تصاویر جالب شکار عجیب ماهی با ماهیتابه در قشم

به گزارش کشتی کروز، ماهی را یا با تور شکار می نمایند یا با قلاب و نیزه. اما در جزیره قشم برخی از ماهیگیرها با استفاده از شیوه جالبی ماهی ها را شکار می نمایند. شاید باورتان نشود؛ آنها برای ماهیگیری از ماهیتابه استفاده می نمایند.

تصاویر جالب شکار عجیب ماهی با ماهیتابه در قشم

به گزارش خبرنگاران، این روش عجیب قلق ها و فوت و فن های خاص خودش را دارد که هرکسی از عهده آن برنمی آید؛ به خاطر همین خیلی وقت ها گردشگرهایی که با فرض سادگی این روش، دست به ماهیگیری با ماهی تابه می زنند، دست خالی از آب برمی گردند! برای اینکه با نحوه ماهیگیری ماهیتابه ای بیشتر آشنا شویم سراغ یکی از ماهیگیرهای حرفه ای که به این روش ماهیگیری می نماید رفتیم.

اگر به جزیره قشم بروید، در قسمتی از ساحل، حوضچه هایی می بینید که از دریا جدا شده اند. این حوضچه ها محل پارک قایق ها و لنج هاست اما محلی ها از این حوضچه ها استفاده دیگری هم می نمایند؛ ماهیگیری با ماهیتابه.

ماهیتابه مخصوص ماهیگیران قشمی

برای ماهیگیری با این روش عجیب به مواد اولیه ساده ای احتیاج دارید؛ ماهیتابه نسبتا پهن1 عدد، 1 متر کش، 3 متر طناب، 1 شناور، مقداری مشمع و البته آرد! عبدل بشارتی یکی از ماهیگیرهای حرفه ای است که فوت و فن شکار با ماهیتابه را خوب بلداست و قلق این کار از اجدادش سینه به سینه به او رسیده. بشارتی درباره شکار ماهی با ماهیتابه می گوید: حوضچه هایی که ما از آنها ماهی می گیریم، به میزان یک زمین فوتبال است.

ماهیگیران از مقداری آردبه عنوان طعمه استفاده می نمایند تاماهی ها را بگیرند

ماهی ها در اثر جزر آب به این حوضچه ها می آیند و از جلبک هایی که در کف آن است تغذیه می نمایند. البته برای جداسازی این حوضچه ها از بقیه دریا - بعد از اینکه مساحت آن تعیین شد - دورتادورش را سنگ چین می نمایند و عمق این حوضچه از لب ساحل تا کنار همان دیواره سنگ چین شده فرق دارد.

ماهیگیری با ماهیتابه روش مجذوب کننده و کم هزینه ای است، برای همین بیشتر جوانان قشم از این روش برای ماهیگیری استفاده می نمایند

مهم ترین ابزار در ماهیگیری با ماهیتابه داشتن یک ماهیتابه فلزی نسبتا پهن است؛ روی این ماهیتابه را با مشمع می پوشانند و بعد وسط مشمع یک سوراخ به میزان کف دست ایجاد می نمایند. توی ماهیتابه را آرد می مالند و اگر نباشد نان داخل آن می گذارند. بعد آن را به طناب می بندند و چند نفر همزمان با هم آنها را می فرستند کف حوضچه.

عنوان

البته یک شناور هم به آن وصل می نمایند تا محل ماهیتابه را نشان دهد. اگر هم شناور نداشتند از یک لنگه دمپایی لاستیکی استفاده می نمایند. به این ترتیب ماهیتابه را زیر آب می فرستند و بعد از ده دقیقه آن را بالا می کشند تا ماهی های صیدشده را بگیرند. بعد از اینکه ماهیتابه ها را از حوضچه بیرون می آورند، ماهی ها را درون یک حوضچه خیلی کوچک ماسه ای که کمی آب در آن وجود دارد می ریزند تا ماهی ها تازه بمانند.

البته ماهیگیرها خیلی برای فروش ماهی ها معطل نمی شوند چرا که مشتری های دست به نقد لب ساحل ایستاده اند، آنها می دانند ماهی هایی که به روش ماهیتابه ای صید می شوند تازه هستند برای همین مشتری این ماهی ها زیادند؛ برترین فصل برای این نوع شکار تابستان است برای همین صیادان از ساعت دو بعدازظهر ماهیتابه هایشان را می کارند تا ساعت شش - هفت بعدازظهر.

بعد از صید ماهی ها صیادان آنها را یا در بازار یا همانجا کنار ساحل به مشتری می فروشند

ماهیگیرهای خوش شانس ممکن است در دو ساعت 30 کیلو ماهی هم شکار نمایند. شکار ماهی با ماهیتابه سابقه خیلی زیادی در قشم دارد. قدیمی ترها به جای آرد از کرم هم به عنوان طعمه در کف ماهیتابه استفاده می نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 مرداد 1402 بروزرسانی: 2 مرداد 1402 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2462

به "تصاویر جالب شکار عجیب ماهی با ماهیتابه در قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر جالب شکار عجیب ماهی با ماهیتابه در قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید