طرز تهیه کیک کنجدی؛ کیک خوش طعم با بافتی نرم!

به گزارش کشتی کروز، کیک کنجدی نوعی کیک مقوی و خوشمزه است که از یک لایه کنجد روی کیک تشکیل شده است. این کیک یک گزینه فوق العاده عالی برای عصرانه و در کنار یک فنجان چای است و به خصوص برای بچه ها یک میان وعده مقوی و خوشمزه است. مواد لازم این کیک کاملا قابل دسترس و ساده است و در مدت کوتاهی میتوانید یک عصرانه عالی برای خانواده خود تهیه کنید. این کیک بافت بسیار خوبی دارد و از نظر طعم و مزه بسیار عالی و درجه یک است و جزو کیک های پرطرفدار به شمار می آید.

طرز تهیه کیک کنجدی؛ کیک خوش طعم با بافتی نرم!

با ما در خبرنگاران بلاگ همراه باشید با آموزش این کیک زیبا و خوشمزه!

مواد لازم تهیه کیک کنجدی
تخم مرغ3 عدد
شکر1 پیمانه
روغن مایع1 پیمانه
شیردو سوم پیمانه
آرد سفید قنادی (سه صفر)2 پیمانه
بکینگ پودریک و نیم قاشق مربا خوری
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
کنجدبه مقدار لازم

1- برای آماده کردن کیک کنجدی ابتدا داخل قالب مورد نظرتون رو با کره کمی نرم شده در دمای محیط چرب کنید. دیواره و کف قالب باید کاملا چرب و آغشته به کره بشه تا کنجدها بتونن به روغن بچسبن اگه کره ندارین میتونید از روغن نیمه جامد برای چرب کردن قالب استفاده کنید.

بعد کنجدها رو روی کف و دیواره های قالب بپاشین و قالب رو حرکت بدین تا کنجد به کف و دیواره های قالب بچسبه و کاملا داخل قالب رو پوشش بده.

هم از کنجد خام و هم از کنجد بو داده برای کاور کردن کیک میتونید استفاده کنید من از کنجد خام استفاده کردم.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی کنجدی

همچنین از هر قالب دلخواهی برای پخت کیک میتونید استفاده کنید حتی قالب ساده من از قالب خرطومی با قطر بیست و سه سانتی متر استفاده کردم.بعد از اینکه قالب آماده شد اون رو داخل یخچال یا جای خنک قرار بدین.

2- بکینگ پودر رو به آرد سفید اضافه و کاملا مخلوط کنید بعد سه بار الک کنید و کنار بذارین.

3- تخم مرغ ها و شکر و وانیل رو داخل ظرفی بریزین و با دور تند همزن بزنید تا کاملا کرم رنگ و کشدار و حجیم بشه.

در این مرحله همزدن خوب مواد باعث ایجاد بافتی پوک در کیک میشه.(اگه شما از اون دسته افرادی هستین که کیک رو کم شیرین تر دوست دارین میتونید مقدار شکر رو به دو سوم پیمانه کاهش بدین)

4- وقتی مواد کرم رنگ شدن روغن مایع رو اضافه کنید و با دور کند همزن در حد مخلوط شدن هم بزنید. (در صورت دلخواه میتونید از روغن کنجد داخل کیک استفاده کنید)

بعد شیر رو اضافه کنید و با دور کند همزن در حد مخلوط شدن هم بزنید.

5- در آخر مخلوط آرد و بکینگ پودر الک شده رو در دو الی سه مرحله به مایه کیک اضافه کنید و به آرومی با لیسک به حالت دورانی مخلوط کنید تا مواد یکدست بشن و هیچ گلوله آردی داخل مواد باقی نمونه و یا با دور کند همزن خیلی کم در حد مخلوط شدن هم بزنید (اگه از همزن استفاده میکنید از بیش از حد مخلوط کردن مواد با همزن خودداری کنید چون بعد از اضافه کردن آرد مواد نباید بیش از حد هم بخورن وگرنه کیک به خوبی پف نمیکنه)

6- مایه کیک رو داخل قالب بریزین و در طبقه وسط فری که از قبل با دمای صد و هشتاد درجه سانتی گراد گرم شده به مدت حدودی چهل و پنج دقیقه بپزین.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوهان کنجدی

زمان ذکر شده در فرهای مختلف متفاوت و متغییره در آخر با یک سیخ چوبی کیک رو تست کنید اگه سیخ چوبی تمیز بیرون اومد و چیزی بهش نچسبیده بود کیک رو از فر خارج کنید و حدود هفت دقیقه زمان بدین تا کیک کمی خنک بشه و بعد اون رو برگردونید این کیک خیلی راحت برمیگرده و به علت کاور کنجد ظاهر بسیار زیبایی داره اجازه بدین کاملا خنک بشه و بعد برش بزنید و نوش جان کنید.

نکات تهیه کیک کنجدی:

  • دمای پخت در فرهای برقی بیست درجه پایین تر از دمای ذکر شده است.
  • اگه مقدار تخم مرغ های شما کوچیکه و درشت نیست از چهار تخم مرغ استفاده کنید.
  • بعد از کاور کردن قالب با کنجد حتما اون رو در یخچال یا جای خنک قرار بدین تا کره خودش رو بگیره و دونه های کنجد کاملا فیکس بشن و موقع ریختن مایه کیک داخل قالب جا به جا نشن.
  • حتما آرد رو سه بار الک کنید الک کردن آرد تاثیر بسیار زیادی در کیفیت کیک داره و باعث میشه نا خالصی ها از آرد جدا بشن و ذرات بهم چسبیده آرد از هم جدا بشن و هوای بیشتری وارد آرد بشه و بازدهی آرد بیشتر بشه و بوی نا و کپک زدگی آرد کاهش پیدا کنه و رطوبت آرد تا حدودی کمتر بشه.

    داخل این کیک بسته به موادی که در منزل دارین هم از ماست و هم از شیر میتونید استفاده کنید اما مقدار اونها با هم متفاوته که در مواد اولیه هر دو مقدار ذکر شده است.

  • اگه از ماست به جای شیر استفاده می کنید حتما از ماست غلیظ و بدون آب استفاده کنید.
  • در صورت دلخواه میتونید داخل کیک از طعم دهنده های دیگری هم استفاده کنید مثل پودر هل یا گلاب یا پوست پرتقال رنده شده بسته به ذائقه و موادی که در دسترس تون هست میتونید یکی از موارد ذکر شده رو انتخاب کنید تا در کنار وانیل طعم بهتری به کیک بده.
  • تا زمانی که دو سوم زمان پخت سپری نشده در فر رو برای چک کردن به هیچ عنوان باز نکنید چون پف کیک میخوابه.
  • پیمانه های ذکر شده در این دستور پیمانه استاندارد شیرینی پزی هست در صورت عدم دسترسی میتونید از لیوان فرانسوی دسته دار استفاده کنید.

    هنگام زدن تخم مرغ ها با شکر حتما چند بار کناره های ظرف رو با لیسک به خوبی دور گیری کنید تا ذرات پاشیده شده به دیواره های ظرف دوباره داخل مواد برگردن و هم بخورن چون وجود این ذرات هم نخورده باعث ایجاد بوی زهم تخم مرغ در کیک میشه و وجود وانیل یا طعم دهنده های دیگه تاثیر چندانی نداره.

  • موقع ریختن مایه کیک داخل قالب مایه رو از یک قسمت داخل قالب نریزین و مواد رو به صورت یکنواخت داخل قالب بریزین تا پف کیک در همه جا یکسان باشه.
  • همه مواد اولیه این کیک باید به دمای محیط رسیده باشن وگرنه کیک پف خوبی نخواهد داشت.
  • یکی از علت های پف نکردن کیک اینه که در مراحل اولیه و موقع هم زدن تخم مرغ و شکر که مواد باید زیاد هم بخورن مواد کمتر هم زده میشن و در مراحل آخر و بعد از اضافه شدن آرد که مواد باید کمتر هم بخورن زیاد هم زده میشن.
  • اگه از قالب ساده برای پخت کیک استفاده میکنید توجه کنید که مقدار قالب بین بیست و سه الی بیست و پنج سانتی متر باشه و کوچک تر نباشه چون همیشه کیک از اطراف قالب شروع به پختن میکنه تا به وسط کیک برسه که اگه قالب کوچک باشه چاره ای جز برآمدن کیک و گاهی ترک خوردگی نداره.

امیدوارم از طرز تهیه کیک کنجدی خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

منبع: اُکالا
انتشار: 29 دی 1400 بروزرسانی: 29 دی 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2120

به "طرز تهیه کیک کنجدی؛ کیک خوش طعم با بافتی نرم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک کنجدی؛ کیک خوش طعم با بافتی نرم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید