گاردین همه گیری آینده دنیا را معرفی کرد!

به گزارش کشتی کروز، روزنامه گاردین در گزارشی که به تازگی منتشر نموده است درباره مسئله ای که بیشتر کشورها باید با آن دست و پنجه نرم نمایند هشدار داد.

گاردین همه گیری آینده دنیا را معرفی کرد!

به گزارش خبرنگاران، این روزنامه با شروع موج گرما و بروز مسائل کم آبی، طی گزارشی هشدار داد که خشکسالی درحال تبدیل شدن به همه گیری آینده در دنیا است. در این یادداشت که به قلم تیم اسمدلی روزنامه نگار آزاد انگلیسی نوشته شده، آمده است: من در طول ماه های تابستان در شهر آکسفوردشر جایی که در آن زندگی می کنم، به یک استخر سرباز 50 متری می روم. با حرکات سینه ای که هنگام شنا انجام می دهم، هر از گاهی به طور تصادفی اندازهی از استخر را می بلعم. گاهی اوقات، در حالی که باران می بارد و افراد کمتری جسارت می نمایند شنا نمایند، من به تنهایی شنا می کنم. معمولاً بعد از آن دوش می گیرم، حتی اگر آن روز صبح دوش گرفته باشم. اما، آنطور که متوجه شده ام، این وضع چندان دوام نخواهد داشت و من با زمان قرضی و آب قرضی زندگی می کنم.

وی اضافه نمود: آب دزدیده شده از طبیعت، تخلیه شده از رودخانه ها و دریاچه ها به من این امکان را می دهد که اینگونه زندگی کنم. اما این وضع ادامه پیدا نمی نماید - نه به علت تمایل نوع محبت آمیز برای انجام بهتر، بلکه به این علت که حتی در انگلیس بارانی هم این اندازه آب به زودی در دسترس نخواهد بود. مانند بسیاری از نقاط دنیا، ما در حال حاضر بیش از مقداری که می توانیم آب پایدار تامین کنیم، از آن استفاده می کنیم. سال به سال با کاهش مقدار آب های سطحی و زیرزمینی، زمان وقوع بحران را به جلو می کشیم.

این روزنامه نگار انگلیسی اضافه نمود: میانگین بارندگی سالانه کشور ما حدود 1100 میلی متر است. این مقدار به طور مثال در پاکستان 300 میلی لیتر و در مصر دو رقمی است. با این حال طوفان های زمستانی بخش های مهمی از کشور را با خشکسالی روبرو نموده است. آمارهای دولتی نشان می دهد که 28 درصد از سفره های آب زیرزمینی و تا 18 درصد از رودخانه ها، آب بیشتری استخراج شده و این وضع به وضوح پایدار نخواهد بود.

در ادامه گزارش گاردین آمده است: بسیاری از مردم انگلیس نسبت به مسئله ای که همه ما، حداقل تا حدی، مسئول ایجاد آن هستیم، غافل هستند. بیش از نیمی از آب شیرین استخراج شده در بریتانیا برای مصارف خانگی است. ساکنان بریتانیا به طور میانه روزانه 153 لیتر آب به وسیله دوش، سرویس بهداشتی، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و شیلنگ باغ مصرف می نمایند. این درحالیست، پیش بینی های تغییرات آب و هوایی نشان می دهند که احتمال تابستان های خشک در انگلستان تا 50 درصد افزایش یافته و مقدار آب موجود حداقل 10 تا 15 درصد کاهش می یابد.

این گزارش می افزاید: کمبود آب شیرین که زمانی به عنوان یک مسئله محلی در نظر گرفته می شد، به طور فزاینده ای دنیا را تهدید می نماید. مجمع دنیای اقتصاد از سال 2012 به این سو، در گزارش های سالانه بحران آب را به عنوان یکی از پنج خطر بزرگ برای اقتصاد دنیای معرفی نموده است. نیمی از جمعیت دنیا - تقریباً 4 میلیارد نفر - حداقل یک ماه از سال در مناطقی زندگی می نمایند که با کمبود شدید آب روبرو هستند، در حالی که نیم میلیارد نفر در تمام طول سال با کمبود شدید آب روبرو هستند.

گاردین ادامه داد: بسیاری از رودخانه ها در دنیا از رود زرد چین تا کلرادو در ایالات متحده، دیگر به دریا نمی رسند. اغلب روی آن ها سدسازی شده و آب برای تامین مزارع، صنایع و خانوارها راهنمایی می گردد. دریاچه های بزرگ، از آرال در آسیای مرکزی تا دریاچه ارومیه در ایران تقریباً ناپدید شده اند. سفره های آب زیرزمینی، از اوگالالا در ایالات متحده گرفته تا گنگ هند، سریع تر از آن چه می توانند دوباره پر شوند، تخلیه می شوند. آب شیرین به جامانده به طور فزاینده ای در حال آلوده شدن با فاضلاب و کود است که باعث ایجاد جلبک و خفگی زیست بوم ها می شوند.

این روزنامه انگلیسی نوشت: مشکل اینجاست که بحران آب معمولاً ناشی از سوءمدیریت انسان است نه آب و هوا. اما، همانطور که مسائل آب و هوایی و الگوهای بارش تغییر می نماید و مردم ناگزیر به جابجایی هستند، بازه زمانی برای اقدامات بازدارنده کمتر می گردد. ما در حال حاضر در حال استفاده از منابع آبی هستیم که موجودیت ما به آنها متکی است. ما می توانیم این کار را تا آخرین قطره ادامه دهیم. یا می توانیم تصمیم بگیریم تا قبل از اینکه خیلی دیر گردد، رویکردمان را تغییر دهیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 خرداد 1402 بروزرسانی: 27 خرداد 1402 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2448

به "گاردین همه گیری آینده دنیا را معرفی کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گاردین همه گیری آینده دنیا را معرفی کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید