لزوم تقویت انسجام ملی در افغانستان

به گزارش کشتی کروز، آنچه امروز در افغانستان می گذرد، آزاردهنده است. مردم افغانستان، سال ها و بلکه دهه هاست رنگ صلح و آرامش را در کشورمان (افغانستان) ندیده اند.

لزوم تقویت انسجام ملی در افغانستان

همه کسانی که دلسوز افغانستان و مردم عزیز کشورمان هستند، نگران آینده بوده و نسبت به منازعاتی که امروز در این کشور در می گیرد، نگران هستند.

بدیهی است باید در چنین شرایطی به فکر راه حل و عبور از بحران در افغانستان بود. آیا کسی می تواند دلسوز افغانستان باشد و دغدغه ای جز این داشته باشد؟ کشته و زخمی شدن شهروندان و هموطنان در نقاط مختلف افغانستان، دل ما را به درد آورده و بسیاری از خانواده ها را در غم و اندوه فرو برده است.

واقعیت این است هر اندازه زمان گذشته است، شرایط در افغانستان طی ماه ها و هفته های اخیر پیچیده تر شده است.

باید بگوییم گذشت زمان تا به امروز به سود منافع مردم افغان نبوده است. با تشدید درگیری ها و نبرد میان طالبان و نیروهای ارتش و مردمی، افغانستان در شرایطی بحرانی تر نسبت به هر زمان دیگری قرار گرفته است. نشانه های ثبات روزبه روز در کشورمان کمرنگ تر می شود و این مساله پذیرفتنی نیست.

قبلا هشدار داده بودیم اگر بحران در افغانستان مهار نشود، شاهد گسترده تر شدن دامنه و عمق آن خواهیم بود. این هشدارها از سوی سازمان های بین المللی جدی گرفته نشد و اگر در مرحله کنونی هم اقدامی واقعی برای حل این مساله صورت نگیرد، با سخت ترین بحران ها روبرو خواهیم شد.

این یک قاعده مهم و اساسی است. نباید ایجاد ثبات و آرامش در یک کشور را به آینده موکول یا تصور کرد در آینده به طور طبیعی اوضاع نسبت به شرایط کنونی بهتر خواهد شد. این یک تصور خطاست و هزینه های امنیتی زیادی هم برای کشورمان به همراه دارد.

در این میان، تنها باید روی یک هدف متمرکز شد. هدف ما در حال حاضر، روبروه با بحران امنیتی در افغانستان و ایجاد ثبات و آرامش در کشور است. ثبات در افغانستان، کلید و راه حل سایر بحران ها در این کشور محسوب می شود.

در این راستا، نباید از کمترین اقدامی فروگذار کرد. ما به صورت واقعی، نگران دموکراسی، آرامش و ثبات در کشورمان هستیم. همان طور که اشاره شد، ما سال هاست از این مسائل و بحران ها رنج می بریم و اکنون، این بحران ها را بیش از هر زمان دیگری لمس می کنیم. این شرایط باید پایان یابد و مردم افغانستان به یک زندگی آرام و باثبات، یعنی آنچه حق یک کشور و ملت است دست پیدا کنند.

ما کشور خود را دوست داریم. بنابراین حق داریم نسبت به سرنوشت افغانستان دغدغه داشته باشیم. این حق ماست که ایجاد امنیت پایدار در افغانستان را هدف خود بدانیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم. معتقدم در نهایت راه نجات افغانستان، تقویت ساختارهای داخلی و حفظ انسجام در کشورمان است. تجربه نشان داده است یک ملت باید با اراده و عزم خود، امنیت و ثبات را ایجاد و تضمین کند.

سید محمد داوود ناصری - کننده ولایت دایکندی در مجلس افغانستان / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1944

به "لزوم تقویت انسجام ملی در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم تقویت انسجام ملی در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید