شکاف عمیق در شورایی ناکارآمد؛ضربه دردناک عمان به آل سعود

به گزارش کشتی کروز، سفر وزیر خارجه سلطان نشین عمان به سوریه پس از دیدار غافلگیرکننده بشار اسد با ولادیمیر پوتین در مسکو یک ضربه دردناک به رژیم عربستان به شمار می رود و نشانه دیگری درباره عمیق تر شدن شکاف و اختلافات در داخل شورای همکاری خلیج فارس است.

شکاف عمیق در شورایی ناکارآمد؛ضربه دردناک عمان به آل سعود

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روز گذشته خبر مهمی بر روی خروجی رسانه های مهم منطقه ای و بین المللی مخابره شد که شوک بزرگ دیگری را به مهمترین حامی گرو ه های تروریستی تکفیری در منطقه به ویژه در سوریه وارد کرد. سعودی ها که هنوز از شوک حملات برق آسای روسیه به مواضع تروریست های مزدورشان در سوریه خارج نشده اند، روز گذشته با شنیدن خبر سفر وزیر خارجه عمان یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس و لبخندهای بن علوی در دیدار با بشار اسد دچار شوک دیگری شدند.

ورود یوسف بن علوی وزیر خارجه سلطان نشین عمان به دمشق و استقبال گرم بشار اسد رئیس جمهوری سوریه یک ضربه سیاسی و دیپلماتیک به محور سعودی و شورایی که این رژیم با عنوان شورای همکاری خلیج فارس تشکیل داده است، قلمداد می گردد. شورایی که سلطان نشین عمان هر چند یکی از اعضای آن است، اما در عمل سیاست ها و مواضع مسقط فاصله و اختلاف زیادی با مواضع ریاض و اعضای دیگر این شورا دارد. هر چند کویت هم تا حدودی تمایل کمتری به دنباله روی بی چون و چرا از رژیم عربستان همانند رژیم های امارات و بحرین از خود نشان می دهد.

سفر غافلگیرکننده بن علوی به دمشق ضربه محکمی به ائتلاف عربستان،بحرین و امارات است که به موضع گیری خصمانه علیه دولت قانونی سوریه و حمایت آشکار و نامحدود آنها از گروه های تروریستی تکفیری در سوریه و مناطق دیگر ادامه می دهند.

سانسور کامل خبر سفر مهم وزیر خارجه سلطان نشین عمان به دمشق در رسانه های رسمی داخل عربستان و دیگر رسانه های حامی گروه های تروریستی تکفیری در کشورهای دیگر، عمق خشم و سرخوردگی آنها از این سفر را نشان می دهد.

بشار اسد پس از استقبال از بن علوی از موضع عمان در قبال بحران سوریه تمجید کرد. در دیدار دو مقام به جنگ علیه تروریسم، روابط دوجانبه میان سوریه و عمان و تمایل رهبران دو کشور به ادامه همکاری و هماهنگی میان یکدیگر برای تقویت روابط برادرانه که در خدمت به امنیت و ثبات منطقه و حفظ منافع ملت هایش باشد، اشاره کردند.

سفر بن علوی به سوریه ضربه دردناکی به سیاست های ضد سوری شورای همکاری خلیج فارس به سبب سلطه کامل رژیم عربستان بر این نهاد ناکارامد است که از زمان شروع بحران سوریه، با فشارهای سعودی ها، روابط اعضای این شورا به جز عمان با دولت سوریه قطع شد هر چند اخباری از تحرک بعضی اعضای شورای همکاری برای ازسرگیری روابط با دمشق در سایه خشم و عصبانیت ریاض نقل محافل منطقه ای شده است.

تاکید بن علوی بر پایبندی عمان به وحدت سوریه و ثبات آن و انجام هر گونه کوشش برای حل نهایی بحران سوریه از راه سیاسی و مسالمت آمیز هم بر خشم و عصبانیت مقامات سعودی به ویژه وزیر خارجه بی تجربه این رژیم افزوده است. البته ولید المعلم وزیر خارجه سوریه در روز ششم آگوست گذشته سفر رسمی به مسقط داشت و با مقامات بلندپایه عمان دیدار کرد.

رژیم سعودی همچنان بر کویت فشار وارد می نماید تا سوریه را تحریم کند و مواضع دیپلماتیک و سیاسی خود را بر کویت تحمیل می نماید تا این کشور را به اتخاذ مواضع ضد سوری و علیه بشار اسد وادار کند، تنها کشورهای بحرین، قطر و امارات عملا به آنچه رژیم سعودی بر آنها برای اتخاذ مواضع خصمانه علیه دولت و ملت سوریه و حمایت از گروه های تروریستی وهابی مانند داعش و جبهه النصره وگروه های دیگری همچون احرارالشام و الجیش الحر وادار می نماید، پایبند هستند.

موفقیت های چشمگیر اخیر ارتش سوریه به ویژه در جبهه حومه حلب همزمان با ادامه ضربات دقیق نیروی هوایی ارتش روسیه به مواضع و مخفیگاه های گروه های تروریستی تکفیری از یک سو و افزایش سرعت قطار تحرکات دیپلماتیک برای حل سیاسی بحران سوریه از سوی دیگر که با دیدار وزیر خارجه عمان از دمشق و دیدار اخیر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با ولادیمیر پوتین همتای روس وی در مسکو آهنگ سریع تری به خود گرفت و واگرایی بیشتر در مواضع مصر و عربستان درباره سوریه و تمایل کشورهای بیشتری در سطح دنیا برای در پیش دریافت راه حل دیپلماتیک درباره سوریه، عرصه را بر رژیم سعودی و دیگر حامیان این گروه ها تنگ تر از قبل نموده است، اظهارات تند عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران و الفاظ زشت رسانه های سعودی علیه ایران و حزب الله لبنان و حذف شدن نام داعش از رسانه های سعودی در پی شروع حملات ارتش روسیه به مواضع این گروه تروریستی تکفیری و استفاده از واژه معارضان به جای داعش و جبهه النصره، به عمق ورطه و بن بست آل سعود و متحدانش در سوریه اشاره می نماید که در جبهه یمن هم پس از گذشت هفت ماه از جنگ ویرانگر هم به اهداف سلطه جویانه خود دست نیافته اند.

ر

منبع: تسنیم
انتشار: 12 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 594

به "شکاف عمیق در شورایی ناکارآمد؛ضربه دردناک عمان به آل سعود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکاف عمیق در شورایی ناکارآمد؛ضربه دردناک عمان به آل سعود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید