مصاحبه، مدیر اندیشکده سیپری: روسیه و چین چالش جهانی آمریکا در حوزه نظامی-اقتصادی هستند

به گزارش کشتی کروز، مدیر موسسه بین المللی تحقیقاتی صلح استکهلم (SIPRI) در مصاحبه با خبرنگاران با آنالیز چالش های هژمونی دنیای آمریکا گفت: روسیه و چین به عنوان دو قدرت مالی و نظامی رو به رشد دنیا، نقش ایالات متحده در سراسر دنیا را به چالش کشیده اند.

مصاحبه، مدیر اندیشکده سیپری: روسیه و چین چالش جهانی آمریکا در حوزه نظامی-اقتصادی هستند

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

دان اسمیت در این مصاحبه به تحولات اخیر در سیاست خارجه آمریکا در غرب آسیا و آخرین وضعیت رقابت قدرت در دنیا پرداخته است.

خبرنگاران: اقدامات اخیر ایالات متحده در حوزه استراتژیک و نظامی در خاورمیانه نشانگر تغییر سیاست خارجی واشنگتن است. بعضی از کارشناسان معتقدند که این امر نشان دهنده عدم رغبت واشنگتن برای سرمایه گذاری منابع نظامی و مالی خود برای دفاع از امنیت متحدین خود در منطقه است. این را چطور می بینید؟ پشت این تغییر سیاست چیست؟

اسمیت: ترامپ اعلام نموده که مأموریت آمریکا برای از بین بردن داعش با موفقیت اجرا شده است و به همین دلیل می توان نیروها را از شمال سوریه خارج کرد. با این حال، شایان ذکر است که سرنموده داعش البغدادی پس از آن اظهارات کشته شد. بعلاوه، 3000 سرباز آمریکایی دیگر برای اطمینان بخشی به عربستان سعودی به منطقه خلیج فارس اعزام می شوند. بنابراین، موضوع خروج ایالات متحده از منطقه عملی فریبنده و گمراه نماینده است. این کار بیشتر نوعی سازماندهی مجدد سرمایه های نظامی آمریکا در منطقه ای وسیع تر است.

خبرنگاران: آیا فکر می کنید که تمایل آمریکا برای جلوگیری از تنگناهای خارجی نتیجه جنگ های طولانی و پرهزینه آن در افغانستان، عراق و سایر کشورها است؟

اسمیت: ایالات متحده مدتها است که بر سر دوراهی بد و بدتر قرار گرفته است. از سویی مخالفت های شدیدی (در داخل) با ماجراجویی های نظامی و سیاسی آمریکا در خارج از کشور وجود دارد. این موضوع از زمان دوره ریاست جمهوری جورج واشنگتن و توماس جفرسون وجود داشته است. آنها یی که تأثیرات قدرت ایالات متحده را در سراسر دنیا دیده و تجربه نموده اند، ممکن است درک این موضوع را نداشته باشند که نپذیرفتن نقش یک کنشگر ماجراجو در سطح دنیای در فرهنگ سیاسی آمریکا به چه معنا است. از طرف دیگر ، واقعیت این است که منافع دنیای ایالات متحده مدتهاست به دنبال ترویج و حفاظت از آنها در سراسر دنیا بوده است. هر زمانی که یک جنگ خارجی با تلفات سنگینی وجود داشته باشد و ناموفق باشد، پاندول سیاسی به سمت اجتناب از این نوع تعهدات خارجی که می تواند منجر به جنگ بیشتر شود، می چرخد. اما پس از گذشت مدتی، پاندول به جای قبلی خود برمی شود.

خبرنگاران: کارشناسان معتقدند که هژمونی آمریکا در حال نزول است چنانکه چین و روسیه نقش های جدید و پیشرو را در منطقه و دنیا ایفا می نمایند. آیا شما به این نزول اعتقاد دارید؟ فکر می کنید روسیه و چین در کوشش هستند جایگزین آمریکا شوند؟

اسمیت: چین قدرت مالی در حال رشد دنیا است، هرچند سرعت رشد آن بطور ناگزیر کاهش یافته است، بنابراین دولت آن شکل نظم دنیای و نقش قدرتمندترین بازیگر آن یعنی ایالات متحده را به چالش می کشد. در روسیه احساسات سیاسی ضد آمریکایی و نوعی حس نارضایتی شدید نسبت به نحوه برخورد با این کشور در دهه 1990 و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی وجود دارد. روسیه در زمان پوتین بطور مداوم نقش جسورانه تری در سیاست های خارجی داشته است، طوری که آن را به سمت مداخله در امور اوکراین و سوریه سوق داد. این همچنین نقش ایالات متحده را به چالش می کشد. در همین حال، ایالات متحده توسط رئیس جمهوری راهنمایی می شود که سخنان و کردارش موجب نگرانی های روز افزون بسیاری در دولت های متحد آمریکا در خصوص قدرت تعهد فعلی ایالات متحده به آن ها می شود. این همچنین نفوذ آمریکا را تضعیف می نماید.

بنابراین به نظر می رسد هژمونی ایالات متحده رو به زوال است اما شایان ذکر است که استدلال مشابهی در اواخر دهه 1970 پس از جنگ ویتنام مطرح شد. در دهه 1990، ایالات متحده برای دوره ای تنها قدرت بزرگ دنیا شد. اما این موقت بود. اکنون سه قدرت بزرگ وجود دارد که برای تأثیرگذاری رقابت می نمایند. نقاط قوت نسبی آنها احتمالاً طی یک دهه آینده دچار نوسان خواهد شد. مهمترین چیز این است که امنیت و رفاه قربانی آن رقابت ها نشوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 613

به "مصاحبه، مدیر اندیشکده سیپری: روسیه و چین چالش جهانی آمریکا در حوزه نظامی-اقتصادی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه، مدیر اندیشکده سیپری: روسیه و چین چالش جهانی آمریکا در حوزه نظامی-اقتصادی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید