چرا صورتتان زودتر از موعد پیر شده است؟

به گزارش کشتی کروز، آیا سریع تر از دوستان همسن و سال خود در حال پیر شدن هستید؟ آیا احساس می کنید خطوط ریز صورتتان انگار یک شبه ظاهر شده اند؟ آیا در دهه 30 یا 40 عمر خود به سر می برید؟ دلیل اصلی خطوط ریز چهره و چین و چروک های پوست در صورتی که نوع پوست تان را به خوبی بشناسید بهتر تعیین خواهد شد.

چرا صورتتان زودتر از موعد پیر شده است؟

مسائل قند خون

بدن ما به گلوکز یا همان قند خون به عنوان منبع اولیه سوخت احتیاج دارد، اما اگر قند زیاد مصرف شود یا به درستی سوخت و ساز نشود، می تواند به کلاژن و الاستین پوست آسیب زده و سبب از دست رفتن انعطاف و کشسانی پوست شود. نتیجه نهایی چنین اتفاقی، ترک خوردن، نازک شدن، قرمزی و ضعف پوست برای ترمیم و التیام و ظاهر شدن خطوط و چروک پوستی خواهد بود. برترین کار این است که همواره و در هر سنی نسبت به اندازه قندی که مصرف می کنید مطلع باشید و تعادل قند خون تان را حفظ کنید.

اگر میوه دوست دارید، هندوانه را با انواع تمشک که قند کمتری دارند جایگزین کنید. از مصرف قندهای تصفیه شده و فرآوری شده که در بسیاری از مواد غذایی صنعتی موجودند پرهیز کنید و در عورض سراغ انواع مغزها و دانه ها و نان های سبوسدار بروید. این تغییرات ساده یاری می نمایند مسائل قند خون تان را کنترل کنید.

اختلالات هورمونیبا افزایش سن، هورمون ها نیز در بدن ما دچار تحولات قابل توجهی می شوند، خصوصا در خانم ها. استروژن، پروژسترون و تستوسترون در این زمان کاهش می یابد و در عوض هورمون استرس یعنی کورتیزول بالا می رود. نتیجه این تغییر هورمونی، تغییر در بافت و ظاهر پوست می تواند باشد. برای به تاخیر انداختن این تغییرات، رژیم غذایی تان باید شامل مواد غذایی باشد که به تعدیل هورمون ها یاری می نمایند مانند سبزیجات کلمی مثل بروکلی و کلم فندقی و کلم برگ.

کمبود مواد مغذیهمانطور که گفتیم غذاهایی که می خوریم بر ظاهر پوست مان و احساسی که نسبت به آن داریم اثر می گذارد. خیلی از افرادی که دچار پیری زودهنگام پوست می شوند، معمولا کمبودهایی از جهت مواد مغذی در بدن خود دارند و علت اصلی پیری پوست شان همین است. خصوصا اسیدهای چرب، سلول های پوست را هیدراته نگه می دارند و به حفظ عملکرد آن یاری می نمایند و ویتامین C نیز به فراوری و حفظ کلاژن یاری می نماید. کمبودهایی از این جهت می تواند به علت مسائل گوارشی یا اختلال در جذب این مواد باشد. توصیه می کنیم پریبیوتیک ها و پروبیوتیک ها را به رژیم غذایی تان اضافه کنید. بهبود میکروبیوم روده نیز می تواند ظاهر شدن علائم پیری پوست را به تاخیر بیندازد.1

افزایش سن

با گذشت زمان واکنش های بیوشیمیایی متعددی در بدن انسان رخ می دهند که به تدریج باعث تغییراتی درپوست می شوند مثلا سلول های اپیدرم (لایه سطحی پوست) براحتی نمی ریزند و رشته های کلاژن و الاستین نیزمی شنمایند. پوست مثل سابق قادر به حفظ رطوبت خود نیست. بعلاوه قدرت پوست برای مقابله با عفونت ها، درک احساسات، و تنظیم دمای بدن کاهش می یابد. دی ان ای که تکثیر سلولها را کنترل می نماید ممکن است آسیب دیده و این تکثیر از کنترل خارج شده، منجر به سرطان شود.

تخریب کلاژن و الاستین و نیروی جاذبه به مرورزمان باعث برخی تغییرات تعیین می شوند: خطوط ظریف اطراف چشم به وجود می آید، خطوط کنار دهان و روی پیشانی عمیق شده و بعلاوه پوست شل شده ، افتادگی پیدامی نماید. ناخن ها هم تدریجا شنماینده ترشده و موها نازک می شوند.

نورآفتاببزرگترین عامل آسیب رسان به پوست ، پدیده افزایش سن نیست بلکه نورآفتاب است. طی سالیان و به مرور زمان تابش نورخورشید باعث چروکهای سطحی و عمیق درپوست می شود، پوست را شل و متورم نموده رنگ کدر و زردی به آن می دهد، ظاهر پوست چرم مانند و خشک و گاهی توام با پوسته ریزی می شود. آفتاب احتمال ایجاد سرطان پوست را هم افزایش می دهد. نورآفتاب کلاژن را کاهش می دهد و باعث ایجاد و افزایش برخی خالها و لک های پوستی می شود.2

سیگار کشیدنسیگار باعث چین و چروک های زودرس و بخصوص در مکان هایی از پوست می شود که نازک ترند. مانند دو طرف چشم، خطوط خنده، بالای لب فوقانی. این خطوط معمولا 10 تا 15 سال زودتر در افراد سیگاری نسبت به غیر سیگاری ها ظاهر می شود. بروز این تغییرات پوستی به این علت است که در میان افراد سیگاری سطح ویتامین ث بدن کاهش می یابد. ویتامین ث جزء کلیدی فراوری الیاف کلاژن است که مسئول حفظ جوانی و سلامت پوست هستند.

رژیم غذایی کم میوه و کم سبزیمیوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند. از طرفی قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیگار، بیماری های مزمن، آلودگی هوا و ... فرد را در معرض آسیب های اکسیداسیون قرار می دهد. آنتی اکسیدان های محلول در رژیم غذایی مانند لیکوپن، لوتئین، بتاکاروتن، و سایر آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات تا حد زیادی فرایند آسیب های اکسیداتیو را کاهش می دهد.

رژیم های لاغریرژیم های غیراستاندارد و مداوم باعث پیری زودرس پوست می شوند. این رژیم ها معمولا همراه با پایین و بالا رفتن مداوم وزن هستند. کاهش وزن باعث ایجاد چین و چروک و شل شدن پوست می شود. مصرف بیش از حد نمک، سیب زمینی سرخ نموده، قهوه و شیرینی جات نیز در طولانی مدت به پوست آسیب می رساند و باعث پیری زودرس پوست می شود.

استرساسترس عاطفی طولانی مدت باعث ترشح زیاد هورمون های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین می شود. این هورمون ها فرایند پیری را با سرکوب سنتز طبیعی بافت همبند، چاقی صورت، و آسیب به تراکم استخوانی بیشتر می نمایند.

کمبود خوابکمبود خواب به سلول های پوستی فشار می آورد و فراوری سلول های تازه را مختل می کند. از طرفی باعث استرس می شود و کل سیستم بدن را به هم می ریزد در نتیجه دور چشمان تان تیره شده و روز به روز چروک ها عمیق تر می شوند.

استفاده از لوازم آرایشیلوازم آرایشی به خودی خود باعث پیری زودرس و چروک پوست نمی شوند اما می توانند باعث خشکی پوست شوند. خشکی نیز می تواند حالت چروک کاذب ایجاد کند. معمولا یکی از علل چروک به صورت کاذب، خشکی شدید پوست است که با استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب ممکن است، اتفاق بیفتد و باعث پیری زودرس پوستتان شود. 3

پی نوشت:

1.www.mashreghnews.ir

2.www.beytoote.com

3.www.salamatnews.com

منبع: راسخون
انتشار: 17 دی 1400 بروزرسانی: 17 دی 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2107

به "چرا صورتتان زودتر از موعد پیر شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا صورتتان زودتر از موعد پیر شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید