تور فرانسه ارزان: فرانسه: استرالیا از پشت به ما خنجر زد ، موریسون: درباره لغو قرارداد قبلا هشدار داده بودم

به گزارش کشتی کروز، لغو قرارداد 40 میلیارد دلاری ساخت زیردریایی میان فرانسه و استرالیا از سوی کانبرا پس از دریافت یک پیشنهاد بهتر از طرف آمریکا باعث خشم پاریس شد، تا جایی که وزیر خارجه فرانسه این اقدام استرالیا را به ضربه خنجری از پشت تعبیر کرد.

تور فرانسه ارزان: فرانسه: استرالیا از پشت به ما خنجر زد ، موریسون: درباره لغو قرارداد قبلا هشدار داده بودم

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا امروز (آدینه) خاطرنشان کرد که در ماه ژوئن و در ملاقات با رئیس جمهوری فرانسه احتمال کنار گذاشتن قرارداد ساخت زیردریایی سال 2016 را با یک شرکت فرانسوی مطرح نموده بود و بدین ترتیب نقدها فرانسه مبنی بر عدم هشدار پیرامون این مسئله را رد کرد.

استرالیا روز پنجشنبه خاطرنشان کرد که قرارداد 40 میلیارد دلاری با گروه دریایی فرانسه برای ساخت ناوگانی از زیردریایی ها را متوقف خواهد ساخت و در عوض پس از عقد یک قرارداد مشارکت سه جانبه با آمریکا و بریتانیا قصد ساخت دستکم 8 زیردریایی هسته ای خواهد داشت.

ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه این تصمیم استرالیا را همچون ضربه خنجری از پشت تعبیر کرد. موریسون امروز آسیب به روابط استرالیا و فرانسه را پذیرفت اما در عین حال تاکید نمود که او در ماه ژوئن به امانوئل ماکرون گفته بود که به فکر بازبینی این قرارداد بوده و احتمالا تصمیم دیگری در این خصوص خواهد گرفت.

موریسون در مصاحبه با رادیو 5aa گفت: من این موضوع را تعیین کردم. ما شامی طولانی در پاریس داشتیم و درباره نگرانی های عمده خود پیرامون قابلیتهای زیردریایی های معمول و چالشهای راهبردی نو در منطقه خود مصاحبه کردیم. من تعیینا این موضوع را مطرح کردم که استرالیا باید بر اساس منافع ملی خود تصمیم گیری کند.

در پی تصمیم آمریکا برای حمایت از استرالیا در منطقه آسیا پاسیفیک و کوشش برای کاهش نفوذ چین، واشنگتن تصمیم گرفت فن آوری ساخت زیردریایی هسته ای خود را در اختیار استرالیا قرار دهد؛ اقدامی که باعث برهم خوردن قرارداد زیردریایی میان فرانسه و استرالیا شد و در نهایت روابط میان این دو کشور را با تنش روبرو ساخت.

این درحالی است که فرانسه در آستانه ریاست اتحادیه اروپاست و روز پنجشنبه هم راهبرد خود مبنی بر افزایش تجارت با تایوان و استقرار کشتی های بیشتر در منطقه ایندوپاسیفیک را منتشر کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1981

به "تور فرانسه ارزان: فرانسه: استرالیا از پشت به ما خنجر زد ، موریسون: درباره لغو قرارداد قبلا هشدار داده بودم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور فرانسه ارزان: فرانسه: استرالیا از پشت به ما خنجر زد ، موریسون: درباره لغو قرارداد قبلا هشدار داده بودم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید