تأثیر راهبردهای توسعه مدیریت بر اثربخشی سازمانی

به گزارش کشتی کروز، مدیریت نیروی انسانی به عنوان متولی امر برنامه ریزی، سازمان دهی، هدایت و رهبری، نظارت و کنترل، نقش پراهمیتی در پیشبرد اهداف عالی سازمان ایفا می کند.

تأثیر راهبردهای توسعه مدیریت بر اثربخشی سازمانی

جهان امروز شاهد تغییرات نوپا و وسیعی است. این تغییرات خواه ناخواه نظام های اجتماعی رامتأثرساخته و مدیران سازمان ها را ملزم به اتخاذ راهبردها، سیاست ها و روش های متناسب با این تغییرات می کند. هر سازمانی به تناسب مقاصد و مأموریت های که برای آن ایجاد شده، باید بتواند برای نیل به مقاصد خود به درستی متغیرهای پیرامونی خود را بشناسد تا قادر به کسب اهداف شود. پیش نیاز یک جامعه توسعه یافته، برخورداری از سازمان های توسعه یافته است و سازمان های توسعه یافته نیز قدرت و اقتدار واقعی خود را به واسطه وجود منابع انسانی متخصص، به منزله سرمایه های استراتژیک به دست می آورند. انسان هایی که به واسطه در اختیار داشتن عظیم ترین منبع قدرت، یعنی تفکر، می توانند موجبات تعالی، حرکت و رشد سازمان ها را پدیدآورند. حیات سازمان ها تا حدودی زیادی بستگی به مهارت ها و آگاهی های مختلف کارکنان دارد. اهمیت عامل انسانی در سازمان ها نقش منحصر به فرد آن در طرح ریزی، اجرا و نظارت بر امور سازمانی در عرصه ها و سطوح مختلف، او را به عامل راهبردی تبدیل کرده است که شناسایی و توجه به آن از وظایف اساسی مدیریت و سیستم های منابع انسانی است. مهم ترین یا حداقل یکی از مهم ترین عرصه های این توجه پرداختن به موضوع توسعه منابع انسانی است که به مدد آن موفقیت و کارآمدی سازمان تضمین می شود. هر چه در این زمینه ها بهینه و به هنگام باشند، قابلیت سازمان با محیط متغیر نیز بیشتر می شود. بدین لحاظ امروزه سازمان ها برای بقا، رشد و بالندگی خود می کوشند تا از طریق تربیت نیروی انسانی فرهیخته، بالابردن رضایت شغلی و اعتماد آن ها با سازمان به رشد، کارآمدی، بهره وری، سودبخشی، انعطاف پذیری و بالا بردن توان روبرو با چالش های محیطی نائل شوند. امروزه مفهوم توسعه منابع انسانی جایگاهی متمایز در تئوری های رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی و مدیریت استراتژیک دارد. در میان فعالیت های متنوع مدیریت منابع انسانی، توسعه منابع انسانی از متعارف ترین و هزینه برترین فعالیت ها به حساب می آید. این فعالیت ها شامل مهارت های جدید، بهبود مهارت های موجود و رفتارها و روش های مؤثر بر کارکنان است. توسعه منابع انسانی هرگونه فرایند یا فعالیت مثبتی است که در کوتاه مدت یا درازمدت توان توسعه دانش مبتنی بر کار، تخصص، سودآوری و رضایت را دارد. چه برای نتیجه فردی، گروهی، تیمی یا برای منافع یک سازمان، جامعه، ملت یا نهایتاً تمام بشریت. توسعه منابع انسانی به عنوان یکی از سیستم های عملکرد در سازمان است که شامل تمام فعالیت های مرتبط با آموزش و توسعه کارکنان است.

مدیریت نیروی انسانی به عنوان متولی امر برنامه ریزی، سازمان دهی، هدایت و رهبری، نظارت و کنترل، نقش پراهمیتی در پیشبرد اهداف عالی سازمان ایفا می کند. به عبارت دیگر سازمان ها باید فرصت ها و امکانات موجود را شناسایی کنند و از آن ها استفاده مطلوب به عمل آورند و در غیر این صورت همان فرصت ها به عنوان عوامل تهدیدکننده تبدیل می شوند. اگرچه بیان دقیق روابط و تأثیر عوامل و متغیرها بر وظایف و فعالیت های مدیریت شاید به روشنی میسر نباشد، اما آشنایی با نحوه عملکرد این روابط تا حد امکان به چگونگی فهم اداره انسانی در حال و آینده کمک کرده و حاوی اهمیت است.

بطور خلاصه وظایفی که توسط مدیر توسعه انسانی سازمان انجام می شود عبارت اند از:

-تجزیه وتحلیل شغلی

-استخدام و انتخاب

-کاریابی آموزش و توسعه

-مدیریت دانش

-سیاست فرصت های برابر و نظارت

- نحوه رسیدگی به شکایات

-برنامه ریزی منابع انسانی

-مدیریت فرهنگی

-پرداخت و شرایط استخدام

-ایمنی و بهداشت محیط کار

-برنامه ریزی منابع انسانی

- مدیریت قراردادهای استخدام

همچنین مدیر منابع انسانی برای ارزش ها، اصول اخلاقی، عقاید و معنویت در سازمان هایشان تلاش خواهد کرد.

با توجه به برشمرده های فوق می توان نتیجه گرفت که ارکان اصلی تشکیل دهنده یک محیط کار با نیروی انسانی کیفی و توانمند همانا وجدان کاری، توانایی به کارگیری کارکنان از تحصیلات، تجربه کاری و آموزش به صورت توأمان، رعایت دقیق نظم و انضباط اداری معین شده از طرف سازمان، احساس مسئولیت در حفظ و حراست از بیت المال، تلاش برای تحقق چشم انداز و اهداف سازمان است، لذا این شاخص ها می توانند به عنوان نقشه راه مدیران در تدوین برنامه های مرتبط با شناسایی شاخص ها و عوامل سازنده کیفیت نیروی انسانی و کیفی سازی و ارتقای توانمندی نیروی انسانی هر سازمان موردتوجه قرار گیرد.

بنابراین وجود نیروی انسانی اثربخش، یکی از ضرورت های پیشرفت و توسعه هرکشور است، این که منابع انسانی برخی سازمان ها از کارایی و اثربخشی لازم برخوردار نیستند، امری تصادفی نیست، زیرا روشی که آن مدیر برای توانمندسازی کارکنان سازمان به کار می برد، جوابگوی نیاز کارکنان نیست. توسعه منابع انسانی باید باهدف افزایش انگیزش کارکنان، افزایش بهره وری، ایجاد اعتماد بین کارکنان و ایجاد زمینه لازم برای تمام افراد واجد شرایط برای ورود به مشاغل گوناگون از جمله روش هایی هستند که امروزه جایگاهی ویژه در اثربخشی سازمان یافته اند.

* معاون توسعه مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان

منبع: میراث آریا
انتشار: 16 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1182

به "تأثیر راهبردهای توسعه مدیریت بر اثربخشی سازمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر راهبردهای توسعه مدیریت بر اثربخشی سازمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید