فضاپیمای تیان ون، 1 با نزدیک شدن به مریخ کاوش سراسر آن را شروع کرد

به گزارش کشتی کروز، مدارگرد تیان ون-1 چین پس از ماه ها پشتیبانی از مریخ نورد ژورونگ، مدار خود را تغییر داد تا یک کارزار سنجش از دور مریخ را شروع کند.

فضاپیمای تیان ون، 1 با نزدیک شدن به مریخ کاوش سراسر آن را شروع کرد

این فضاپیما از ماه فوریه (اواخر بهمن) به دور مریخ می چرخد و در ماه می (اردیبهشت) مریخ نورد ژورونگ (Zhurong) را بر فراز هامونه پلانتیا (Utopia Planitia) آزاد کرد تا با موفقیت بر سطح سیاره سرخ فرود بیاید. تیان ون 1 هر روز سه بار مریخ را دور می زند، از جمله یک بار که از بالای سر ربات شش چرخ چین می گذرد تا با استفاده از آنتن های بسیار بزرگ تر، امکان انتقال داده ها را بین آن و زمین فراهم کند.

به گفته آموزشگاه فناوری پروازهای فضایی شانگهای، تیان ون-1 روز دوشنبه گذشته 8 نوامبر (17 آبان) موتورهای خود را به مدت 260 ثانیه روشن کرد و سرعت خود را 78 متر بر ثانیه افزایش داد. این کار فضاپیما را از مدار 8 ساعت و 12 دقیقه با نزدیک ترین فاصله 400 کیلومتری و بیشترین فاصله 12 هزار کیلومتری به مداری با تناوب 7 ساعت و 5 دقیقه با اوج 265 کیلومتر و حضیض 10700 کیلومتر جابه جا کرد.

طرح اولیه فاز مأموریت علمی تیان ون-1 (Tianwen-1) شامل یک مدار با دوره زمانی 7 ساعت و 48 دقیقه بود اما چون ژورونگ بسیار فراتر از مأموریت اولیه سه ماهه خود، همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد، دانشمندان این مأموریت مداری تازه را طراحی کردند تا هم به کاوشگر امکان بدهند که به هدف خود یعنی انجام یک آنالیز سراسری از مریخ دست یابد و هم بتواند همچنان به انتقال داده های مریخ نورد ژورونگ به زمین یاری کند.

تیان ون 1 حامل هفت ابزار علمی، ازجمله دوربین های با وضوح میانه و وضوح بالا برای نقشه برداری منطقه ها بزرگ مریخ و ثبت تصاویر واضح تر و متمرکزتر از سطح سیاره است. رادار تحقیقاتی زیرسطحی مدارگرد مریخ (MOSIR) هم که یک رادار صوتی است، هم زمان در پی یخ آب زیر سطح می گردد. اهداف خاص این رادار، شامل دهانه های برخوردی، آتشفشان ها و دره ها خواهد بود.

تیان ون 1 بعلاوه دارای یک طیف سنج کانی شناسی برای شناسایی جزئیات ترکیبات سطح، تحلیل گر ذرات برای مطالعات جوی و یک مغناطیس سنج است. مدار تازه این کاوشگر از روی قطب ها هم می گذرد و بدین ترتیب می تواند با گذشت زمان و چرخش سیاره، کل سطح آن را آنالیز کند.

عمر طراحی فضاپیما، دو سال زمینی است اما تیان ون-1 می تواند برای فعالیت طولانی مدت هم تنظیم گردد. ژو زینبو (Zhu Xinbo) معاون طراحی این کاوشگر گفت: در خاتمه سال آینده، زمانی که عمر طراحی مدارگرد به خاتمه می رسد، مأموریت های تازهی را بر اساس شرایط خاص مدارگرد طراحی خواهیم کرد و سپس مدار آن را کاهش خواهیم داد.

داده های تیان ون-1 بعلاوه برای اطلاع رسانی و برنامه ریزی مأموریت های آینده به مریخ، ازجمله کوشش بلندپروازانه چین برای آوردن نمونه از مریخ که می تواند خیلی زودتر از کوشش ناسا و آژانس فضایی اروپا، در سال 2028 پرتاب گردد، استفاده خواهد شد.

در حالی که تیان ون-1 در مدار به کاوش می پردازد، ژورونگ هم از محل فرود به سفر خود به سوی جنوب ادامه می دهد و در مجموع تا کنون 1253 متر پیموده است. این یعنی کاوشگر 240 کیلوگرمی، از زمان خاتمه مقارنه خورشیدی و شروع ارتباط با زمین و دریافت دستورها، 71 متر پیش رفته است.

بر اساس نقشه راستا تازه که به وسیله سازمان ملی فضایی چین (CNSA) منتشر شده است، ژورونگ اکنون پس از نزدیک شدن به یک تپه شنی کوچک به گودالی مجذوب نماینده نزدیک می گردد.

روز یکشنبه 7 نوامبر (16 آبان) مأموریت مارس اکسپرس (Mars Express) آژانس فضایی اروپا، نخستین کوشش خود را برای دریافت داده ها از ژورونگ و سپس ارسال مجدد اطلاعات به زمین به عنوان بخشی از پنج آزمایش مشابه با ژورونگ، انجام داد. تیم هایی از هر دو آژانس عملکرد این اولین آزمایش انتقال داده را ارزیابی و برای عملیات مشترک دیگر در آینده برنامه ریزی می نمایند.

عکس کاور: مدارگرد تیان ون-1 در مدار مریخ

Credit: CNSA

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2102

به "فضاپیمای تیان ون، 1 با نزدیک شدن به مریخ کاوش سراسر آن را شروع کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضاپیمای تیان ون، 1 با نزدیک شدن به مریخ کاوش سراسر آن را شروع کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید