خبرنگاران چین بزرگترین صادرکننده کالا به انگلیس

به گزارش کشتی کروز، تهران - خبرنگاران - چین برای اولین بار در تاریخ به عنوان بزرگترین صادرکننده محصولات تجاری به انگلیس شد.

خبرنگاران چین بزرگترین صادرکننده کالا به انگلیس

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش روز شنبه خبرنگاران از خبرگزاری شینهوای چین یک گزارش جدید اداره ملی آمار انگلیس حاکی است که این کشور در سه ماهه دوم امسال میلادی (تیر تا دی) برای اولین بار در تاریخ بیش از هر کشور دیگری از چین کالا وارد نموده است.

براساس این گزارش، در این مدت انگلیس 11 میلیارد پوند (برابر 14.8 میلیارد دلار) از چین کالا وارد نموده و سهم واردات چین در کل واردات انگلیس در این سه ماهه، از 8.6 درصد در سه ماهه اول، به 13.4 درصد رسیده است.

در گزارش اداره ملی آمار انگلستان آمده است: این اولین بار در تاریخ است که چین بزرگترین بخش از کل واردات انگلیس را به خود اختصاص می دهد.

براساس این گزارش، ماشین آلات الکتریکی بزرگترین گروه کالاهای وارد شده از چین بوده اند و 35.2 درصد از کل واردات از این کشور را به خود اختصاص داده اند.

این در حالی است که در 24 اردیبهشت ماه امسال دولت آمریکا در پشت پرده مذاکرات تجاری دوجانبه با انگلیس، به دولت این کشور فشار آورده بود که در معاملات تجاری بین چین و ایالات متحده یک گزینه را انتخاب کند.

به گزارش خبرنگاران از روزنامه گاردین، آمریکا به دنبال قراردادن تبصره ای در توافق تجاری با انگلیس بود که در صورت معامله تجاری میان انگلیس و کشور دیگری که آمریکا آن را تائید نکند، حق عقب نشینی از بخش هایی از توافق نامه را داشته باشد.

اگرچه در آن تبصره نامی از چین برده نشده بود اما دیپلمات های انگلیس در واشنگتن آن را به عنوان اهرمی برای جلوگیری از نزدیکی بیشتر روابط چین و انگلیس ارزیابی نموده بودند.

این تبصره بر اساس ماده 30 توافق سه جانبه پیشین میان آمریکا، مکزیک و کانادا تهیه شده که همکاری با اقتصادهای غیرآزاد را منع می نماید.

هرچند انگلیس در همان ایام به صورت رسمی با آن اقدام آمریکا مخالفت ننموده بود اما دیپلمات های انگلیسی نگران بودند که آمریکا بخواهد از آن به عنوان اهرمی برای نفوذ در سیاست انگلیس در قبال چین استفاده کند.

به گزارش گاردین، این فشار برای طرف انگلیسی معادل فشارهایی است که آمریکا برای انصراف دولت لندن از مشارکت شرکت چینی هوآوی در پروژه راه اندازی اینترنت پر سرعت نسل پنجم تحمیل کرد.

در عین حال 8 مرداد امسال بود که دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس در یک عقب نشینی آشکار از همراهی از مواضع ضد چینی کاخ سفید، در یک گفت وگوی تلفنی با وانگ یی همتای چینی خود گفته بود که لندن همچنان به توسعه روابط سازنده و مثبت با دولت چین متعهد است، به طوری که بعضی کارشناسان این سخنان را ناشی از کاهش شانس پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه آمریکا ارزیابی نموده بودند.

به گزارش خبرنگاران به نقل از تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس، رایزنی وزرای خارجه دو کشور در حالی صورت می گرفت که انگلیس دو قبلتر ناگزیر از فشارهای آمریکا، به همکاری چند صد میلیون پوندی با غول فناوری هوآوی خاتمه داده بود و روابط با دولت چین را دچار تنش کرد.

هرچند مقام های انگلیسی ادعا نموده بودند که آن تصمیم ارتباطی با آمریکا نداشت اما دونالد ترامپ بلافاصله تصمیم انگلیس را مورد تحسین قرار داد و گفت: ما کشورهای بسیاری را قانع کردیم- و بیشتر این کار را خود من انجام دادم؛ از هوآوی استفاده نمی کنم چرا که فکر می کنم یک ریسک امنیتی ناایمن است.

انگلیس پیشتر اعلام نموده بود که برای دوره پسابرگزیت میخواهد که به بزرگترین شریک تجاری چین در اروپا تبدیل گردد. در جریان آخرین سفر رئیس جمهوری چین به انگلیس، یک بسته سرمایه گذاری به ارزش 62 میلیارد دلار میان دو طرف تکمیل شد تا انگلیس به بزرگترین شریک تجاری اروپایی چین تبدیل گردد.

چین و انگلیس پیش از اختلافات اخیر معتقد بودند که وارد عصر طلایی روابط شده اند. بر همین اساس انگلیس ذخیره یوانی خود را به 35 میلیارد دلار رساند تا با این ذخیره از فعالیت شرکت های خود در برنامه راه ابریشم چین حمایت کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 12 دی 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1541

به "خبرنگاران چین بزرگترین صادرکننده کالا به انگلیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چین بزرگترین صادرکننده کالا به انگلیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید