شهرهای پر گل ایران کجاست ؟!! بشناسیم

به گزارش کشتی کروز، گل ، این زیبایی خدادادی و خلقت تحسین برانگیز که همواره و همه جا با تماشا آن چشم ما مسحور این زیبایی شده و روح ما را جلا می دهد . گل ها با داشتن رنگ های متنوع و زیبایی های خیره کننده و عطر هایی انحصاری روح ما را تلطیف نموده و لبخند را بر لبان ما جاری می کند . ما نیز در کشور پهناور خود از این آفریده زیبای خداوند بی نسیب نیستیم چون شهرهای پر گل ایران کم نیستند و در گوشه و کنار این مرز و بوم چه به صورت طبیعی و چه به صورت دست پرورده از این زیبایی بهره مند بوده و از آن لذت می بریم و چه بسیارند، مشهورترین دشت های پرگل ایران که ما با آن ها آشنا نیستیم. در ایران روز 25 خرداد ماه را به عنوان روز ملی گل نامگذاری نموده اند . حال ما به همراهی شما به چندی از منطقه ها پر گل ایران زیبا سر می زنیم .

شهرهای پر گل ایران کجاست ؟!! بشناسیم

محلات؛ هلند ایران

محلات یکی از شهرهای زیبا که در استان مرکزی واقع شده است و به هلند ایران مشهور است اولین منطقه برای بازدید ما خواهد بود . در این شهر گل های زرد میخک و شقایق های وحشی بسیار دیده می شوند . به علت دور بودن محلات از شهر و آلودگی محل بسیار مناسبی برای پرورش انواع گل و از شهرهای پر گل ایران می باشد. این منطقه دارای باغ های متعدد گل بوده و به بهشت افسانه ای نیز معروفیت دارد که این نام به علت وجود مکان های زیاد پرورش گل های زینتی می باشد . این بخش از کشور در زمینه صادرات بسیار فعال است زیرا سالانه حدود 150 میلیون شاخه گل به خارج از مرز ها صادر می نماید. بعلاوه از این منطقه سالانه بیش از 22 میلیون شاخه گل نیز به شهر های دیگر ارسال می گردد که بی شک یکی از منطقه ها پر گل ایران است. از نمونه این گل ها می توان به زنبق ، رز ، مریم ، میخک ، محبوبه شب ، مینا و سایر گل های زیبا اشاره نمود . فصل بازدید از محلات بهار و تابستان می باشد ، بعلاوه پیشنهاد می کنیم اگر به این شهر رفتید حتما به چشمه آب گرم هم سری بزنید . برای رفتن دهکده گل محلات دل انگیز از دو مسیر می توان استفاده کرد ، مسیر اول که از شهر تهران حدود 270 کیلومتر در جاده دلیجان (به سمت استان مرکزی) پیش می روید ، و مسیر دوم به وسیله جاده اصلی قم - اصفهان (مسیر دودهک - خورهه) می باشد .

شاهرود، به تماشای شقایق و آفتابگردان

اطراف این شهر زیبا یعنی شاهرود که در واقع هدف بعدی ما و یکی از شهرهای پر گل ایران می باشد دارای دشت های پهناوری است که دو بار در سال ، یکی در اواسط اردیبهشت ماه تا آخر خرداد و دیگری در شهریور ماه تبدیل به دریایی از گل می شوند و مشهورترین دشت های پرگل ایران در این جا واقع شده است. این اتفاق زیبا و این رویش در منطقه کالپوشدر شهرستان شاهرود رخ میدهد ، و ما شاهد رویش شقایق های وحشی در بهار و گل های آفتابگردان در تابستان خواهیم بود . این شهر 183 کیلومتر از سمنان فاصله دارد و در واقع یکی از شهرستان های استان سمنان است . برای رسیدن به این شهر باید 220 کیلومتر به سمت شمال حرکت کنید . پس از خروج از شهر شاهرود به سمت مشهد و طی حدود 60 کیلومتر باید به سمت شمال وبه طرف شهر میامی حرکت کنید ، دشت زیبای کالپوش در 140 کیلومتری شمال شرقی شهر میامی قرار گرفته است .

الیگودرز ، زیبایی لاله های واژگون

اگر به استان لرستان برویم می توانیم از یکی از شهر های زیبای آن به نام الیگودرز تماشا کنیم که از شهرهای پر گل ایران است. استان لرستان یکی از استان های غربی کشور است که در فصل بهار تبدیل به تابلویی زیبا و رنگارنگ از زیبایی های طبیعی می گردد ، که از این دست می توان به چشمه ها و آبشار های پر آب و خرو شان و دشت های سرسبز و زیبا اشاره نمود . در اواسط فروردین تا اواخر خرداد می توان در شهرستان الیگودرز شاهد رویش لاله های واژگون بود ، که مسافران زیادی را به سمت خود جذب می نماید . البته برای تماشا این گل های زیبا و دل فریب باید از شهر با تمام شلوغی و هیاهو های آن دور شده و به منطقه ای به نام دالانی در دل کوه های اشترانکوه بروید . البته گفتنی است که شهر الیگودرز با خرم آباد یعنی مرکز استان 149 کیلومتر فاصله دارد . بعلاوه برای رسیدن به منطقه دالانی باید از الیگودرز به سمت روستاهای جوشان ، ززم ، برم ، خان آباد و چشمه حرکت کنید تا بتوانید این طبیعت زیبا را که از مشهورترین دشت های پرگل ایران است، ببینید .

لایزنگان ، دشت تمام نشدنی گل محمدی

اگر در استان فارس از سمت شیراز 253 کیلومتر حرکت نموده و به شهرستان داراب بروید سپس به وسیله اتوبان شیراز - بندر عباس حدود 75 کیلومتر حرکت نموده از منطقه ای به نام نوایگان بگذرید فرعی شما را به سمت روستایی به نام لایزنگان راهنمایی می نماید که گل های محمدی آن در ایران و حتی در جهان زبان زد و مشهور است و از برترین منطقه ها پر گل ایران است. در این مکان 5 هزار هکتار گل محمدی که به صورت دیم کاشته شده و 500 هکتار که به صورت آبی کاشته شده را می بینیم ، که قطعا مسحور این زیبایی و مدهوش از عطر آن خواهید شد . حتی این منطقه گل های خود را به دو منطقه قمصر و نیاسر که خود مرکز گل محمدی هستند برای گلاب گیری ارسال می نماید . در صورت سفر به این محل از چندین چشمه زیبا و غار نیز که در روستای لایزنگان واقع شده است تماشا فرمایید . البته سه محصول دیگر این منطقه (انار ، انگور و مویز) نیز معروف می باشد .

بهبهان؛ غرق در گل های نرگس

در استان خوزستان این استان گرمسیر در کشورمان شهرستانی به نام بهبهان واقع شده است که گل های نرگس آن دارای شهره جهانی می باشد . چنین گفته می گردد که در گذشته پهناوری این نرگس زار چنان بوده که رنگ دشت به صورت طلایی دیده می شده و عطر دل انگیز آن از دور ها به مشام می رسیده است . انواع گل نرگس در این منطقه می روید اما یکی از نوع های آن که به نرگس شهلا معروف است بیشتر دیده می گردد . هر ساله از اوایل نیمه دوم سال گل های نرگس آغاز به رشد می نمایند و تا سرانجام بهمن ماه حتی گاهی تا نیمه اول اسفند ماه نیز به رویش خود ادامه می دهند . برای تماشا این منطقه زیبا باید از اهواز حدود 207 کیلومتر حرکت نموده تا به شهرستان بهبهان برسیم از این جا به وسیله دو راه (راه اول جاده قدیم اهواز و یا راه دوم به وسیله خیابان شهید پیروز) باید به سمت جاده سیمان حرکت کنیم از این به بعد می توان نرگس زار ها را دید و بوی دل انگیز آن ها را از دور در این منطقه ها پر گل ایران استشمام کرد.

داماش؛ فصل کوتاه رویش سوسن چلچراغ

گل زیبای سوسن چلچراغ را تنها میتوان در کشور آذربایجان دید . این گل در جهان بسیار کمیاب است در ایران نیز این گل کمیاب می باشد و تنها آن را درزمان کوتاهی در روستای داماش در نزدیکی شهر رودبار در زمینی به مساحت 4 هکتار می توان دید . به علت کمیابی گل سوسن چلچراغ ، این گل زیبا عنوان اولین گل ثبت شده در آثار ملی طبیعی کشورمان را به خود اختصاص داده است . فصل رویش آن از اوایل بهار تا اوایل تابستان است . زیبایی که محل رویش این گل درفصل مورد نظر به خود می گیرد مانند جشنواره ای از گل می ماند که اهالی روستایعمارلو را مجاب می نماید که با لباس های محلی و رنگارنگ خود در این جشن طبیعی و خدادادی شرکت نمایند . در این زمان در منطقه بازارچه های محلی نیز تشکیل می گردد . البته باید متذکر شد که این منطقه جزو منطقه ها محافظت شده محسوب می گردد و از مشهورترین دشت های پرگل ایران به شمار می آید. برای رفتن وتماشا این زیبایی باید به وسیله راه قزوین به سمت لوشان حرکت نموده سپس به سمت جاده فرعی جیرنده بروید ، این جاده دارای پیچ وخم های زیادی است که به نظر راه را طولانی می نماید اما این راه چندان طولانی نبوده ودر واقع پس از 42 کیلومتر به روستای مقصد یعنی روستای جیرنده خواهید رسید سپس از آنجا باید برای رسیدن به روستای داماش 40 کیلومتر دیگر طی طریق بفرمایید .

رامیان ؛ دشت وسیع کلزا

این سرزمین یعنی شهرستان رامیان در واقع به سرزمین اسب های وحشی ، چشمه ها ، آبشارها ، دشت ها ، جنگل ها و ابرها معروفیت دارد . بعلاوه مزارع زیر کشت کلزا در آن زیبایی این منطقه را دو چندان نموده است . و به جرات می توان گفت یکی از زیباترین منطقه ها کشور ما می باشد . برای سفر به این شهر باید به سمت شرق گرگان حرکت کنیم و به وسیله جاده گرگان به بجنورد حدود 78 کیلومتر رفته تا به این طبیعت زیبا برسیم . رنگ زرد این گل مانند آن است که دشت را با فرشی زرد رنگ پوشانده ایم . کلزا گلی زرد رنگ و زیبا است که جزو دسته دانه های روغنی واقع شده است . خواص زیادی دارد که مهم ترین آن داشتن کلسترول پایین است . همین امر باعث شده که امروزه کشاورزان به کاشت آن علاقه مند شوند .

منبع: همگردی
انتشار: 3 بهمن 1401 بروزرسانی: 3 بهمن 1401 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2388

به "شهرهای پر گل ایران کجاست ؟!! بشناسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرهای پر گل ایران کجاست ؟!! بشناسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید