اتومیوم ؛شگفتی اتمی شکل معماری بروکسل

به گزارش کشتی کروز، اتومیوم سازه غول آسایی در محوطه هیسِل بروکسل است که امروزه پربازدیدترین جاذبه شهر محسوب می گردد. هر کدام از گوی های این سازه به منظور خاصی استفاده می شوند.

اتومیوم ؛شگفتی اتمی شکل معماری بروکسل

جهت دریافت خدمات خرید درب ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

به گزارشخبرنگاران: اَتومیوم(Atomium)، بنایی است که برای نمایشگاه بین المللی بروکسل، بلژیک به نام (Expo 58) در سال 1958 ساخته شد. طرح اولیه ساخت بنا برای برپایی این نمایشگاه، نمایی وارونه از برج ایفل بود، ولی معماری به نام اندره واترکین (Andre Waterkeyn)،ساخت بنایی با طرح اتمی را پیشنهاد کرد که نمایانگر کریستالی از آهن است که 165 بیلیون برابر عظیم شده است. بنای اتومیوم 102 متر ارتفاع دارد و نه کره فولادی به شکل کریستال آهن به آن متصل است. این بنا قرار بود به مدت 6 ماه سرپا بماند، ولی بیش از پنجاه سال است که اتومیوم به عنوان نماد معماری نوین بلژیک در جای خود باقی مانده است.

سازه اتومیوم در فاصله سال های 2004 تا 2007 مورد بازسازی نهاده شد و به جای آلومینیوم رنگ پریده و قدیمی که از سال 1958 روی آن قرار داشت، فولاد براق ضدزنگ جایگزین شد. از آنجا که خرید فولاد، به پول زیادی احتیاج داشت، قطعه های آلومینیوم را به عنوان خاطره و یادبود به مردم فروختند. قطعه ای با طول حدود دو متر نیز به قیمت 1000 پوند به فروش رسید. در طول بازسازی، آزمایش هایی برای اطمینان از امنیت آن انجام شد و به دلیل اینکه امکان سرنگونی سازه با باد 80 کیلومتر بر ساعت وجود داشت، برای افزایش مقاومت، ستونی دیگر به آن اضافه شد.

در گوی بالایی، یک رستوران با نماهایی 360 درجه و گنجایش 140 نفر وجود داد. شما از طریق یک آسانسور که در پایین سازه واقع شده است می توانید به آنجا برسید. چهار گوی دیگر نیز به روی عموم باز بوده و تنها از طریق آسانسور قابل دسترس هستند. این گوی ها قابلیت گنجایش حدود 250 بازدیدکننده را دارند. آسانسورهایی داخل این سازه، از بلندترین نمونه های نوع خود در اروپا هستند. سه عدد از گوی های بالایی نیز مخصوص رویدادها می باشند. یک گوی هم مخصوص بچه ها در نظر گرفته شده که برای رویدادهای آموزشی استفاده می گردد و بچه ها حتی می توانند در آن بخوابند.

در داخل این سازه می توانید علاوه بر یک نمایشگاه دائمی درباره نمایشگاه جهانی سال 1958، از فضای داخلی ساختمان اتومیوم نیز دیدن کنید. یک نمایشگاه موقت نیز در این محل برگزار می گردد که حدودا سالی یک بار تغییر می نماید؛ برای مثال، نمایشگاه سال 2017 به پروازهای تجاری لوکس در قرن بیستم اختصاص داشت.

در گوی شماره 4 نمایشگاهی از تصاویر تاریخی به صورت دائمی برپاست که گردشگران از آن بازدید به عمل می آورند، در گوی شماره پنج گالری صنایع دستی بلژیک ، در گوی شماره هفت وسایلی علمی و آموزشی به فروش می رسد و در بخش ورودی غرفه های مواد غذایی و خوراکی تعبیه شده است.

از سایر بخش های اتومیوم می توان به رستوران پانورامیک ، یک بخش اقامتی ، سالن برپایی جلسات ، اطلاعات و تاکسی سرویس اشاره نمود که در صورت لزوم می توانید از هر یک از آنها بهره ببرید .

طراحی سازه ای که حامل پیغام دوستی است

می گویند اگر در هر کاری کمی عشق را چاشنی کنید ، آن جزء بهترین ها خواهد شد.

شاید هم راز این بنای جادوانه عشقی است که معمارش چاشنی آن نموده و تا به همین امروز که نیم قرن از عمر آن می گذرد هر ساله هزاران بازدید کننده دارد.

نمای ظاهری آن مانند اتمی است که 165 میلیارد بار عظیم شده است.

این سازه از 9 گلوله فولادی با قطر 18 متر ساخته شده که این گلوله ها توسط 20 لوله به هم متصل شده اند.

تکیه گاه این 9 گلوله و 20 لوله ، 3 ستون محکم و پایدار است.

شکل ظاهری آن به گونه ای است که یک گلوله در مرکز و 8 گلوله دیگر در اطراف آن قرار داده شده اند و برای جابه جایی مسافران از آسانسوری استفاده می گردد که 5 متر بر ثانیه سرعت دارد.

البته به جز آسانسور پله های برقی هم در دسترس هستند.

André Waterkeyn ، طراح اصلی اتومیوم است.

او با ایده نابی که داشت این سازه را طراحی کرد و آن را به معرض دید جهانیان گذاشت.

همان طور که قبلا هم گفتیم این سازه نمادی از صلح برای جهانیان است و آندره با طراحی آن قصد داشت به جهانیان بفهماند علم و پیشرفت آن می تواند بهترین اتفاق برای جهانیان باشد.

برای رزرو بلیط اتومیوم می توانید به صورت آنلاین اقدام به خرید کنید و بعد از آن پرینت بگیرید یا تصویر بلیط را از روی تلفن همراه یا تبلت خود به مأمور مربوطه نشان دهید. خرید بلیط آنلاین از وب سایت آتومیوم، این مزیت را دارد که دیگر احتیاجی نیست در صف بازدیدکنندگان منتظر بمانید.

قیمت بلیط برای عظیمسالان 18 تا 59 سال، 12 یورو، افراد بالای 60 سال، 9 یورو، نوجوان های 12 تا 17 سال، هشت یورو، بچه ها 6 تا 11 سال، 6 یورو، بچه ها زیر 6 سال و افراد دارای معلولیت، رایگان است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1204

به "اتومیوم ؛شگفتی اتمی شکل معماری بروکسل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتومیوم ؛شگفتی اتمی شکل معماری بروکسل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید