خبرهای خوب برای محققان در سال جدید، تأمین منابع اقتصادی صندوق حمایت از پژوهشگران حتی با خرید ارز غیردولتی

به گزارش کشتی کروز، براساس گفته های مسؤولان حوزه علمی، سال 98 باوجود مسائل مالی، به مدد راهکارهای اقتصاد مقاومتی و ارزش آفرینی اقتصاد دانش بنیان، سال خوبی برای محققان و پژوهشگران است.

خبرهای خوب برای محققان در سال جدید، تأمین منابع اقتصادی صندوق حمایت از پژوهشگران حتی با خرید ارز غیردولتی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی فارس، اقتصاد دانش بنیان بیش از هر حمایت و برنامه ای احتیاج به پژوهشگران و محققانی دارد که بتوانند در عرصه علم و فناوری ایران را به قله های سربلندی و بی احتیاجی از واردات فناوری و محصولات خارجی برسانند.

با شروع سال جدید، خالی از لطف نیست که نگاهی به عملکرد صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران داشته باشیم و اینکه این صندوق تا چه حد در برنامه های خود پیروز بوده است.

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از سال 82 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت خود را شروع کرد.از مأموریت های این صندوق می توان به حمایت متوازن از تحقیقات و یاری به فراوری دانش و فناوری های راهبردی در راستای تحقق دنیا پایدار با اتکا به مبانی معرفتی و سرمایه های علمی کشور اشاره نمود.

فعالیت های صندوق حمایت از پژوهشگران به روایت آمار

در 9 ماه اول سال 97، 3550 پروژه تحقیقاتی به صندوق حمایت از پژوهشگران ارسال شد که از این تعداد بیش از هزار پروژه تحقیقاتی تصویب شد و 464 طرح به اتمام رسید.

13 طرح از اختراعات اجرا شده است و 39 اختراع نیز در مرحله تعهد به انجام قرار دارند. همچنین 37 عنوان کتاب، تألیف شد و نزدیک به 90 دانش فنی در مرحله تعهد و فراوری قرار گرفتند.

این صندوق درمجموع از سال 94 تاکنون، از 716 طرح پسادکتری حمایت نموده و در مقایسه با سال 96، رشد چشمگیری در حمایت از طرح ها، تألیفات و اختراعات پژوهشگران داشته است.

حمایت از پژوهشگران حتی با ارز آزاد

نصرت الله ضرغام که تا آخرین روزهای سال گذشته، سکان دار صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران بود و به دلیل بازنشستگی از ریاست این صندوق کنار رفت، در روزهای انتهای سال 97 از حمایت های ویژه این نهاد با خرید ارز غیردولتی اطلاع داد و گفت: زبان ریاضی زبان شفافی است و بر اساس آمار و ارقام ، هرسال میزان حمایت از پژوهشگران کشور افزایش پیدانموده است. این صندوق برای حمایت از مخترعان، از بازار آزاد ارز خریداری می نماید و طبق قرارداد با کارگزار اجازه نمی دهیم تا هیچ اختراعی روی زمین بماند.

وی اضافه کرد: تا به امروز یک پروژه هم در این صندوق وجود ندارد که به دلیل محدودیت منابع مالی حمایت نشده باشد، در سال 97 ، 6کارگروه جدید ایجاد کردیم تا حمایت ها افزایش یابد البته این کارگروه ها منابع و هزینه بیشتری می طلبد.

رئیس سابق صندوق حمایت از پژوهشگران ادامه داد: اطمینان دارم که سال جاری حمایت ها کمی هم افزایش می یابد چراکه قسمت اعظم منابع مالی صندوق صرف حمایت از پژوهشگران می گردد. حدود 3.4 درصد بودجه، صرف هزینه های جاری می گردد و مابقی بودجه برای حمایت از پروژه های تحقیقاتی، اختراعات و رخدادهای علمی صرف می گردد.

ضرغام با اشاره به شکل گیری ساختار منسجم در صندوق حمایت از پژوهشگران گفت: ساختار خوبی در صندوق حمایت از پژوهشگران به واسطه وجود 38 سامانه و 116 فرایند شکل گرفته است و همین مدیریت سیستمی می تواند هزینه های جاری صندوق را نیز به شدت کاهش دهد.

وی تأکید کرد: بودجه صندوق حمایت از پژوهشگران از دو منبع تأمین می گردد. علاوه بر سازمان برنامه وبودجه که منبع اصلی مالی محسوب می گردد، منابع فرعی نیز وجود دارد که گاهی میزان تخصیص اعتبار این منابع از منبع اصلی نیز بیشتر می گردد.

31 میلیارد تومان بودجه صندوق حمایت از پژوهشگران

رئیس سابق صندوق حمایت از پژوهشگران در انتها گفت: بودجه 98 ، به طور تقریبی در حد سال 97 و میزان آن 31 میلیارد تومان است ولی با یاری منابع فرعی حتی می توانیم از پروژه های بیشتری حمایت و منابع آن ها را تأمین کنیم.

به نظر می رسد باوجود منابع مالی و برنامه های از پیش تنظیم شده در صندوق حمایت از پژوهشگران، سال 98، باوجود مسائل مالی، به مدد راهکارهای اقتصاد مقاومتی و ارزش آفرینی اقتصاد دانش بنیان، سال خوبی برای محققان و پژوهشگران است. سالی که می تواند با کوشش فناوران و جهادگران عرصه علمی، بیش از گذشته نام ایران را در دنیا طنین انداز کند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 302

به "خبرهای خوب برای محققان در سال جدید، تأمین منابع اقتصادی صندوق حمایت از پژوهشگران حتی با خرید ارز غیردولتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرهای خوب برای محققان در سال جدید، تأمین منابع اقتصادی صندوق حمایت از پژوهشگران حتی با خرید ارز غیردولتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید