راه اندازی پایگاه مطالعات راه ابریشم

به گزارش کشتی کروز، رئیس پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی تاریخی از راه اندازی پایگاه مطالعات راه ابریشم اطلاع داد و گفت: سه پایگاه معماری موقت، مدیریت بحران و میراث کشاورزی نیز در دست آنالیز است.

راه اندازی پایگاه مطالعات راه ابریشم

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهناز اشرفی رئیس پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی تاریخی با بیان این مطلب در نشست تخصصی پژوهشکده باستان شناسی در هفته پژوهش به ارایه گزارش عملکرد یک ساله این پژوهشکده پرداخت.

او به وجود پنج گروه پژوهشی شامل بناهای تاریخی، بافت های تاریخی، تزیینات وابسته به معماری، معماری دستکند و باغ و منظر اشاره نمود و از معماری موقت، میراث کشاورزی، اطلس ها و بانک های اطلاعاتی ، پژوهش مجموعه ها، گونه های معماری و تزیینات و مستند سازی و مستند نگاری آثار میراث معماری به عنوان زیر مجموعه های الگوی حفاظت شهرهای تاریخی نام برد.

او در شرح برنامه های مرتبط با اطلس ها و بانک های اطلاعاتی به تهیه الگو و ساختار اطلس شهرهای تاریخی ایران و فهرست نامه شهرهای تاریخی، مستند سازی ابنیه در چهارچوب سامانه ساترا و بانک اطلاعاتی باغ های ایرانی اشاره نمود.

اشرفی با بیان این نکته که سامانه ساترا، نخستین طرحی است که می تواند به صورت جامع و هماهنگ در این حوزه کار گردد، از ورود 6500اثر ثبتی به وسیله پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این سامانه اطلاع داد.

او با اشاره به کوشش برای استفاده از شیوه های نوین در مستند سازی و مستند نگاری آثار میراث معماری گفت: مستندنگاری چهارتاقی ها و آتشکده های ساسانی در ایران، مستندنگاری 15 اثر معماری دست کند استان لرستان، مستند نگاری دست کند های خرقان قزوین، مستند سازی باغ مستوفی الممالک تهران، امیر سمنان و علی آباد قم و مستند سازی باغ سعادت آباد قزوین (بخش باستان شناسی) از جمله فعالیت های این پژوهشکده بودند.

او در ادامه از مستند سازی کالبدی اجتماعی چهل خانه تاریخی شهر نجف آباد اصفهان، مستند نگاری تزیینات مساجد دوره قاجار استان قم و مستند نگاری مساجد روستایی شهرستان بناب اطلاع داد.

او از جمله پژوهش مجموعه ها، گونه های معماری و تزیینات به شناخت بازار تهران و قزوین و شناخت الگوهای منظری میراث کشاورزی ایران و همچنین شناسایی سیر تحول گچبری در معماری ایران اشاره نمود.

اشرفی از کاربرد ژئوتکنیک در حفاظت و مرمت بناها و محوطه های تاریخی، مستند سازی باغ های تاریخی استان آذربایجان شرقی، شناسایی و آنالیز تاریخی قلعه پولاد بلده و شیوه نامه حفاظت و مرمت بنا به عنوان تعدادی از طرح های پژوهشی موظفی پژوهشگران این پژوهشکده نام برد.

او اضافه نمود: مستند سازی باغ های تاریخی استان فارس، شناسایی سردرهای منازل مسکونی حصار ناصری تهران، مبانی طبقه بندی شهرهای تاریخی و جزئیات آجری مساجد تهران قدیم از دیگر طرح های پژوهشی موظفی این پژوهشکده هستند.

اشرفی با اشاره به برگزاری همایش معماری دست کند در همدان و سومین کنفرانس بین المللی راه ابریشم در تبریز از برگزاری دومین کنفرانس تخصصی توانمند سازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله در اسفند ماه امسال اطلاع داد.

به گفته او، پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی تاریخی تقریبا هر ماه یک نشست تخصصی برگزار نموده و بازدید های مختلفی از استان ها و شهرهای داشته است.

او در زمینه انتشار کتاب ها و مجموعه مقاله ها به چاپ عدل نامه، شناخت بازار قزوین، گزارش مرمت بناهای تاریخی ایران (ایزمئو)، مطالعه ای در حفاظت معماری آدینه مسجد اردبیل اشاره نمود.

در حاشیه این نشست نمایشگاه مستندنگاری آثار معماری نیز برگزار گردید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 538

به "راه اندازی پایگاه مطالعات راه ابریشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی پایگاه مطالعات راه ابریشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید