طرح مسکن 25 متری ، فاجعه یا کورسوی امید به بهبود بازار مسکن

به گزارش کشتی کروز، هر روز و هر ماه طرح ها و پروژه های جدید برای به تعادل رساندن بازار مسکن آشفته این روزها به گوش من و شما می رسد. برخی از آن ها خوب و برخی ها هم دردی از این شرایط قمر در عقرب دوا نمی نمایند. طرح ساخت مسکن 25 متری نیز یکی از این نوش داروهای سر در آسمان و پا در گل است که زمزمه هایی مبنی بر آغاز آن به گوش می رسد. در ادامه با ویکی ساختمون همراه باشید تا بدانیم این طرح چیست و آیا اصلاً به درد می خورد یا خیر.

طرح مسکن 25 متری ، فاجعه یا کورسوی امید به بهبود بازار مسکن

جهت دریافت خدمات درب ضد سرقت چینی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

قضیه از کجا آغاز شد؟

بانی و باعث همه این مسائل چیزی جزء سر به فلک کشیدن قیمت مسکن نیست. افزایش قیمت مسکن که به دلایل مختلفی روی می دهد و خارج از مقوله این مقاله است، هر ماه و هر سال در حال تجربه آن بوده ایم اما در چند ماه اخیر فرایند صعودی آن شیب تندتری به خود گرفته است. به طوری که بسیاری از شهفرایندان را با مسائل بسیار جدی روبرو نموده است. از این رو مسئولان در کوشش برآمده اند تا با اجرای طرح هایی مانند اخذ مالیات از واحد های خالی یا همین ساخت واحد های 25 متری بتوانند تا حدودی عطش تقاضای خانه را رفع نمایند و به شرایط آشفته این روزهای بازار مسکن کمی سر و سامان دهند.

این طرح که سر و صدای زیادی به پا کرد و موافقان و مخالفانی داشت، اخیراً طبق یک تفاهم نامه به تائید شهرداری تهران و وزارت کشور رسیده که بر اساس آن در پایتخت واحدهای کوچک فراوری خواهد شد. پاسخگویی به بخش مهمی از احتیاج بازار مسکن، افزایش عرضه و کاهش تقاضا از جمله فواید این طرح عنوان می شود؛ هرچند مخالفانی نیز حتی در مدیریت شهری دارد که معتقدند نباید الگوی مصرف را به زندگی در این نوع واحدها عادت بدهیم.

مطابق طرح تفصیلی حداقل متراژ واحدهای مسکونی در شهر تهران 35 متر است که بر اساس پیشنهاد ساخت مسکن و خانه های 25 متری، این میزان باید به 25 متر کاهش پیدا کند. توافق اخیر شهرداری با وزارت کشور نشان می دهد که کمیسیون ماده 5 مخالفتی با این کاهش متراژ ندارد.

طرح ساخت مسکن کوچک 25 متری چیست؟

ساخت خانه هایی با متراژ های زیر 30 متر به چند سال قبل بر می شود. در سال های اخیر بار ها مطرح شده و هر بار نیز زود مخالفان به موافقان آن چربیده و به دلایلی لغو شده است. تقریباً از اواخر سال 1398 بود که طرح ساخت های 25 تا 40 متری دوباره بر سر زبان ها افتاد. به تازگی هم این موضوع در وزارت کشور مطرح شده و توافقاتی نیز در مورد اجرایی کردن آن انجام شده است. در هر صورت، این طرح نیز مانند همه راه چاره های پیشنهادی یک سری موافق و مخالف دارد.

چرا ساخت مسکن 25 متری خوب است؟

موافقان این طرح از جمله تعدادی از نمایندگان مجلس بر این باور هستند که طرح احداث خانه های کوچک 25 متری می تواند شرایط عرضه و تقاضا در بازار مسکن کلان شهر هایی مانند تهران را به تعادل برساند. موافقان این طرح اعتقاد دارند که شرایط کنونی با توجه به بازار مسکن و مشکل کمبود عرضه در این حوزه، فراوری مسکن از هر طریقی مثبت است، زیرا این مسئله، عرضه و تقاضا در بازار مسکن را به تعادل می رساند و در نهایت موجب کاهش قیمت مسکن می شود.

ایرادی که به این طرح وارد نموده اند این است که بعضی کارشناسان وجود این گونه از واحدهای مسکونی را زمینه ای برای زندگی تجرد گرایی می دانند. بر همین اساس خبرها حاکی از آن است که بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است که واحدهای کوچک به زوج های جوان داده شود، همچنین این خانه ها به افراد مجرد عرضه نخواهد شد.

چرا طرح مسکن 25 متری دردی از بازار مسکن دوا نخواهد کرد؟

عمده کارشناسانی که اعتقاد به نا کارآمد بودن طرح مسکن 25 متری دارند، تجربه های گذشته را مبنای باور خود قرار داده اند. مخالفان به طرح های مشابهی اشاره می نمایند که در اواسط دهه 70 توسط دولت به کار گرفته شد که در آن مردم از زندگی در خانه ویلایی 150 تا 200 متری به سمت زندگی در خانه 70 تا 80 متری سوق داده شدند، به این امید که دسترسی مردم به مسکن آسان تر از همواره شود و در حالی که اکنون شرایط بازار را مشاهده می کنیم اصلاً این گونه پیش نرفته و دسترسی مردم به خانه سخت تر نیز شده است.

عده ای مخالفان نیز عنوان می نمایند که کوچک کردن متراژ خانه ها پاسخ مناسبی با کم کاری و جبران سیاست های اشتباه دولت ها در سال های گذشته نیست. آن ها شرایط کنونی بازار مسکن را به عدم کنترل مسئولان از دلالی در بازار مسکن و کمبود فراوری مسکن دانست و بر این عقیده هستند که مسئولان می خواهند با کوچک کردن ابعاد خانه ها، این کم کاری را جبران نمایند.

سخن آخر

تصمیم گیری در مورد بد یا خوب بودن طرح ساخت مسکن کوچک 25 تا 40 متری هنوز زود است. مسلماً هر طرحی هر چقدر هم که خوب باشد اگر در تدوین استراتژی های اجرایی و برنامه ریزی ها دقت لازم نشود، قاعدتاً عاقبتی جز فراموشی و شکست نخواهد داشت. نکته مهم در مورد اجرای این طرح در نظر دریافت همه جوانب است تا نتیجه آن این باشد که به دست خانواده هایی که شرایط لازم را دارند، برسند و دوباره مانند بسیاری دیگر از طرح های دولت چه در مسکن و چه در خودرو، دری برای سود جویی دلال ها باز نشود.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 1 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1197

به "طرح مسکن 25 متری ، فاجعه یا کورسوی امید به بهبود بازار مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح مسکن 25 متری ، فاجعه یا کورسوی امید به بهبود بازار مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید