سقف کشسان چیست؟ آنالیز مزایا و کاربردهای آن در طراحی داخلی

به گزارش کشتی کروز، روش های زیادی برای طراحی و جلوه ای خاص دادن به سقف فضاهای داخلی مختلف وجود دارد. سقف کاذب یکی از پرکاربردترین روش های اجرایی است. سقف کاذب انواع مختلفی دارد. سقف کشسان به عنوان یکی از بارزترین انواع سقف کاذب به دلیل ویژگی های خاصی که دارد می تواند در فضاهای مختلف به کار گرفته گردد. انواع مختلفی از این نوع از سقف کاذب در دسترس هستند که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند. در این مطلب قصد داریم که به آنالیز انواع، نحوه اجرا و مزایای استفاده از این نوع از سقف بپردازیم.

سقف کشسان چیست؟ آنالیز مزایا و کاربردهای آن در طراحی داخلی

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت چاپ کاتالوگ ارزان از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

سقف کشسان چیست؟

سقف کشسان به عنوان یکی از نوین ترین انواع سقف کاذب در واقع شیوه ای از قرار دادن طرح های مختلف روی سقف است. ناگفته نماند که این تکنولوژی به سقف محدود نمی گردد و می توان آن را روی دیوارها هم اجرا کرد. طرح های دلخواه با استفاده از دستگاه هایی مخصوص روی پارچه ای از جنس پی وی سی (PVC) اجرا می گردد. این پارچه از قابلیت کشسانی بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: سقف کاذب پی وی سی : ویژگی ها، انواع و کاربردها

سقف کشسان از چه موادی ساخته شده است؟

این نوع از سقف کاذب از دو جزء پروفیل نگهدارنده و پارچه تشکیل شده است. پروفیل نگهدارنده روی دیوار و با فاصله ای معین از سقف نصب می گردد. پارچه سقف کشسان به عنوان اصلی ترین جزء از 90 درصد پی وی سی و 10 درصد پلاستیک استایلر ساخته شده است البته ممکن است گاهی نیز مقداری از سایر افزودنی های خاص استفاده گردد. چهارچوب های نصب پارچه نیز به طور عمده از جنس آلومینیوم و پی وی سی هستند.

انواع سقف کشسان

جدایی از طرح و رنگ های متنوعی که در ساخت پارچه های این نوع از سقف کاذب مورد استفاده قرار می گیرد این نوع از سقف های کشسان بر اساس پوشش هایی که در ساخت آن ها به کار برده می شوند به انواع و مدل های زیر تقسیم بندی می شوند.

براق

این نوع از سقف های کشسان بیشترین مقدار نور را از خود عبور می دهند و به همین دلیل هم در فضاهایی

که نورگیر خوبی ندارند بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

مات

پراکنش نور در این نوع از سقف به صورت یکسان است اما در مقایسه با نوع براق مقدار نور کمتری را از خود عبور می دهد. این نوع از سقف برای طراحی های ساده و فضاهایی که نورگیر خوبی دارند مناسب است.

شفاف

این نوع از سقف های کاذب کشسان که نور گذر هم خوانده می گردد از شفافیت بسیار بالایی برخوردار است و توانایی بالایی در عبور نور طبیعی و مصنوعی را دارد و به همین دلیل هم در فضاهایی که احتیاج به نور طبیعی است مورد استفاده قرار می گیرد.

ساتن

این نوع از سقف های کشسان در واقع حد واسط میان نوع مات و براق است و به همین دلیل هم استفاده بسیار زیادی دارد.

چاپی

این نوع از سقف های کشسان با توجه به اینکه هر طرحی را می توان روی پارچه اجرا کرد می توانند طیف گسترده ای از سلیقه ها را پوشش دهند و در کاربرد های مختلفی استفاده شوند. حالت های حجمی و سه بعدی از محبوب ترین این نوع از سقف های کشسان هستند.

آینه ای

این نوع از سقف های کشسان با انعکاس نور و تصویر های مختلف به مانند یک آینه عمل می نمایند. از این نوع سقف در فضاهای کوچک برای عظیم تر جلوه دادن فضا استفاده می گردد.

اجرای سقف کشسان

اجرای بسیار ساده سقف های کشسان در طرح ها و اندازه های مختلف از اصلی ترین مزایای اجرای این نوع از سقف کاذب به شمار می فرایند. فرقی نمی کند که سقف کشسان چه مدل و چه اندازه ای داشته باشد، تمامی آن ها با استفاده از دیوار و سقف نصب می شوند.

برای نصب و اجرای این نوع از سقف کاذب به طریق زیر عمل می گردد. در اولین مرحله در اطراف سازه سقف کشسان که ممکن است دیوار باشد یا گچ بری، نسبت به نصب ریل ها یا همان پروفیل های نگهدارنده اقدام می گردد. در مرحله بعد، گیره های مخصوصی روی ریل های نصب شده قرار داده می شوند که اصلی ترین وظیفه آن ها نگه داشتن پارچه و کشیدن آن از اطراف است. در مرحله آخر هم پارچه را در پروفیل نگهدارنده قرار می دهند و با استفاده از گیره های آن را محکم می نمایند. گاهی نیز برای جای دریافت و کش آمدن پارچه کشسان پی وی سی از حرارت دهی استفاده می نمایند.

سیستم نورپردازی در سقف کشسان

سیستم های نورپردازی که در ساخت سقف کشسان به کار برده می شوند به دلیل اهمیت نور در این نوع از سقف ها اهمیت بالایی دارند و متعاقباً باید در انتخاب آن ها دقت کرد. مهم ترین سیستم های نورپردازی به کار گرفته شده در سقف های کشسان شامل چند نوع زیر می گردد.

فیبر های نوری

این نوع از سیستم های نورپردازی در سقف کشسان شباهت زیادی به چراغ های معمولی ندارند و می توان آن ها را در طرح های مختلف به کار گرفت. این سیستم طول عمر بالایی دارد، به راحتی تعویض و تعمیر می شوند و از همه مهم تر مصرف انرژی بسیار پایینی دارند.

مهتابی های اس ام دی

توانایی فراوری مقدار بالایی از نور مهم ترین ویژگی این نوع از سیستم نورپردازی است. مهتابی های اس ام دی (SMD) در فضاهایی مانند بیمارستان ها، ادارات، سالن های همایش و نمایشگاه های مختلف که به نور زیادی احتیاج است مورد استفاده قرار می گیرند.

لامپ های آر جی بی

سیستم ار جی بی (RGB) نورپردازی های رنگارنگی را شکل می دهند. از این سیستم های نورپردازی عمدتاً در ترکیب با دیگر سیستم های نورپردازی ها استفاده می نمایند.

مزایای سقف کشسان

نصب این نوع از سقف کاذب به دلیل مزایای زیادی که در پی دارند گزینه جذابی برای بسیاری از طراحان و سازندگان است. از مهم ترین این مزایا باید به چند مورد زیر اشاره نمود.

  • تنوع در طرح و رنگ بسیار بالا
  • امکان اجرا در تمامی اندازه ها و اشکال هندسی
  • عاری از هر گونه انقباض، انبساط و ترک خوردگی
  • نصب سریع و بسیار ساده
  • جمع آوری ساده برای انتقال به مکانی دیگر
  • قابلیت شستشو ساده و سریع
  • مقاومت در شرایط دمایی -10 تا +60 درجه سانتی گراد
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت
  • عدم جذب گرد و غبار
  • انواعی از آن خاصیت ضد باکتریایی دارند.
  • مقاومت و انعطاف پذیری بالا در برابر ضربه های ناگهانی

سخن آخر

سقف های کشسان به عنوان یکی از انواع سقف های کاذب به دلیل ویژگی های ساختاری منحصر به فردی که دارند از گزینه های بسیار ایده آل برای استفاده در طراحی سقف ها هستند. این نوع از سقف کاذب بسیار ساده و در کمترین زمان به اندازه و اشکال مختلف اجرا و نصب می گردد. این نوع از سقف ها از ماندگاری و مقاومت بالایی نیز برخوردار هستند.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1650

به "سقف کشسان چیست؟ آنالیز مزایا و کاربردهای آن در طراحی داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقف کشسان چیست؟ آنالیز مزایا و کاربردهای آن در طراحی داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید