چرا مردم به مسافرت با قطار کمتر اقبال نشان می دهند؟

به گزارش کشتی کروز، مدیرکل دفتر ارزیابی های مالی و مدیریت بهره وری معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی مهم ترین علت افزایش تقاضای سفر با هواپیما و کاهش تقاضای سفر با قطار را مهم تر شدن زمان برای مردم دانست.

چرا مردم به مسافرت با قطار کمتر اقبال نشان می دهند؟

به گزارش ، محسن صادقی مدیرکل اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی درباره میزان سفر های نوروزی امسال گفت: به طور کلی در تعطیلات نوروز 98 نسبت به مدت مشابه سال قبل، تعداد سفر های ایرانی ها اعم از سفر با وسایل نقلیه عمومی و خصوصی و همچنین تردد های جاده ای به طور کلی، 10 درصد کاهش یافته بود.

با توجه به اینکه هزینه سفر را سه آیتم حمل و نقل، اقامت و خوراک و گردش تشکیل می دهد، در حوزه اقامت مسافران 50 درصد تورم نسبت به نوروز سال گذشته، در بخش خوراک و گردش تورم 100 درصدی و در بخش حمل و نقل اعم از عمومی و شخصی به طور میانگین 20 درصد تورم داشته ایم.

وی با بیان اینکه افزایش سفر ها به معنی وجود رفاه عمومی است، اضافه نمود: بنابراین کاهش 10 درصدی سفرها، به معنی کاهش سطح رفاه مردم است. هرچند که بخشی از عوامل کاهش سفر ها را باید سیل و وضعیت جوی نوروز امسال و هشدار های سازمان هواشناسی دانست. اما قطعاً بخش مهم تر این اتفاق را مسائل مالی باید برشمرد. چرا که اگر تعداد تردد های روز های بدون سیل را هم در امسال با روز های مشابه سال قبل مقایسه کنیم، با کاهش تعداد سفر ها روبرو می شویم.

کاهش 4 درصدی سفر های نوروزی با اتوبوس

مدیرکل دفتر ارزیابی های مالی و مدیریت بهره وری معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در نوروز امسال، در مقایسه میان سهم شقوق مختلف حمل و نقل عمومی از سفر های نوروزی، سهم بخش جاده ای در مقایسه با ریلی و هوایی نسبت به سفر های نوروزی سال گذشته کمتر شده بود، گفت: در مقابل، سهم ریلی افزایش یافته بود. در سال گذشته (نوروز 97) سهم حمل و نقل جاده ای از سفر های نوروزی 70 درصد بود که امسال به 66 درصد کاهش یافت این 4 درصد به هوایی و ریلی منتقل شد به گونه ای که 1 درصد سهم حمل و نقل هوایی از سفر های نوروزی افزایش یافت و از 14 درصد در سال 97 به 15 درصد در امسال رسید؛ 3 درصد نیز به سهم ریلی منتقل شد به این صورت که در سال گذشته 16 درصد سفر های نوروزی با ریل بود که امسال به 19 درصد رسید. البته این افزایش سهم ها صرفاً در مقایسه میان مود های حمل و نقلی است؛ وگرنه به طور کلی تعداد مسافرت ها کاهش 10 درصدی داشته است.

10.5 میلیون سفر نوروزی

صادقی تعداد کل مسافرت هایی که در نوروز امسال با استفاده از حمل و نقل عمومی (جاده ای، ریلی و هوایی) انجام شد را 10 میلیون و 500 هزار نفر سفر گفت و ادامه داد: این در حالی است که سال گذشته 11 میلیون و 800 هزار نفر سفر انجام شد.

بیش از 2 میلیون نفر سفر ریلی داشته ایم که از نظر تعداد، نسبت به سال گذشته تغییر نداشته، اما از آنجایی که تعداد سفر های نوروزی (به طور کلی) کاهش داشته، عملاً سهم ریلی افزایش را نشان می دهد. به این معنی که سال گذشته 2 میلیون نفر سفر از 11 میلیون و 800 هزار نفر سفر با قطار انجام شد، ولی امسال همین تعداد از 10.5 میلیون نفر سفر انجام شد. مود حمل و نقل جاده ای عمومی (اتوبوس) هم انجام بیش از 6 میلیون و 650 هزار نفر سفر را بر عهده داشته و بیش از یک میلیون و 350 هزار نفر سفر نیز در بخش هوایی اجرا شده است.

آیا در صنعت حمل و نقل مسافری، کمبود ناوگان احساس می گردد؟

وی درباره اینکه آیا کمبود ناوگان در بخش حمل و نقل عمومی مسافری در همه شقوق این صنعت احساس می گردد یا خیر؟ گفت: در بخش هوایی و حتی شاید در بخش ریلی در بعضی روز های پیک سفر های سال -نه در تمام طول سال- تا حدودی تقاضای پنهان وجود دارد؛ امسال ضریب اشغال جایگاه های قطار و هواپیما نسبت به سال گذشته افزایش داشت. سال گذشته میانگین ضریب اشغال هر رام قطار در سفر های نوروزی 410 بود که امسال به 437 نفر رسید. یعنی 27 نفر در هر رام قطار ضریب اشغال جایگاه ها افزایش داشت که نشان می دهد در ریلی بهره ورتر شده ایم.

صادقی ادامه داد: در بخش هوایی هم ضریب اشغال جایگاه ها یک نفر بوده است. با این حال افزایش قیمت بلیت هواپیما سبب کاهش تقاضای سفر با این مود حمل و نقلی شده بود در حالی که سال گذشته قیمت بلیت ها بسیار به صرفه تر و تقاضای سفر با هواپیما نسبت به تعداد جایگاه های ناوگان، بسیار بالاتر بود. اما امسال از تعداد تقاضای مسافران هوایی کاسته شده بود، ولی ممکن است دو سال آینده باز هم در صورت داشتن رشد مطلوب مالی، تقاضای سفر با هواپیما افزایش یابد که درنتیجه تعداد ناوگان موجود جوابگو نیست، اما در بخش ریلی شاهد کاهش تعداد مسافران آن در طول هر سال (نه صرفاً تعطیلات نوروزی) هستیم و مسئله ای از نظر کمبود ناوگان ریلی نداریم.

چرا مردم به مسافرت با قطار کمتر اقبال نشان می دهند؟

مدیرکل دفتر ارزیابی های مالی و مدیریت بهره وری معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی مهم ترین علت افزایش تقاضای سفر با هواپیما و کاهش تقاضای سفر با قطار را مهم تر شدن زمان برای مردم دانست و توضیح داد: وقتی راستا تهران مشهد را که قطار تا 10 ساعت طی می نماید و با هواپیما بین یک تا دو ساعت به طول می انجامد، مردم دیگر رغبتی به مسافرت با قطار ندارند این موضوع در تمام جهان هم جاری است و صنعت حمل و نقل هوایی به شدت در حال توسعه است.

به همین دلیل است که دیگر توسعه حمل و نقل ریلی سنتی در جهان متوقف شده و در بخش مسافری به سمت قطار های تندرو و سریع السیر رو آورده اند. اما دیگر مسافرت با قطار در ایران که حداکثر سرعت قطار 100 کیلومتر بوده و در بعضی موارد تا 50 کیلومتر کاهش می یابد، جوابگوی احتیاج مردم نیست.

وی ادامه داد: اگر حداقل دستمزد یک کارگر را 2 میلیون تومان در نظر بگیریم که 176 ساعت موظفی این کارگر است، درنتیجه هر ساعت کار او 12 هزار تومان می ارزد؛ اگر این فرد بخواهد با قطار راستا 12 ساعته را نسبت به راستا 2 ساعته هوایی طی کند، 120 هزار تومان کمتر کار می نماید اگر همین مقایسه را برای حقوق مدیرانی که 10 میلیون تومان در ماه دریافت می نمایند، انجام دهیم، میزان ضرری که به این فرد می رسد، 5 برابر (600 هزار تومان) خواهد بود که این صرفاً برای تردد های یک طرفه است.

منبع: مهر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 312

به "چرا مردم به مسافرت با قطار کمتر اقبال نشان می دهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مردم به مسافرت با قطار کمتر اقبال نشان می دهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید