صنایع دستی زنان در بازار داخل و خارج قابل رقابت می شوند، سازوکارهای برندشدن منسوجات روستاییان

دبیر اجرایی هفته نوآوری در صنعت مد و پوشاک با اشاره به ساز و کارهای برندشدن صنایع دستی روستاییان، گفت: با حمایت شرکت های مادر این محصولات قابل رقابت در بازار داخل و خارج کشور می شوند.

صنایع دستی زنان در بازار داخل و خارج قابل رقابت می شوند، سازوکارهای برندشدن منسوجات روستاییان

به گزارش خبرنگاران، دکتر انسیه زاهدی در آستانه برگزاری همایش بین المللی طراحی و فراوری منسوجات و پوشاک با رویکرد توسعه پایدار اظهار کرد: دانشگاه الزهرا از سال های گذشته علاوه بر همکاری با بخش علمی و دانشگاهی کارگروه مد و لباس، مسئولیت کمیسیون آموزش و فرهنگ این کارگروه را بر عهده گرفته و سال جاری نیز بر همین اساس برنامه هایی را در دستور کار قرار داده است. وی اضافه کرد: دانشگاه الزهرا در همین راستا طرح خوشه های فناوری و صنایع دستی را در نظر گرفته و به دلیل اجرایی شدن خوشه ها باید صنایع پوشاک، منسوجات و دانشگاه با یکدیگر در ارتباط نزدیکی باشند. دبیر بخش علمی دانشگاهی بنیاد ساماندهی مد و لباس کشور ادامه داد: امروزه بسیاری از دستگاه ها و وزارتخانه های کشور همچنین معاونت ریاست جمهوری به دنبال تشویق مردم در روستاها به ویژه زنان هستند که کارآفرینی و توانمندسازی آنها را مد نظر قرار دهند و فراوریات قابل توجهی از صنایع دستی آنها را به بازار عرضه نمایند، بدون اینکه نیاز به مهاجرت این افراد به شهرهای بزرگ باشد. وی اضافه کرد: به دلیل اینکه بسیاری از این افراد به بازار دسترسی ندارند، همچنین رقابت با صنایع نیز وجود ندارد، فراوریات روی دست روستاییان می ماند؛ ولی خوشه ها می توانند صفر تا صد کار را برعهده گرفته و اقداماتی نظیر آموزش، توانمندسازی، آشنایی با رویکردهای نوین و اقدامات تسهیل گرایانه برای روستاییان مانند مسائل و حمایت های مالی و حقوقی را انجام دهند. دبیر اجرایی هفته نوآوری در صنعت مد و پوشاک گفت: همچنین خوشه ها می توانند برای ثبت مالکیت فکری، ثبت طرح، برند و فراهم کردن بازار همراه این افراد باشند، حتی به همت خوشه ها روستاییان می توانند محصولات خود را به مرحله صادرات نیز برسانند. زاهدی اعلام نمود: در همین راستا در حال حاضر 200 کارآفرین موفق، برند آنها تجاری شده که شناسایی شدند و فراوریات آنها در این نمایشگاه عرضه خواهد شد و وزارت ارشاد نیز قول داده که به کارآفرینان موفق در این زمینه جوایزی اهدا کند. وی اعلام نمود: خوشه ها شرکت های مادر و تشکیلات هلدینگی هستند که از این افراد در مسیر فراوری حمایت می نمایند، بدون این که نیاز به مکان بزرگ برای فراوریات خود یا دغدغه بازار فروش داشته باشند. زاهدی گفت: همایش بین المللی طراحی و فراوری منسوجات و پوشاک با رویکرد توسعه پایدار، سوم دی ماه سال جاری در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه الزهرا برگزار می گردد که طراحی و فراوری منسوجات و پوشاک، اقتصاد و نوآوری در صنعت پوشاک، جامعه فرهنگ و سبک زندگی از محورهای اصلی این همایش است.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه الزهرا، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا اعلام نمود: نشست های علمی تخصصی، کارگاه های آموزشی و رویدادهای کارآفرینانه مد لباس از برنامه های جانبی این کنگره است که اول تا ششم دی ماه برگزار خواهند شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "صنایع دستی زنان در بازار داخل و خارج قابل رقابت می شوند، سازوکارهای برندشدن منسوجات روستاییان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی زنان در بازار داخل و خارج قابل رقابت می شوند، سازوکارهای برندشدن منسوجات روستاییان"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید