بازار چین در انتظار خرمای کرمان است

به گزارش کشتی کروز، خبرنگاران: رئیس کمیته خدمات انجمن خرما شمال استان کرمان با بیان اینکه بازار یک میلیارد نفری چین در انتظار خرمای کرمان است،گفت: باید برای ایجاد مقدمات حضور خرمای استان کرمان در کشور چین برنامه ریزی کرد.

بازار چین در انتظار خرمای کرمان است

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران از کرمان، محمدحسین اکبری ظهر امروز در نشست آنالیز مسائل خرمای استان کرمان که با حضور اعضای اتاق بازرگانی و انجمن خرما و دیگر مسئولان بخش های دولتی و خصوصی در سازمان صنعت و معدن کرمان برگزار گردید، اظهار کرد: برای افزایش صادرات خرما از کرمان باید بازارهای جدید ایجاد گردد.

وی با بیان اینکه بازار کشورهایی چون چین فرصت خوبی برای خرما کرمان است،گفت: کشور چین چندین میلیون مسلمان دارد که مصرف کننده بزرگ خرما به ویژه در ماه رمضان هستند.

رئیس کمیته خدمات انجمن خرما شمال استان کرمان اضافه کرد: برای راه اندازی و ثبت شرکت های فروشنده این محصول در چین و تبلیغات برای خرما در ابتدای کار احتیاج به یک میلیارد تومان اعتبار است .

بازار یک میلیارد نفری چین در انتظار خرما کرمان

اکبری توضیح داد: بازار یک میلیارد نفری چین فرصت خوبی برای عرضه محصول خرما است که باید بیشتر در دستور کار استان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه اگر سنت های اسلامی نظیر استفاده از خرما در حین افطار یا استفاده از خرما در مراسم عزا نبود وضعیت خرما بحرانی تر بود، گفت: باید قدردان سنت های پسندیده اسلامی باشیم که استفاده از خرما را توصیه نموده اند و بخشی از محصول از این طریق به فروش می رود.

کاهش قیمت خرما برخلاف افزایش هزینه های فراوری

رئیس کمیته خدمات انجمن خرما شمال استان کرمان با اشاره به اینکه بعضی تصمیم گیری ها برای خرما مانند نوشداروی بعد از مرگ سهراب است، اضافه کرد: باوجود تورم و گران تر شدن فراوری برای باغداران قیمت خرما سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش داشته و از 6 هزار تومان به هر کیلو 4هزار تومان رسیده است.

اکبری توضیح داد: در حال حاضر 50هزار تن ذخیره خرما در سردخانه های بم و حدود 20هزار تن نیز در سردخانه های جنوب کرمان وجود دارد.

وی با بیان اینکه باید با هماهنگی اصناف امکان حضور در نمایشگاه های مختلف در دیگر استان ها را برای خرما کرمان فراهم کنیم، بیان نمود: در این شرایط انجمن خرما استان نیز وظیفه حمایت در عرضه مستقیم محصول را از این اقدام برعهده می گیرد.

در طرح ضیافت ماه رمضان از خرما استفاده گردد

رئیس کمیته خدمات انجمن خرما شمال استان کرمان اظهار کرد: می توان در نمایشگاه هایی که در راستای طرح ضیافت ویژه ماه رمضان دراستان برگزار می گردد نیز غرفه های ویژه خرما ایجاد کرد تا به شکل ویژه به فروش محصول بپردازند.

اکبری خواهان همکاری وهماهنگی مباشرین خرما برای ارسال محصول به دیگر استان ها شد و اضافه کرد: وجود ضایعات خرما در سردخانه ها نکته نه چندان جالبی است و باید سردخانه ها را از اشغال ظرفیت توسط ضایعات خرما رها کرد.

برای صادرات خرما چاره اندیشی گردد

وی بیان نمود: نمی توان برای حل مسائل خرما از مسکن های موقت استفاده کرد زیرا خرما جزو کالاهای صادراتی است و برای حل موانع و گرفتاری های صادرات این محصول باید چاره اندیشی بلند مدت داشت.

رئیس کمیته خدمات انجمن خرما شمال استان کرمان توضیح داد: صادرات خرما استان کرمان تنها 15درصد تا 20درصد کل محصول است که رقم ناچیزی است.

اکبری توضیح داد: در کشورهایی مانند تونس دولت 75درصد هزینه های صادارت را می پردازد تا صادرات خرما انجام گردد در حالی که این اتفاق در ایران رخ نداده است.

وی خواهان خرید تضمینی خرما توسط دولت شد و اظهار داشت: پیشنهاد می گردد دولت در یاری هایی که به دیگر کشورها نظیر سوریه انجام می دهد با خرید خرما از کشاورزان نسبت به ارسال این محصول به این کشورها اقدام کند.

آ

منبع: تسنیم
انتشار: 9 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 587

به "بازار چین در انتظار خرمای کرمان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار چین در انتظار خرمای کرمان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید