آیا امگا ، 3 سیستم ایمنی را تقویت می نماید؟

به گزارش کشتی کروز، اسیدهای چرب امگا-3 موجود در روغن ماهی اگر به مقدار مناسب و مورد احتیاج علمی آن مصرف شوند، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردند. سیستم ایمنی بدن از اجزای مختلفی تشکیل شده است. پوست، پروتئین های موجود در خون، سلول ها و بافت ها. سیستم ایمنی مانع از تشکیل تومورها و بروز عفونت ها وبیماری ها می گردد،

آیا امگا ، 3 سیستم ایمنی را تقویت می نماید؟

آیا امگا -3 سیستم ایمنی را تقویت می نماید؟

اسیدهای چرب امگا-3 موجود در روغن ماهی اگر به اندازه مناسب و مورد احتیاج علمی آن مصرف شوند، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردند. سیستم ایمنی بدن از اجزای مختلفی تشکیل شده است. پوست، پروتئین های موجود در خون، سلول ها و بافت ها. سیستم ایمنی مانع از تشکیل تومورها و بروز عفونت ها وبیماری ها می گردد، ولی بنا به دلایلی گاهی اوقات خوب کار نمی نماید و برخی مواد غذایی می توانند آن را تقویت نمایند. یکی از آن مواد روغن ماهی است که حاوی اسیدهای چرب امگا-3 می باشد. در بیماری هایی که در آن نقص سیستم ایمنی روی می دهد، بدن نمی تواند به درستی از خود دفاع کند و احتیاجمند مداخلات دارویی و تغییر در سبک زندگی است که در کنار آنها داشتن رژیم غذایی مناسب هم ضروری می باشد. بیماری های خودایمنی شایع ترند. در اینگونه بیماری ها، سیستم ایمنی درست به گونه ای که به دشمن خارجی حمله می نماید سلول های سالم را مورد هجوم قرار می دهد. دو مورد از شایع ترین بیماری های خودایمنی، آرتریت روماتوئید و لوپوس هستند. تورم ها و التهاب های مزمن هم در برخی بیماری ها که تعدادی از آنها خطرناک هم هستند، نقش مهمی دارند.

التهاب و روغن ماهی

التهاب یک پاسخ طبیعی سیستم ایمنی به عفونت است. سلول های زخمی یا عفونی موادی از خود آزاد می نمایند که باعث قرمزی و تورم محل می گردد؛ ولی در بسیاری مواقع بدون اینکه هیچ جراحت یا عفونتی در کار باشد، این سلول ها در خون یافت می شوند و همین جاست که روغن ماهی و اسیدهای چرب امگا-3 به یاری می آیند. سلول های مجروح یا عفونی، ایکوزانوئید و سیتوکین ترشح می نمایند. التهاب به مفاصل، رگ ها و قلب آسیب می زند. اسیدهای چرب امگا-3 در خون به مولکول هایی تبدیل می شوند که عملکرد ضدالتهابی دارند؛ درحالی که اسیدهای چرب امگا-6 به مولکول های التهابی تبدیل می شوند. در رژیم غذایی بسیاری از افراد اندازه زیادی امگا-6 وجود دارد. این در حالی است که روزانه امگا-3 اندکی دریافت می نمایند. از این رو التهاب، مفاصل و رگ های آنها را تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند عامل بروز سرطان باشد. مصرف مکمل امگا-3 قلب، رگ ها مفاصل را از این التهاب در امان نگه دارد و از بروز سرطان و بیماری های قلبی جلوگیری می نماید.

آلرژی ها، آسم و درماتیت

پژوهش ها نشان داده که امگا-3 در پیشگیری از آلرژی ها، آسم و دیگرحساسیت ها مؤثر است. حساسیت ها شبیه بیماری های خودایمنی و واکنشی نامناسب به یک ماده غیرسمی در بدن هستند. درماتیت که با خارش و التهاب پوست همراه می باشد، نوعی حساسیت است.

روغن ماهی و مکمل های مختلط یک مجموعه قدرتمند

کسانی که مرتب سرما می خورند وآنفلوآنزا می گیرند یا به بیماری های عفونی مبتلا می شوند، سیستم ایمنی ضعیفی دارند که ممکن است به دلیل یک بیماری زمینه ای باشد، ولی معمولاً به دلیل تغذیه نامناسب است.

روغن ماهی، اسیدهای چرب امگا-3 را برای بدن تأمین می نماید، ولی به تنهایی برای پیشگیری از سرماخوردگی و عفونت ها کافی نیست. همه مواد معدنی و ویتامین ها علاوه بر احتیاج بدن، برای برخورداری از سلامتی کامل و پایدار مورد احتیاج هستند تا بدن بتواند از خودش در مقابل ویروس ها وباکتری های گوناگون محافظت کند.

فقط روغن ماهی تقطیر شده

مکمل های روغن ماهی باید تقطیر مولکولی شده باشند؛ در غیر این صورت ممکن است آلودگی هایی به همراه داشته باشند؛ مانند جیوه و دیوکسین های سرطان زا. درصد اسیدهای چرب امگا-3 موجود در روغن ماهی، همچون نوع آن در ماهی های گوناگون فرق دارد. فراوری نمایندگان باید اندازه امگا-3 موجود در هر نوع روغن ماهی را روی بسته های آن درج نمایند.

منبع: ماهنامه تغذیه - ش 85

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1982

به "آیا امگا ، 3 سیستم ایمنی را تقویت می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا امگا ، 3 سیستم ایمنی را تقویت می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید