10 کاربرد سفیدکننده در خانه غیر از تمیز کردن لکه ها

به گزارش کشتی کروز، سفیدکننده برترین ماده برای از بین بردن لکه ها و ضدعفونی کردن است. ماده فعال آن، یعنی هیپوکلریت سدیم، به سرعت به پروتئین های موجود در میکروارگانیسم ها حمله نموده و و باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها را از بین می برد. این خاصیت اکسید کنندگی سفید کننده است که رنگ های ناخواسته (لکه ها) را به ذرات بی رنگ تبدیل و آن ها را حل می نماید که به راحتی قابل شست وشو باشند.

10 کاربرد سفیدکننده در خانه غیر از تمیز کردن لکه ها

احتمالا برای شما هم پیش آمده که چند بار یک بطری سفید کننده بزرگ خریداری نموده اید، فقط برای پاک کردن یکی دو لکه و بقیه آن را ماه ها در کابینت قرار داده اید؟ در ادامه چند راه حل برای استفاده از سفیدکننده در خانه را یاد می گیرید که شاید به کارتان بیاید.

موقع استفاده از سفیدکننده، از چشم های خود محافظت کنید، در محیط باز از سفیدکننده بهره ببرید و حتما موقع کار، دستکش دست تان کنید.

1. افزایش طول عمر گل ها

گل های تازه ای که می چینید و در گلدانی آب در خانه می گذارید، جذابیت و زیبایی خاصی به دکور خانه می دهند. اما به علت ایجاد میکروارگانیسم ها در آب، خیلی زود ساقه آن ها پوشیده شده و نمی تواند به درستی آب جذب کند. اضافه کردن یک چهارم قاشق چای خوری سفیدکننده به ازای هر یک لیتر آب، داخل آب گلدان یاری می نماید که گل ها برای مدت بیشتری تازه بمانند. اضافه کردن سه قطره سفیدکننده و یک قاشق چایخوری شکر به گلدان آب، مانع از کدر شدن آب و رشد باکتری ها در آن می گردد و گیاهان داخل گلدان را برای مدت بیشتری شاداب نگه می دارد.

2. از بین بردن علف های هرز

از سفیدکننده نباید در باغچه بهره ببرید چون می تواند به گیاهان و درختان شما آسیب برساند. اما اگر علف های هرز در جاهایی مثل درز موزاییک ها رشد نموده اند از سفیدکننده می توانید برای از بین بردن آن ها بهره ببرید. می توانید سفیدکننده رقیق نشده را در درزها و جایی که علف رشد می نماید بریزید یا اینکه سفیدکننده رقیق شده با آب را با اسپری روی علف ها بپاشید و بعد از یکی دو روز آن ها را از روی زمین بردارید. هر دو روش، علف های هرز را برای همواره از بین می برد. فقط دقت کنید که در استفاده از آن زیاده روی نکنید چون می تواند خاک را از بین ببرد.

3. ضدعفونی کردن سطل زباله

اگر سطل های زباله خانه یا محله شما بو گرفته می توانید از سفیدکننده برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن آن بهره ببرید. فقط دقت کنید که برای تمیز کردن سطل زباله، مواد شوینده را با سفیدکننده مخلوط نکنید چون ترکیب کردن مواد شوینده مختلف، باعث فراوری گازهای سمی می گردد که برای دستگاه تنفسی شما مضر است. بعد از برداشتن جرم ها با فشار آب شلنگ، نصف فنجان سفیدکننده را در 4 لیتر آب گرم حل کنید. از این ترکیب برای تمیز کردن کف و دیواره های سطل زباله بهره ببرید.

حتما از دستکش بهره ببرید و بعد از تمیز کردن سطل، اجازه دهید که با جریان هوا خشک گردد.

4. از بین بردن بوی خاک گربه

خاک مخصوص گربه ها به علت وجود آمونیاک، باکتری و میکروب ها بعد از مدتی بوی نامطبوعی می گیرد. جعبه ای را که برای ریختن این خاک اختصاص داده اید، چند وقت یک بار باید تمیز کنید. بعد از شستن جعبه با آب و صابون، کف آن را با دستمالی آغشته به محلول رقیق شده سفیدکننده تمیز کنید. برای درست کردن این محلول نصف فنجان سفیدکننده را با 4 لیتر آب مخلوط کنید. قبل از آب کشیدن جعبه، 5 دقیقه صبر کنید.

5. از بین بردن لک چای و قهوه از فنجان

اگر فنجان و ماگ محبوب شما لک شده و لک آن با مواد شوینده معمولی نمی رود، می توانید ظاهر آن را با سفیدکننده دوباره نو کنید. ظرفی پر از آب بردارید و چند قطره سفیدکننده در آن بریزید. فنجان های لک دار را برای مدت 5 دقیقه داخل ظرف خیس کنید. اگر 5 دقیقه کافی نبود تا زمانی صبر کنید که لکه ها کم رنگ شوند. بعدا آن ها را طبق معمول بشویید.

روش دیگر این است که 2 قاشق چای خوری سفیدکننده را در آب خیلی داغ بریزید و داخل فنجان برای مدت 15 دقیقه نگه دارید. بعدا آن را آب بکشید و بشویید.

6. تمیز کردن وسایل پلاستیکی

اگر در حیاط و بالکن، وسایلی مثل صندلی پلاستیکی دارید که بعد از مدتی، کهنه و کثیف شده و رنگ سفید آن تغییر نموده، آن را دور نیاندازید. نصف فنجان سفیدکننده را با 4 لیتر آب مخلوط کنید و صندلی ها و وسایل پلاستیکی دیگر را با این محلول حسابی تمیز کنید. با این کار، مثل روز اول سفید و درخشان می شوند.

7. تمیز کردن خزه و جلبک از مسیرها

اگر جلوی ورودی خانه، مسیرهای رفت و آمد و پیاده روهای بیرون خانه و حتی موزاییک های حیاط و بالکن با خزه و جلبک پوشیده شده، می توانید از سفیدکننده برای از بین بردن آن ها بهره ببرید. این اتفاق در منطقه ها مرطوب زیاد می افتد. برای از بین بردن خزه ها، یک فنجان سفیدکننده را با 4 لیتر آب ترکیب کنید و مستقیما روی آجرها، سنگ ها و محل عبور بریزید و چند دقیقه صبر کنید. می توانید با استفاده از یک فرچه و البته دستکش، روی سنگ ها و آجرها و موزاییک را پاک کنید. در مرحله بعد با شلنگ زمین را بشویید و البته مراقب باشید که گل ها و گیاهان اطراف، آسیب نبینند.

8. ضدعفونی کردن ابزارهای باغبانی و گلدان ها

چند وقت یک بار ابزارهای باغبانی و گلدان ها را تمیز کنید. این کار را باید با محلولی انجام دهید که بتواند میکروب ها و پاتوژن ها را از بین ببرد تا بیماری های گیاهان، منتقل نگردد. از ابزارهای باغبانی، تا زمانی که آن ها را ضدعفونی ننموده اید، دوباره استفاده نکنید. حداقل سالی یک بار یا هر زمانی که با گیاهان آلوده کار می کنید، وسایل باغبانی خود را ضدعفونی کنید. برای ضدعفونی، نصف فنجان سفیدکننده را به یک لیتر آب اضافه کنید. وسایل را داخل این مایع بگذارید و اجازه دهید که کاملا خیس بخورند. اجازه دهید که تمام وسایل زیر نور آفتاب خشک شوند تا کاملا ضدعفونی شوند.

9. دور کردن پشه ها

با سفیدکننده می توانید محلولی درست کنید که پشه ها را از بین می برد. البته دقت کنید که باید از اندازه کمی سفیدکننده بهره ببرید. یک قاشق غذاخوری سفیدکننده را به 200 لیتر آب اضافه کنید. این محلول می تواند لارو حشرات را از بین ببرد و تعداد آن ها را تا حد قابل قبولی کاهش دهد. در عین حال برای پرنده ها هم کاملا ایمن است.

10. تغییر طرح لباس ها

شاید تعجب کنید ولی با سفیدکننده می توانید خلاقیت به خرج دهید و طرح و رنگ لباس های خود را تغییر دهید. می توانید با قلم مو و اندازهی سفیدکننده، طرح های موردعلاقه خود را روی لباس های رنگی بکشید. بعد از شست وشوی لباس، طرح هایی که کشیده اید با رنگ سفید روی لباس دیده می شوند. روش های خلاقانه دیگری هم وجود دارد که با سفیدکننده بتوانید رنگ لباس خود را تغییر دهید و طرح هایی مثل ابروباد روی آن ایجاد کنید. از اینترنت می توانید برای این کار ایده بگیرید.

منبع: Lifehacker

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 مهر 1401 بروزرسانی: 11 مهر 1401 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2336

به "10 کاربرد سفیدکننده در خانه غیر از تمیز کردن لکه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 کاربرد سفیدکننده در خانه غیر از تمیز کردن لکه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید