در جست وجوی امنیت

به گزارش کشتی کروز، این روزها بالا بردن امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران در بین سازندگان مرورگرها در اولویت اول قرار گرفته است. با وجود این بعضا پیش می آید همین مرورگرها در مبارزه با هکرها و ردیاب های تبلیغاتی در دنیای شکست بخورند.

در جست وجوی امنیت

در این گزارش قصد داریم آموزش دهیم چگونه تنظیمات حریم خصوصی خود را ارتقا دهید تا از نشت اطلاعات تان جلوگیری گردد.

آنالیز مشکلاتی مثل نشت اطلاعات کاربران فیسبوک و توییتر و... نشان داده اغلب این اطلاعات از مرورگر کاربران به بیرون درز نموده است.

نحوه جمع آوری داده های مختلف شرکت ها هنگام استفاده از اینترنت، باعث شده محافظت از حریم خصوصی کاربران به دغدغه اول نخبه های سیلیکون ولی تبدیل گردد.

این روزها اپل و گوگل در حال رقابت برای به دست آوردن مرورگرها هستند، گوگل به شدت به دنبال ایجاد یک وب تعاملی برای رقیب برنامه های بومی است و اپل با سرعت آهسته تری پیش می رود و همان طور که گفته شد بالا بردن امینت و حفظ حریم خصوصی بعد دیگری به رقابت شرکت ها و تصمیم گیری کاربران برای استفاده از مرورگرها بخشیده است.

شرکت اپل حریم خصوصی را در همه محصولات خود از جمله مرورگر سافاری در اولویت اصلی خود قرار داده است. مرورگر Brave هم حریم خصوصی را یک هدف اصلی برای تبلیغات خود معین نموده است.

موزیلا و مایکروسافت هم اخیر در تبلیغات خود حفظ حریم خصوصی را به عنوان وجه تمایز خود با مرورگر گوگل کروم معرفی می نمایند.

مهندسان گوگل کروم اما به رغم اعتماد شرکت گوگل به درآمد تبلیغات، آغاز به ساختsandbox برای ارتقا حریم خصوصی نموده اند.

برای همه مرورگرهای ذکر شده در این گزارش می توانید با تغییر موتور جست وجوی پیش فرض حریم خصوصی خود را افزایش دهید. به طور مثال DuckDuckGo را امتحان کنید.

اگرچه ممکن است نتایج جست وجوی این مرورگر به اندازه گوگل برایتان مفید و عمیق نباشد، ولی به دلیل امتناع از ردیابی جست وجوهای کاربر، به شدت مورد علاقه کاربرانی است که به حریم خصوصی خود اهمیت می دهند.

مواردی که معمولا باعث افزایش حریم خصوصی می گردد؛ غیرفعال کردن GPS مرورگر و موتور جست وجو، خاموش کردن اتوماتیک گذرواژه و حذف مرتب تاریخچه مرورگر را شامل می گردد. اما اگر می خواهید حریم خصوصی خود را به سطح بالاتری برسانید ادامه این گزارش را تا خاتمه بخوانید.

گوگل کروم

طی سال های اخیر این تصور ایجاد شده که گوگل کروم به عنوان محبوب ترین مرورگر در دنیا به حریم خصوصی کاربران خود بی تفاوت است.

این درحالی است که این شرکت به توسعه دهندگان خود این امکان را داده تا با افزونه های مختلف روی این موضوع تمرکز نمایند.

به همین دلیل می توان گفت افزونه ها، یکی از اصلی ترین راهکارها برای افزایش و بهبود حفاظت از حریم خصوصی کاربران در گوگل کروم به شمار می آید.

برای نصب افزونه های کروم، می بایست ابتدا وارد وب استورکروم شوید و سپس در سمت چپ، روی گزینه Extensions کلیک کنید سپس با وارد کردن نام افزونه مورد نظر خود در نوار جست وجو، می توانید آن را پیدا کنید و در گوگل کروم نصب کنید. برای نصب تنها ضروری است در صفحه اختصاصی هر افزونه، روی گزینه Add to Chrome را کلیک کنید.

Cookie Autodelete، uBlock Origin، HTTPS Everywhere، Privacy Badger از جمله بهترین افزونه هایی است که به بالا بردن امنیت و حریم خصوصی کاربران یاری می نماید. ناگفته نماند اگر از مرورگر گوگل کروم در اندروید یا iOS استفاده می کنید، امکان استفاده از این افزونه ها را ندارید. برای حفاظت بهتر در این شرایط پیشنهاد می گردد از مرورگرهای دیگری روی گوشی خود بهره ببرید.

موزیلا فایرفاکس

در مرورگر موزیلا، تنظیمات حفظ حریم خصوصی به مراتب بهتر و کاربردی تر مرورگرهای دیگر مثل کروم و اِج است. برای بالا بردن حریم خصوصی در موزیلا، از منوی این مرورگر یا منوی سه خطی در بالا و سمت راست نوار ابزار، وارد بخش Preferences شوید. سپس گزینه Privacy & Security را انتخاب کنید.

حالا در پنجره تنظیمات حریم خصوصی می توانید سه گزینه Standard و Strict و Custom را انتخاب کنید. تنظیمات پیش فرض مرورگر بر روی Standard است. این حالت، ردیاب ها را در تب های شخصی (حالت Private) غیرفعال می نماید.

علاوه بر این کوکی های شخص ثالث تبلیغاتی و استخراج نماینده های رمزارز را هم غیرفعال می نماید. حالت Strict، حالتی پیشرفته تر است. تمامی قابلیت های حالت استاندارد را دارد، اما به خاطر امنیت بیشتر، شاید عملکرد برخی از سایت ها را مختل کند.

همچنین در این حالت، ایجاد اثر انگشت از رفتار کاربر و همچنین ردیاب ها در تمامی تب ها، مسدود می شوند.

حالت Custom یا سفارشی هم حالتی است که عموما برای کاربران حرفه ای پیشنهاد می گردد تا گزینه های بیشتری را برای تنظیمات حفاظت از حریم خصوصی در سایت های مختلف آنالیز نمایند.

سافاری

مرورگر سافاری که ساخته شرکت اپل است همواره تمرکز زیادی روی حفاظت از حریم خصوصی داشته است. شرکت اپل قابلیتی به نام Intelligent Tracking Prevention در مرورگر اختصاصی عرضه نموده است.

طبق آنچه خبرگزاری CNET گفته است؛ شرکت اپل میخواهد در نسخه بعدی مرورگر سافاری، تنظیمات حفاظت در برابر ردیاب های وب را ارتقا دهد.

این نسخه جدید قابلیت های مختلفی برای مقابله با ردیاب های اینترنتی دارد. به عنوان مثال این مروگر به شما می گوید چه ردیاب هایی در وب سایتی که در حال مشاهده هستید، فعال هستند. همچنین کاربران می توانند یک گزارش 30روزه از ردگیری های اجرا شده در وب سایت ها دریافت نمایند.

با وجود این برای اطمینان از این که این ردیاب ها در سافاری مسدود هستند، وارد بخش Preferences شوید و گزینه Privacy را لمس کنید سپس گزینه Prevent cross- site tracking را فعال کنید تا وب سایت ها تاریخچه شما را از وب سایت های قبلی و بعدی، ردگیری ننمایند. در همان بخش هم می توان کوکی های ذخیره شده را هم به صورت دستی پاک کرد.

برای این کار باید وارد بخش Manage Website Data شوید تا کوکی های باقی مانده از وب سایت های مختلف را ببینید.

برای پاک کردن هر ردیاب، روی گزینه Remove درکنار آن کلیک کنید. همچنین می توانید با کلیک کردن روی گزینه Remove All همه کوکی ها و ردیاب های ذخیره شده را پاک کنید.

مسعود تیموری - روزنامه نگار / ضمیمه کلیک روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 تیر 1400 بروزرسانی: 10 تیر 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1865

به "در جست وجوی امنیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در جست وجوی امنیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید