خبرهای امیدوارکننده پروژه پانوراما برای صنعت نشر و چاپ کتاب

به گزارش کشتی کروز، به گزارش خبرنگاران به نقل از گودریدر، در یک یا دو سال گذشته همانطور که بسیاری از مشاغل و صنایع به خاطر شیوع ویروس کرونا و قرنطینه سراسری در بسیاری از کشورهای دنیا آسیب دیدند، صنعت چاپ و نشر کتاب نیز از این قاعده مستثنی نبود و بسیاری از کتابفروشان و ناشران برای ادامه حیات خود به هزار و یک روش رو آوردند تا بتوانند در دوران بعد از کرونا به فعالیت خود ادامه دهند. ولی اخیراً گزارشی از آمارهای فروش کتاب منتشر شده است که امیدواری بیشتری برای اصناف مربوط به چاپ و توزیع کتاب ایجاد نموده است.

خبرهای امیدوارکننده پروژه پانوراما برای صنعت نشر و چاپ کتاب

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ تبلیغاتی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

پروژه پانوراما (panoramaproject) گروهی متشکل از ناشران معروفی مثل انتشارات پنگوئن، سورس بوکس و چند اتحادیه مثل اتحادیه کتابخانه های آمریکا، اتحادیه ناشران کتاب های صوتی، نیسو(NISO)، اوردرایو و گروه فراوری محتوای اینگرام (Ingram) که در دوره میان شیوع کرونا تشکیل شده است و هدفش ارائه آمارهای مربوط به فروش کتاب و یاری به ناشران برای حفظ حیات خود در عصر کرونا است.

این گروه در گزارش اخیر خود خبرهای امیدوارنماینده ای از فروش کتاب و رونق صنعت چاپ و نشر کتاب ارائه نموده و نشان می دهد که مردم هنوز به کتاب به عنوان اولین و مهمترین تفریح خود نگاه می نمایند. این گروه نتایج آخرین نظرسنجی خود را از حدود 4300 شرکت نماینده بزرگسال در آمریکای شمالی منتشر نموده است که نشان می دهد بیشتر مردم مطالعه کتاب را به عنوان عادت روزانه خود معرفی می نمایند.

حدود 30درصد از شرکت نمایندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که کتاب در سبد کالای روزانه آنها واقع شده است که به طور موقت به علت شیوع ویروس کرونا تمایل دارند از کتابخانه های دیجیتال نیز خرید نمایند. البته بسیاری از حاضران این نظرسنجی اعلام کردند که ترجیح می دهند به جای گشتن در میان قفسه های کتاب در کتابفروشی ها آنها را به صورت آنلاین خرید نمایند.

هنوز بسیاری از کارشناسان صنعت چاپ و نشر کتاب اعتقاد دارند تعطیلی کتابفروشی ها در بسیاری از کشورها به خاطر کرونا را نمی توان مساوی مرگ کتاب فروشی در دنیای واقعی دانست. هنوز کتاب فروشان محلی در تمام نقاط و ایالت های آمریکا مشتری های خاص خود را دارند و حتی در برخی ایالت ها تعداد کتابفروشی ها افزایش نیز داشته است.

اورن تیچر مدیر اجرایی اتحادیه کتابفروشان آمریکا می گوید با وجود سایت های آنلاین کتابفروشی هنوز مردم به خرید کتاب از کتابفروشی های محلی علاقه دارند و ما امیدواریم این فرایند در سال های آینده همین ثبات نسبی را داشته باشد. هرچند هنوز آمازون رقیب جدی بسیاری از کتابفروشان آمریکایی محسوب می گردد ولی حرف از مرگ کتابفروشی ها حرف درستی نیست. به خاطر همین است که آمازون در سال های اخیر اقدام به افتتاح کتابفروشی های واقعی در ایالت های مختلف آمریکا نموده است.

تیچر اعتقاد دارد کتاب فروختن در فضای مجازی کاملاً با کتابفروشی در دنیای واقعی تفاوت دارد و تجربه ثابت نموده بسیاری از کتاب ها به خاطر نمایش آنها به مشتری ها در قفسه ها فروخته می شوند. معمولاً خواننده کتاب با پیشنهاد فردی مطمئن یا حتی خود کتاب فروش اقدام به خرید کتاب می نماید و این مسئله شامل سایت های آنلاین نمی گردد. آنها تنها کتاب هایی را می فروشند که مشهور شده باشند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 14 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1716

به "خبرهای امیدوارکننده پروژه پانوراما برای صنعت نشر و چاپ کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرهای امیدوارکننده پروژه پانوراما برای صنعت نشر و چاپ کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید