تهران از ساعت 10 الی 14 شاهد تابش فرابنفش خورشید است

به گزارش کشتی کروز، کارشناس ارشد اختر فیزیک و مدرس رسمی انجمن نجوم ایران از تابش امواج فرابنفش خورشید در تهران اطلاع داد.

تهران از ساعت 10 الی 14 شاهد تابش فرابنفش خورشید است

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمدحسین طالع زاده، کارشناس ارشد اختر فیزیک و مدرس رسمی انجمن نجوم ایران گفت: تابش فرابنفش خورشید، تابشی است که به طور معمولی از خورشید و دیگر ستاره ها منتشر می گردد و برای پوست انسان، بینایی و سلول های پوستی مضر است. روی کره زمین لایه ای به نام لایه اوزون وجود دارد که لایه ای بسیار نازک بوده که از گاز اوزون تشکیل شده است و وجود این گاز در جو زمین منجر به دریافت تابش های فرابنفش خورشید می گردد.

او اضافه کرد: با این که مولکول های اوزون در جو زمین وجود دارند؛ اما در نواحی نزدیک به استوا و نزدیک شدن زمین عرض های جغرافیایی، اندازه تابش دریافتی روی سطح زمین در فصل تابستان افزایش می یابد. به طور کلی برای سنجش اندازه تابش فرابنفش خورشید از اعداد 1 تا 11 شماره گذاری می گردد. کمترین اندازه UV دریافتی زمین را با عدد 1 و بیشترین اندازه آن را با عدد 11 نشان می دهند.

طالع زاده اعلام کرد: در ایران معمولا 29 روز از سال اندازه اشعه فرابنفش کمتر از 2 بوده، 119 روز بین 3 تا 5، 75 روز بین 6 تا 7 و 143 روز بین 8 تا 10 است و بالاتر از 11 تا کنون ثبت نشده است. زمانی که اشعه فرابنفش بالاتر از 11 باشد 7 دقیقه زمان می برد تا فرد دچار آفتاب سوختگی گردد. زمانی که این اشعه در محدود 8 تا 10 باشد 20 دقیقه و بین 6 تا 7، 40 دقیقه و بین 3 تا 5، 65 دقیقه و بین صفر تا 2، 105 دقیقه زمان می برد تا آثار آفتاب سوختگی در فرد ظاهر گردد.

او گفت: اندازه افزایش دریافتی تابش فرابنفش خورشید روی سطح زمین هم طبیعتا به سوراخ شدن لایه اوزون نیز مرتبط است و اگر این لایه در کامل ترین حالت خودش باشد، باز هم در جا های مختلف کره زمین در بخش هایی از سال، اندازه دریافت شاخص تابش فرابنفش زیادی را می توانیم تجربه کنیم.

اندازه دریافت تابش فرابنفش خورشید در 10 مرداد (تهران)

او گفت: تهران از ساعت 10 الی 14 شاهد تابش فرابنفش خورشید خواهد بود و شاخص این اندازه به عدد 10 خواهد رسید که این عدد در طول این هفته در شاخص دیده شده و همچنان دیده خواهد شد.

منبع: فرارو
انتشار: 10 مرداد 1402 بروزرسانی: 10 مرداد 1402 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2465

به "تهران از ساعت 10 الی 14 شاهد تابش فرابنفش خورشید است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهران از ساعت 10 الی 14 شاهد تابش فرابنفش خورشید است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید