آشنایی با خطرات بوسیدن نوزاد

به گزارش کشتی کروز، بوسیدن نوزاد باعث می گردد او در معرض بیماری های خطرناکی مانند هرپس، بیماری های تنفسی، آلرژی و بیماری های گوارشی قرار گیرد. در ادامه این موضوع بیشتر مورد بحث قرار می گیرد.

آشنایی با خطرات بوسیدن نوزاد
لحظه ای که یک نوزاد کوچک را که در قنداق زیبایی پیچیده شده، می بینید تمایل دارید او را در آغوش بگیرید و غرق در بوسه کنید. بوسیدن نوزاد احساس خوشایندی به ما می دهد. همگی این کار را از روی عشق و محبت انجام می دهیم، اما نمی دانیم ممکن است به طور ناخواسته به نوزاد آسیب برسانیم. پژوهش ها نشان داده است که بوسیدن نوزاد بر روی لب ها و یا نزدیک به دهان می تواند موجب انتقال ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV 1) گردد، زیرا یکی از رایج ترین میکروب های موجود در دهان انسان است. این ویروس برای بزرگسالان بی ضرر است، اما در نوزادان ممکن است منجر به تبخال و تب برفکی در داخل و یا اطراف دهان و در موارد شدیدتر موجب عفونت در مغز، ریه و کبد گردد.

خطرات بوسیدن نوزادعشق برای رشد مناسب و توسعه مهارت های کودک لازم است. طبیعی است که پدر و مادر ها نوزادشان را ببوسند، اما از سویی دیگر بایستی نوزاد را از ابتلا به عفونت های خطرناک محافظت نمایند. یکی از نکات کلیدی در این زمینه این است که اجازه ندهند در سه ماهه اول تولد نوزاد، کسی دهان یا لب های او را ببوسد. در ادامه خطرات بوسیدن نوزاد را شرح می دهیم.

1. تبخال (هرپس)به تازگی مادری در یک پست فیس بوکی شرح داده بود که چگونه فرزندش با ویروس HSV-1 آلوده شده است. یکی از اقوام نوزاد که تبخال روی صورتش داشته، نوزاد را بوسیده و ویروس را به او منتقل نموده است. نوزاد به بیمارستان منتقل و بستری شده است. ویروس در بدن نوزاد پخش شده و برای چند روز در حال مبارزه با ویروس توسعه یافته در بدنش بوده است. با مشاهده این موارد ناگوار، به پدر و مادر ها توصیه می گردد که اجازه ندهند افراد مبتلا به تبخال نوزاد را ببوسند.

2. RSV (ویروس سونسیتیال تنفسی)RSV یک بیماری ویروسی است که در آن ریه های نوزاد تحت تأثیر قرار می گیرند و تنفس برای او سخت می گردد. هم چنین، این بیماری بسیار مسری است و نوزادان و بچه ها به سرعت به آن مبتلا می شوند. از این رو اگر کودک یا بزرگسال مبتلا به این بیماری به نوزاد نزدیک گردد یا او را ببوسد، ویروس به آسانی به نوزاد منتقل می گردد. از سویی دیگر نایژه ها و جهت های تنفسی در نوزادان، بسیار کوچک و نازک هستند، بنابراین التهاب ناشی از عفونت می تواند در نوزادان کشنده باشد.

3. آلرژی غذاییبسیاری از نوزادان و بزرگسالان به بعضی از مواد غذایی حساسیت دارند. حتی اگر دوستان و مهمانان خود را از نوع آلرژی کودکتان هم مطلع کنید، ممکن است به اهمیت موضوع واقف نباشند. به ویژه در خصوص محصولات آرایشی، مردم از گلوتن موجود در رژ لب خود بی اطلاع هستند. گلوتن می تواند موجب یک واکنش خود ایمنی در بدن گردد. بدین ترتیب کودک مبتلا به آلرژی در اثر تماس با گلوتن در معرض خطر ابتلا به سرطان و دیگر اختلالات خود ایمنی قرار می گیرد. در نتیجه بهتر است که مانع بوسیدن نوزاد از طریق دیگر افراد شوید، زیرا شما هرگز نمی توانید مطمئن باشید آن ها چه مواد غذایی مصرف نموده اند و آیا هنوز قطعه ای از آن در بین دندان هایشان به جای مانده است یا نه.

4. مواد شیمیایی موجود در محصولات بهداشتیمحصولات مراقبت از پوست، شامل مواد شیمیایی هستند که پوست را جوان و شاداب نگه می دارند. این محصولات ممکن است شامل پارابن ها، فرمالدئید، رنگ های مصنوعی و دیگر مواد باشند. این مواد موجب بروز اختلالاتی در غدد درون ریز و افزایش ریسک ابتلا به سرطان می شوند. از این رو، توصیه می گردد قبل از بوسیدن نوزاد، افراد صورت خود را از آرایش پاک نمایند تا نوزاد در معرض محصولات آرایشی حاوی این مواد شیمیایی سمی قرار نگیرد.

5. بیماری بوسهبیماری بوسه نام مستعار مونونوکلئوز است. این بیماری عفونتی است که از راه بوسیدن و از طریق بزاق منتقل می گردد. این بیماری در نوزادان و بچه ها منجر به آبریزش بینی، بی قراری و مسائل تنفسی می گردد. بیماری بوسه، یک بیماری ویروسی است و هیچ درمانی ندارد. با گذشت زمان سیستم ایمنی بدن به طور اتوماتیک عفونت را از بین می برد.

6. ایجاد حفره های دندانیهمگی می دانیم که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، موجب بروز حفره در دندان ها می گردد. واقعیتی که کمتر به آن اشاره می گردد، این است که بوسه های ما هم ممکن است باعث ایجاد حفره در دندان کودک گردد. پدر و مادر ها باید بدانند باکتری هایی بنام Streptococcus mutans در بزاق بزرگسالان موجودند که با انتقال به دهان کودک موجب بروز حفره در دندان های کوچک آن ها می شوند. هنگام بوسیدن نوزاد، یا خوردن اشتراکی غذا، شما به طور ناخودمطلع میکروب ها را به کودک خود منتقل می کنید. برای حفظ سلامت نوزاد خود بایستی در نظر داشته باشید که با فوت کردن غذای نوزاد هم بخشی از بزاق خود را وارد غذای او می کنید.

7. سیستم ایمنی ضعیفدر چند ماه اول تولد نوزاد، باکتری های روده او هنوز در مرحله رشد هستند. به همین علت، هر کودک یا بزرگسالی که با نوزاد تماس دارد بایستی دست های خود را به خوبی بشوید و نشانه های بیماری هم نداشته باشد. در بعضی موارد بزرگسالانی که از بیماری خود بی اطلاع هستند، نوزاد را در آغوش می کشند و می بوسند. اینگونه نوزاد در معرض میکروب قرار می گیرد و باید با سیستم ایمنی ضعیف خود با میکروب مبارزه کند.

8. ویروس های معدهاگر نوزاد دچار دل درد، اسهال و استفراغ گردد، اوضاع به شدت بهم می ریزد. تنها یک بوسه از فرد آلوده به ویروس کافی است تا کودک را مبتلا کند. این بیماری برای نوزادان بسیار خطرناک است و منجر به از دست دادن مایعات بدن آنها می گردد.

اقدامات احتیاطی برای بوسیدن نوزاددر هر بخشی از بدن باکتری ها و ویروس هایی حضور دارند، که بیشتر آن ها را برای بزرگسالان بی ضرر هستند، اما می تواند نوزادان را تحت تاثیر قرار دهند. زیرا سیستم ایمنی نوزادان هنوز تکامل پیدا ننموده است. به همین علت توصیه می گردد که در هنگام بغل کردن یا بوسیدن نوزاد، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

مراقب سلامتی و بهداشت شخصی خود باشید.

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

قبل از تماس با نوزاد، دست های خود را بشویید.

نوزاد را بطور منظم حمام کنید.

از دستمال مرطوب کودک برای تمیز کردن دهان و صورت نوزاد بهره ببرید.

اقدامات پیشگیرانه را به دوستان، خانواده و خویشاوندانی که با نوزاد تماس دارند، آموزش دهید.

ظروف کودک و محصولات بهداشتی او را از وسایل دیگران جدا کنید.

بسیاری از وسایل خانه محل تجمع میکروب ها هستند. بهتر است از تماس مستقیم کودک با کنترل تلویزیون، حوله های آشپزخانه، تلفن های همراه و کیف های دستی، اجتناب کنید.

افراد مبتلا به هر گونه عفونت و بیماری را از نوزاد دور نگه دارید.

به افرادی که بیماری تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا یا سرفه مزمن، و یا آبله مرغان و بیماری روده دارند، اجازه ندهید نوزاد را ببوسند.

سخن آخر اینکهبوسیدن نوزاد، به خصوص از روی لب ها خطرات جدی برای او در پی دارد. اما این بدان معنا نیست که شما نباید نوزاد خود را ببوسید! با رعایت موارد احتیاطی ذکر شده در بالا، شما آزاد هستید که نوزاد دلبندتان را بوسه باران کنید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2030

به "آشنایی با خطرات بوسیدن نوزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خطرات بوسیدن نوزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید