته اند؛ اما به احتمال زیاد اضافه کردن سیر به رژیم غذایی در هنگام سرماخوردگی، بی فایده نخواهد بود.
  • یکی از فواید سیر، وجود آلیسین در آن است. آلیسین ممکن است به شل شدن ماهیچه های صاف در رگ های خونی یاری کند. بنابراین رگ های خونی گشاد می شوند و فشار خون کاهش می یابد. از آن جایی که فشار خون بالا می تواند در حملات قلبی و سکته مغزی موثر باشد، می توان یکی از خواص سیر را یاری به پیشگیری از این بیماری ها دانست.
  • به نظر می رسد مکمل های سیر می توانند در کاهش کلسترول LDL موثر باشند. LDL به عنوان کلسترول بد شناخته می گردد؛ چراکه اندازه زیاد آن در بدن می تواند منجر به ایجاد خطراتی برای انسان گردد.
  • یکی از خواص سیر اثرات مفید احتمالی آن در آرتروز است.
  • رادیکال های آزاد باعث ایجاد آسیب اکسیداتیو می شوند. این آسیب به فرایند پیری یاری می نماید. یکی از خاصیت های سیر که باعث می گردد بتواند از مکانیسم های محافظتی بدن در برابر آسیب های اکسیداتیو حمایت کند، وجود آنتی اکسیدان ها درون سیر است.
  • یکی از خواص و فواید سیر خام تاثیر احتمالی آن در کاهش سطح قند خون ناشتا و بهبود مدیریت قند خون است.
  • اثراتی که خواص سیر روی کاهش کلسترول و فشار خون دارد و از طرف دیگر وجود آنتی اکسیدان در سیر، می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مثل زوال عقل و آلزایمر را کاهش دهد.
  • یکی دیگر از خواص سیر توانایی آن برای مبارزه با بیماری های عفونی ست.
  • برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف سیر ممکن است در پیشگیری از برخی سرطان ها موثر باشد. برای مثال محققان توانسته اند ارتباط هایی را بین رژیم غذایی غنی از سیر با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده، روده بزرگ، مری، لوزالمعده و سینه پیدا نمایند.
  • یکی از خواص سیر برای زنان، اثرات آن روی سلامت استخوان هاست. هورمون استروژن در استحکام استخوان ها موثر است. با نزدیک شدن به سن یائسگی، سطح استروژن در زنان کاهش پیدا می نماید. در یکی از تحقیقاتی که روی زنان یائسه اجرا شده، معین شده است که عصاره سیر خشک می تواند در سطح استروژن تاثیرگذار باشد.
  • اگر بخواهیم از خواص سیر برای مردان هم به نکته ای اشاره کنیم، می توانیم تحقیقاتی را مثال بزنیم که از احتمال افزایش جریان خون به وسیله سیر، مطالبی را ارائه نموده اند. این مسئله ممکن است برای مردانی که دچار اختلال نعوظ هستند مفید باشد. علاوه بر این، دانشمندان طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیده اند که یکی از خواص و فواید سیر می تواند افزایش فراوری اسپرم و سطح تستوسترون باشد.

دیگر خواص و فواید سیر که باید بدانید

خواص سیر فقط به درمان یا پیشگیری از بیماری ها محدود نمی گردد. در ادامه این مقاله می خواهیم شما را با دیگر خواص آن آشنا کنیم.

  • مطالعاتی که در بین جوندگان و تعدادی از افراد مبتلا به بیماری قلبی اجرا شده است، نشان می دهد که یکی از خواص سیر می تواند امکان بهبود عملکرد فیزیکی افراد باشد. حتی در مطالعاتی معین شده است که سیر می تواند در کاهش خستگی ناشی از ورزش موثر باشد.
  • فلزات سنگین می توانند به اندام ها آسیب برسانند. سیر با دارا بودن ترکیبات گوگردی درون خود، قادر است از این آسیب در برابر بدن محافظت کند. یکی از خواص سیر آن است که می تواند سطوح سرب را در خون کاهش دهد و بعلاوه علائم بالینی مثل سردرد و فشار خون را کم کند.
  • یکی دیگر از خواص سیر تاثیر احتمالی آن در کاهش وزن است. سیر قادر است متابولیسم را افزایش دهد. با افزایش متابولیسم، بدن شما کالری بیشتری می سوزاند تا سطح انرژی را بیشتر کند و این مسئله می تواند در جهت کاهش وزن شما یاری نماینده باشد.
  • از دیگر خاصیت های سیر در صورت مصرف منظم، اثرات احتمالی آن روی چربی سوزی است. اما با این وجود باید بدانید که بدون داشتن یک رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش به صورت منظم، نمی توانید از خواص سیر برای کاهش وزن، به طور قابل توجهی استفاده کنید.
  • سیر می تواند به تقویت سلامت کبد یاری کند. طبق یک مطالعه، افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند، با بهره بردن از خواص سیر به طور قابل توجهی وزن کم می نمایند.
  • یکی از فواید سیر برای پوست آن است که می تواند در ازبین بردن باکتری های مولد آکنه موثر باشد. بعلاوه به کاهش تورم و التهاب یاری می نماید و با بهبود گردش خون به پوست اجازه می دهد تا مواد مغذی بیشتری دریافت کند. سیر حاوی ویتامین C، ویتامین B6، سلنیوم، مس و روی است که گفته می گردد می تواند به مقابله با آکنه بپردازد.
  • خواص سیر برای مو به علت سرشار بودن سیر از ویتامین ها و مواد معدنی ست. سیر حتی می تواند در رویش مو موثر باشد.
  • نمی توان این موضوع را اثبات کرد که آیا خواص سیر به صورت مستقیم در افزایش طول عمر می تواند موثر باشد یا خیر؟ اما از آن جایی که سیر روی عوامل خطرناکی مثل فشارخون تاثیرگذار است، به نظر می رسد قادر خواهد بود به افزایش طول عمر هم یاری کند.
  • فواید سیر برای بچه ها مانند همان مواردی ست که قبل از این در خصوص خواص سیر برای بزرگسالان شرح دادیم. اما به یاد داشته باشید اگر می خواهید از خواص این ماده، برای درمان های خانگی برای فرزندتان بهره مند شوید، باید حتما قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید.
  • سیر طعم قدرتمندی دارد و می تواند در بسیاری از غذاها گنجانده گردد تا هم غذایتان عطر و طعم دلپذیری بگیرد، هم از خواص و فواید سیر در غذا بهره مند شوید.

چرا سیر خام؟

شاید شما هم جزو افرادی باشید که نتوانید با خوردن سیر خام خیلی کنار بیایید. اما این جا می خواهیم به نکته ای اشاره کنیم که شاید نظر شما را در این مورد تغییر دهد و بخواهید از این به بعد از خواص سیر خام بیشتر استفاده کنید.

باید بدانید که با تفت دادن، جوشاندن، یا ترشی کردن سیر، خواص و فواید سیر کاهش می یابد؛ چراکه اندازه آلیسین موجود در آن کم می گردد. دانشمندان در برخی تحقیقات نشان داده اند که آلیسین می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و حتی ممکن است در بیماری هایی مثل بیماری های قلبی و سرطان نقش حفاظتی داشته باشد. بنابراین اگر می خواهید از خواص سیر به طور کامل استفاده کنید، بهتر است آن را خام میل کنید.

مضرات سیر

تا این جا از خواص سیر مطالبی را ارائه کردیم. اما زیاده روی در هر چیزی می تواند مضر باشد. در ادامه به برخی از مضرات سیر اشاره می کنیم.

اگر بخواهیم از یکی از آشکارترین مضرات سیر حرف بزنیم، می توانیم به بوی بد آن اشاره کنیم. یکی از راه هایی که می توانید به یاری آن، از این معضل نجات پیدا کنید، پختن سیر است که می تواند تا حدودی این بوی بد را کم کند. از طرف دیگر همان طورکه در بالا اشاره کردیم، با پختن آن خواص سیر و اثرات سیر در بدن کاهش پیدا می نماید.

سیر مانند پیاز سرشار از فروکتان است. فروکتان نوعی کربوهیدرات محسوب می گردد که ممکن است در برخی از افراد باعث ایجاد نفخ و معده درد گردد.

یکی از جدی ترین مضرات سیر، افزایش خطر خونریزی ست. بنابراین افرادی که اختلال خونریزی دارند، از داروهای رقیق نماینده خون استفاده می نمایند یا این که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرند، قبل از افزایش مصرف سیر باید حتما با پزشک خود مشورت نمایند. در واقع یکی از خواص سیر خاصیت ضد ترومبیک بودن آن است که از تشکیل لخته های خون جلوگیری می نماید. خونریزی ناشی از مصرف سیر، اتفاق خیلی معمولی نیست؛ اما بهتر است همواره جانب احتیاط را رعایت کنید.

افرادی که به بیماری رفلاکس معده به مری مبتلا هستند، بهتر است برای بهره بردن از خواص سیر، مصرف آن را برای جلوگیری از سوزش سر دل، محدود نمایند.

یکی دیگر از مضرات سیر امکان تداخل آن با داروی ساکویناویر است. این دارو برای درمان HIV مصرف می گردد.

مباحث پایانی درباره خواص سیر و مصرف درست آن

مطالعات نشان می دهد برای بهره بردن از اثرات سیر در بدن، خوردن 1 تا 2 حبه سیر در روز یعنی در حدود 3 تا 6 گرم، می تواند کافی باشد. اگر بعد از خوردن بیش از این اندازه متوجه عوارض جانبی آن شدید، حتما مصرف خود را کاهش دهید.

اگر از عوارض گوارشی مثل رفلاکس اسید رنج می برید، اما از طرفی می خواهید از خواص سیر بهره مند شوید، می توانید از سیر پخته استفاده کنید. اگرچه با پختن آن ممکن است اثرات سیر در بدن کاهش پیدا کند، اما در جلوگیری از بسیاری از مضرات سیر مثل بوی بد دهان، مسائل گوارشی و رفلاکس اسید می تواند موثر باشد.

بااین که تحقیقات زیادی درمورد خواص سیر اجرا شده است و فواید زیادی را برای آن برشمرده اند، اما بهتر است در پی خواص اعجاب انگیز سیر نباشید. فقط کافی ست این ماده ارزشمند را در رژیم غذایی خود به کار ببرید و از اثرات مثبتی که می تواند در بدن شما به جا بگذارد بهره مند شوید.

مصرف سیر ممکن است در درمان همه بیماری ها موثر نباشد، اما یک ماده مغذی محسوب می گردد که باید جایگاه خود را در رژیم غذایی پیدا کند. بنابراین از اضافه کردن سیر به غذاهای خود نترسید. طعم سیر، لذت غذاخوردن را افزایش می دهد. آن را در سوپ، پاستا، خورش ها، پیتزا، انواع سس و حتی سیب زمینی سرخ شده اضافه کنید و از اثرات سیر در بدن خود بهره مند شوید.

در نهایت برای بهره بردن از این ماده مغذی، در خوردن آن زیاده روی نکنید. درصورت داشتن هرگونه بیماری زمینه ای یا خوردن داروی خاصی، قبل از اضافه کردن سیر به رژیم غذایی، با دکتر مشورت کنید تا از مضرات آن در امان بمانید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 7 خرداد 1401 بروزرسانی: 7 خرداد 1401 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2237

به "مضرات، فواید و خواص سیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مضرات، فواید و خواص سیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید