ذرت مکزیکی چه فوایدی دارد ؟

به گزارش کشتی کروز، ذرت از خانواده گندمیان و در کشور مکزیک تکامل یافته و پس از گندم و برنج، قوت مردم را تشکیل می دهد. این غله سرشار از ویتامین های گروه C، B، A و املاح معدنی کلسیم، پتاسیم، فسفر و آهن بوده و قسمت اعظم آن را مواد نشاسته ای تشکیل می دهد. رنگ زرد ذرت به دلیل وجود زئین و آنتی اکسیدان بوده و آنزیم ها و فیبر نامحلول آن برای محافظت از روده و پیشگیری از یبوست و بواسیر مفید است.

ذرت مکزیکی چه فوایدی دارد ؟

ذرت مکزیکی چه فوایدی دارد ؟

پیش مصرف ذرت به شکل بلال کبابی بسیار متداول بود؛ ولی این روزها کمتر از آن بلال ها خبری است و مد شده کنار هر مغازه یا فروشگاهی کسی ایستاده و ذرت مکزیکی می فروشد

ذرت مکزیکی یکی از تنقلاتی است که چند سالی در سبد غذایی مردم جای گرفته و اغلب خانواده ها به دلیل طعم و مزه مطلوب از آن به نام یک میان وعده غذایی استفاده می کنند.

این فرایند استقبال به گونه ای است که طبع نسل جوان هم دیگر به کمتر از ذرت مکزیکی رضایت نمی دهد. حال سوال اینجاست ذرت، مکزیکی اش خوب است یا کبابی؟

ذرت از خانواده گندمیان و در کشور مکزیک تکامل یافته و پس از گندم و برنج، قوت مردم را تشکیل می دهد. این غله سرشار از ویتامین های گروه C، B، A و املاح معدنی کلسیم، پتاسیم، فسفر و آهن بوده و قسمت اعظم آن را مواد نشاسته ای تشکیل می دهد. رنگ زرد ذرت به دلیل وجود زئین و آنتی اکسیدان بوده و آنزیم ها و فیبر نامحلول آن برای محافظت از روده و پیشگیری از یبوست و بواسیر مفید است.

این خوراکی معمولا به اشکال متنوعی مثل کنسروی، بخارپز، کبابی واخیرا مکزیکی مورد استفاده قرار می گیرد که بهترین نوع آن بخار پز خانگی است. پختن ذرت نه تنها باعث کاهش مواد مغذی آن نمی شود بلکه خاصیت آنتی اکسیدانی آن را هم افزایش می دهد.

در ذرت خام مواد آنتی اکسیدانی به فیبرهای غیرمحلول متصل شده و غیرفعال هستند، ولی عمل پخت موجب شکستن این اتصال و آزادسازی این ترکیبات مفید می شود. به همین دلیل نوع بخار پز ذرت را انتخاب کنید و کمتر سراغ نوع مکزیکی آن بروید.

البته خوردن ذرت کبابی یا همان بلال هم توصیه می شود، ولی باید توجه داشت که بلال ها هنگام کباب شدن نسوزند؛ چرا که با سوختن هر ماده غذایی احتمال سرطان زایی آن افزایش می یابد. بد نیست بدانید که بلال پس ازکباب شدن اگر در آب نمک قرار داده شود مقداری از خاصیت خود را از دست خواهد داد.

حال شاید این سوال مطرح شود، ذرت مکزیکی هم که پخته می شود پس چرا مضر است؟ در این رابطه باید گفت: اضافه کردن کره، نمک و برخی افزودنی های دیگر سبب افزایش کالری ذرت مکزیکی می شود. این ترکیب غذایی بسیار پرکالری، چرب، شور و تند بوده و مصرف آن برای بیماران قلبی ـ عروقی و مبتلایان به فشار و چربی خون و افراد دارای اضافه وزن بسیار مضر و خطرناک است.

البته اگر این غذا با کمترین مقدار نمک تهیه و به جای کره و روغن جامد درصد اندکی به آن روغن مایع اضافه شود می تواند خصوصا در فصول سرد سال که استقبال، افراد به مصرف غذاها و خوراکی های گرم بیشتر می شود یک تنقل خوب محسوب شود.

توصیه ها

ذرت از نظر ویتامین PP که ویتامین جلوگیری کننده از بیماری پلاگر است، فقیر است. مشخصه اصلی بیماری پلاگر مسائل پوستی است. مصرف شیر، گوشت، ماهی و حبوبات به همراه ذرت از بروز این بیماری پیشگیری می کند.تا حد امکان سعی کنید ذرت مکزیکی را به صورت خانگی تهیه کنید. کنار خیابان و مراکز پر رفت و آمد مکان مناسبی برای طبخ ذرت مکزیکی نیست. این مکان ها مملو از آلودگی ها و میکروب های بیماری زایی هستند که در صورت نفوذ به ماده غذایی می توانند برای مصرف کنندگان خصوصا بچه ها بسیار مخاطره آمیز باشند.

منبع:سایت گلستان

ارسال از طریق کاربر محترم سایت : mostafakazemy

منبع: راسخون
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2004

به "ذرت مکزیکی چه فوایدی دارد ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذرت مکزیکی چه فوایدی دارد ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید