ریزش یک پل تاریخی در کرج، میزان خسارت هنوز تعیین نیست

به گزارش کشتی کروز، فریدون محمدی با اشاره به ریزش بخشی از سقف پل تاریخی خاتون اظهار کرد: این اتفاق عصر دیروز رخ داده و علت دقیق آن در دست آنالیز است.

ریزش یک پل تاریخی در کرج، میزان خسارت هنوز تعیین نیست

وی با اشاره به بعضی از دلایل احتمالی وقوع این اتفاق ادامه داد: بدون شک عملیات عمرانی اجرا شده در اطراف این پل در سال های 95 و 96 در وقوع این اتفاق بی تاثیر نبوده است.

وی افزود: البته نباید این موضوع را هم نادیده گرفت که استحکام این پل در حدود 400 سال گذشته به دلیل وقوع سیل و زلزله کم شده است.

این مسئول افزود: علاوه بر این، در دهه 40 و 50 نیز پل خاتون محل تردد خودرو بوده که این امر هم در کاهش استحکام این اثر تاریخی تاثیر خود را داشته است.

وی گفت: علاوه بر موارد مذکور، با توجه به اینکه پل شکل طاقی دارند و رفت و آمد بر روی آنها بیشتر بوده به لحاظ ایستایی نسبت به دیگر بناهای تاریخی آسیب پذیرتر هستند.

محمدی افزود: صبح امروز گروهی متشکل از کارشناسانی از وزارت میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی البرز کار گروهی را تشکیل داده اند تا شرایط پیش آمده برای پل را آنالیز و میزان خسارت وارد شده به این بنا را مشخص نمایند.

وی افزود: با برآورد خسارت وارد شده به این بنا، اعتبار مورد احتیاج برای بازسازی آن مشخص و بازسازی فوری آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است پل تاریخی خاتون بین پل حافظ و میدان کرج بر روی رودخانه کرج بنا شده است. این پل متعلق به دوره صفوی است ولی پی آن در دوره سلجوقی بنا شده است. این پل 61 متری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 15 دی 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1548

به "ریزش یک پل تاریخی در کرج، میزان خسارت هنوز تعیین نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریزش یک پل تاریخی در کرج، میزان خسارت هنوز تعیین نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید