شرایط سیمان بعد از عرضه در بورس

به گزارش کشتی کروز، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی سیمان حدود 20 روز است که وارد بورس شده اند و بر اساس دستورالعمل وزرات صمت کلیه واحدهای تولید کننده سیمان کشور باید 100 درصد تولیداتشان را به بورس عرضه کنند، گفت: در حال حاضر ذخیره سیمان خاکستری در استان 85 هزار تن، ذخیره سیمان سفید 9316 تن و ذخیره کلینکر در استان 622 هزار تن است. در حال حاضر دیگر مانند ماه قبل گزارش هایی مبنی بر کمبود سیمان بعد از عرضه در بورس وجود ندارد و شرایط توزیع سیمان در استان بهتر شده است.

شرایط سیمان بعد از عرضه در بورس

زهرا سپهری در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص شرایط تولید و توزیع سیمان در خراسان رضوی پس از عرضه در بورس اظهار کرد: هدف از عرضه کالا در بورس شفاف سازی و مشخص بودن خریداران است یعنی اینکه توزیع و فروش مشخص باشد. این مساله حتی شفافیت در زمینه مالیات را هم به وجود می آورد.

وی افزود: وقتی کالایی برای اولین بار وارد بورس می شود از آنجایی که قیمت از طریق عرضه و تقاضا مشخص می شود امکان دارد افزایش قیمت در آن به وجود آمده و برروی صنایع بالا دستی تاثیر بگذارد. واحدهای تولیدی سیمان حدود 20 روز است که وارد بورس شده اند و بر اساس دستورالعمل وزرات صمت کلیه واحدهای تولید کننده سیمان کشور باید 100 درصد تولیداتشان را به بورس عرضه کنند تا بدین وسیله قیمت سیمان دو نرخی نشده و باعث کوتاه شدن دست سودجویان و دلالان از سیمان و تعادل قیمت آن در بازار شود.

کاهش 32 درصدی تولید سیمان به علت قطع برق در 5 ماه نخست 1400

رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره علت اصلی عرضه سیمان در بورس بیان نمود: در سال جاری با شرایط کاهش تولید برق در کشور روبرو شدیم که این مساله باعث قطع برق در بخش خانگی و صنعتی شد. اما مقدار خاموشی ها در بخش صنعت بیشتر بود، به طوری که به مدت سه هفته واحدهای تولیدی فولاد و تولید کننده سیمان با 10 درصد دیماند برق تولید می کردند. این خاموشی ها هنوز هم ادامه دارد. به خاطر قطعی برق تولید سیمان در پنج ماهه ابتداء سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 32 درصد کاهش داشته است. به همین دلیل برای اینکه سیمان به دست مصرف کننده واقعی برسد مقرر شد تا سیمان از طریق بورس عرضه شود.

سپهری درباره قیمت سیمان سفید و خاکستری بیان نمود: در خردادماه که سیمان در بورس عرضه نمی شد قیمت هر پاکت سیمان خاکستری 46 هزار تومان بود که بعد از آن افزایش قیمت زیادی به خاطر کاهش تولید برق و دلایلی گفته شده پیدا کرد، اما پس از عرضع در بورس امروز قیمت هر پاکت سیمان خاکستری 53 هزار 670 هزارتومان است که 16 درصد افزایش قیمت نسبت به خرداد داشته است. همچنین در خرداد ماه قیمت هر پاکت سیمان سفید 70 هزار 800 تومان بود که در حال حاضر باقیمت 160هزار تومان به فروش می رسد که 126 درصد رشد داشته است.

وی درباره توزیع سیمان گفت: واحدهای تولید سیمان در استان به صورت هفتگی سیمان را در بورس به فروش می رساند. در حال حاضر دیگر مانند ماه قبل گزارش هایی مبنی بر کمبود سیمان بعد از عرضه در بورس وجود ندارد و شرایط توزیع سیمان در استان بهتر شده و شکایتی در این خصوص وجود نداشته است.

رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره ذخیره سیمان در استان گفت: در حال حاضر ذخیره سیمان خاکستری در استان 85 هزار تن، ذخیره سیمان سفید 9316 تن و ذخیره کلینکر در استان 622 هزار تن است. با این مقدار حداقل تا 20 روز آینده مسئله ای در تامین سیمان نخواهیم داشت. امیدواریم با تدابیر وزیر نو صمت، وزیر نو نیرو و وزیر نو نفت در خصوص تامین برق و گاز واحدهای تولید کننده سیمان مسئله ای در زمستان برای تامین سیمان نداشته باشیم و تولید سیمان در 6 ماهه دوم سال افزایش یافته و کاهش 32 درصدی سیمان در پنج ماهه ابتداء سال جاری جبران شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1962

به "شرایط سیمان بعد از عرضه در بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط سیمان بعد از عرضه در بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید