در لیبی چه خبر است؟

به گزارش کشتی کروز، درگیری ها در لیبی مجددا اوج گرفته است. این بار، دولت مستقر در طرابلس که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است، دست بالا را دارد. این دولت، که تا همین اواخر در محاصره نیرو های یک ژنرال لیبی بود، حالا نه تنها محاصره را شکسته بلکه نیرو های محاصره کننده را هم در شهر های مختلف به عقب رانده است.

در لیبی چه خبر است؟

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران، این روز ها لیبی در صدر اخبار منطقه ای است. یکی از دو نیروی سیاسی عمده لیبی در حال پیروزی بر نیروی رقیب است. در لیبی دو کانون قدرت وجود دارد که با هم رقیب هستند و سال هاست با هم می جنگند. قدرت اول، دولت وفاق ملی به رهبری فایز السراج است که از حمایت سازمان ملل و کشور هایی نظیر ترکیه و قطر برخوردار است. دولت السراج در طرابلس، پایتخت لیبی، مستقر است؛ و قدرت دوم، مجلس و ارتش ملی لیبی به رهبری عقیله صالح و ژنرال خلیفه حفتر است که در طبرق در شرق لیبی مستقر است.

خلیفه حفتر مورد حمایت کشور هایی نظیر مصر، امارات و عربستان است. تا همین یک ماه پیش، حفتر و نیرو های شرق لیبی، طرابلس را محاصره کرده بودند و برای فتح آن لحظه شماری می کردند. اما از یک هفته پیش، با دخالت مستقیم ترکیه، اوضاع لیبی کاملا دگرگون شد و دولت وفاق توانست محاصره را بشکند و چند پایگاه مهم نیرو های حفتر را تصرف کند.

سوریه دوم

از زمان سقوط معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی، در سال 2011 تا به امروز، لیبی رنگ اتحاد و یکپارچگی به خود ندید. از آن زمان تا امروز، همواره قدرت های مختلف در لیبی با هم کشمکش و اختلاف دارند. در حال حاضر دو نیروی عمده وجود دارد که با هم رقابت می کنند: فایز السراج و خلیفه حفتر.

بیشتر بخوانید:

آیا ترکیه می خواهد ژاندارم مدیترانه شود؟

در اواخر ماه آوریل، عقیله صالح، رئیس مجلس لیبی در طبرق، تلاش کرد با ارائه یک راهکار سیاسی به بحران لیبی خاتمه دهد. او پیشنهاد کرد که که یک شورای ریاستی متشکل از سه عضو تشکیل شود که هر عضو کننده یک منطقه لیبی باشد. لیبی سه منطقه عمده (طرابلس، برقه و فزان) دارد.

اندکی بعد از این پیشنهاد، خلیفه حفتر که از حمایت متحدان خارجی اش مطمئن بود، خود را حاکم یگانه لیبی خواند. امری که علاوه بر نگران کردن ترکیه، باعث بروز اختلاف میان حفتر و صالح شد.

در یک ماه گذشته، ترکیه که دشمن سرسخت حفتر است، حمایت نظامی خود از دولت وفاق را دو چندان کرد و باعث پیروزی های اخیر آن شد. نیرو های دولت وفاق، به کمک ترکیه از موضع تدافعی خارج شده و حالت تهاجمی به خود گرفتند. در مقابل، نیرو های حفتر بعد از شکست های پی در پی از برخی پایگاه های مهم در غرب لیبی عقب نشینی کردند.

مصر برای حل و فصل بحران لیبی راهکار جدیدی پیشنهاد کرده است.

اما شکست های پی در پی حفتر، متحدان او را نگران کرد. روز شنبه، مصر میزبان حفتر و صالح بود. عبدالفتاح سیسی، با هدف حل و فصل بحران لیبی، راهکار سیاسی جدیدی مطرح کرد که با راهکار دو ماه پیش صالح شباهت های زیادی دارد. مصر پیشنهاد کرده که از روز دوشنبه در لیبی آتش بس اعلام شود و سپس در قالب یک دوره انتقالی 18 ماهه در سه منطقه عمده لیبی انتخابات برگزار شود. همچنین، مصر خواستار خروج شبه نظامیان خارجی از لیبی شد. گفته می شود که ترکیه علاوه بر اعزام تجهیزات و مستشاران نظامی به لیبی، تعداد زیادی از پیکارجویان سوری را به این کشور منتقل کرده است.

نیرو های شرق لیبی (حفتر و صالح) با راهکار مصر موافقت کرده و خواستار اجرای آن شدند. اما دولت وفاق که در حال پیشروی میدانی است، از ابتکار عمل سیاسی مصر استقبال نکرده است. از این رو، احتمال موفقیت راهکار مصر زیاد نیست. چرا که یکی از طرف های نزاع، یعنی دولت وفاق، در تدوین آن هیچ نقشی نداشت.

اما چنانچه دولت وفاق و حامی آن ترکیه، بر راهکار نظامی تاکید کنند، امکان دارد که مصر در کنار امارات و عربستان، حمایت های نظامی خود از نیرو های حفتر را بیشتر کنند و بار دیگر توازن را به میدان نبرد بازگردانند. فعلا چنین تمایلی در مصر دیده نمی شود. ولی سیسی به صراحت گفته است که امنیت ملی مصر با امنیت ملی لیبی ارتباط دارد. در نتیجه، بعید است که مصر دست روی دست بگذارد و از افزایش نفوذ ترکیه در مرز های غربی اش جلوگیری نکند. از منظر دخالت خارجی، لیبی به سوریه دیگری تبدیل شده است. با این تفاوت که در لیبی نظام یکپارچه ای وجود ندارد. بلکه کانون های متفرق قدرت وجود دارند که هیچکدام بدون حمایت خارجی قادر نیستند بر دیگری غلبه کنند.

منبع: فرارو
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1236

به "در لیبی چه خبر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در لیبی چه خبر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید