کوچ سرفینگ- اقامتی رایگان برای گردشگران

به گزارش کشتی کروز، برنامه ریزی برای سفر، خصوصا در سفرهای خارجی، هزینه های زیادی را به همراه خود دارد. این هزینه ها گاها تا جایی افزایش می یابند که افراد از سفر منصرف شده و سعی می کنند طور دیگری برای تعطیلات و استراحت خود برنامه ریزی کنند. یکی از مهمترین هزینه های سفر، هزینه اقامت می باشد. مسافران برای اقامت می توانند انواع هتل های لوکس، هتل های ارزان، خانه، ویلا، هاستل را با توجه به احتیاج و بودجه خود انتخاب کنند، اما هریک از این ها نیز هزینه ای به همراه دارد و اگر بخواهید به مدت طولانی در جایی اقامت داشته باشید، برای شما گران تمام خواهد شد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید چطور بسیاری از افراد یک کوله پشتی برداشته و به راحتی سفر خود را به اقصی نقاط جهان شروع می کنند. آیا آن ها برای سفر خود هزینه ای نمی پردازند و اگر می پردازند چطور از پس این همه هزینه سفر بر می آیند؟! پیرامون تجربه کوچ سرفینگ باید بگوییم که بسیاری از این افراد راه های سفر ارزان قیمت را یاد گرفته و با توجه به نکاتی که می دانند حداقل هزینه ها را بابت موارد مختلف می پردازند. به عنوان مثال در خصوص اقامتگاه، شما می توانید در اغلب شهرها و کشورهای جهان اقامت رایگان داشته باشید! اما چگونه؟! با ما همراه باشید تا با عبارت کوچ سرفینگ چیست، آشنا شوید.

کوچ سرفینگ- اقامتی رایگان برای گردشگران

کوچ سرفینگ چیست؟

کوچ سرفینگ (CouchSurfing) به معنای کاناپه گردی، در واقع یک شبکه اجتماعی است که در رابطه با میهمان نوازی و اقامت رایگان فعالیت می نماید. این شبکه در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته و به یکی از معروف ترین پورتال های گردشگری اینترنت تبدیل شده است. در سایت کوچ سرفینگ چیست، هر شخص می تواند برای خود یک پروفایل داشته باشد. به وسیله این پروفایل شما می توانید با گردشگران و علاقمندان دیگری که در بخش های مختلف دنیا زندگی می کنند، آشنا شوید. افرادی که در این سایت ثبت نام می کنند این آمادگی را دارند که خانه های خود را به رایگان در اختیار گردشگران قرار دهند. شما می توانید با آن ها قرار بگذارید، به کشور و شهرشان بروید و در خانه هایشان میهمان شوید. در مقابل، شما نیز این کار را برای گردشگران دیگر انجام دهید. اگر موقعیت و شرایطش را دارید، می توانید آن ها را به خانه خود دعوت کرده و بخش های مختلف شهر و کشورتان را به آن ها معرفی نمایید. تجربه کوچ سرفینگ برای افرادی که به دنبال سفری ارزان قیمت هستند و دوست دارند تا در بین مردم محلی رفت و آمد کرده و با فرهنگ و آداب و رسوم آن ها آشنا شوند، بهترین انتخاب است.

ایده کوچ سرفینگ از کجا پیدا شد؟

ایده کوچ سرفینگ برای اولین بار در سال 1999 از طرف کیسی فنتون مطرح شد و پس از آن در سال 2004 وب سایت couchsurfing.com را به طور رسمی معرفی کرد، اما این ایده از کجا به ذهن کیسی رسید؟ در سال 1999 کیسی یک بلیط ارزان هواپیما را خرید و به شهر دیگری سفر کرد. با توجه به اینکه این سفر کاملا بدون برنامه ریزی بود، کیسی نتوانست جایی برای خواب پیدا کند. از این رو تصمیم گرفت تا دیتابیس یکی از دانشگاه های شهری که در آن حضور داشت را هک کند. با این کار او به ایمیل دانشجوها دسترسی پیدا کرد و به 1500 نفر از آن ها پیغام داد. نکته جالب این که 50 تا 100 دانشجو جواب ایمیل او را دادند و از کیسی دعوت کردند تا در طول سفر خود در خانه آن ها اقامت داشته باشد. از اینجا ایده تجربه کوچ سرفینگ در ذهن کیسی نقش بست و پس از بازگشت از سفر تصمیم گرفت تا آن را عملی سازد. در راستای ایده تجربه کوچ سرفینگ، آدرس couchsurfing.com را ثبت کرده و در سال 2004 آن را به عموم علاقمندان معرفی نمود. از سال 2004 تا 2011 سایت با استفاده از یاری های مردمی به روز رسانی می شد، اما پس از آن افرادی سرمایه گذاری خود را به این سمت آورده و سایت را بیش از پیش گسترش دادند. در حال حاضر تمامی افراد در سراسر دنیا می توانند به این سایت دسترسی داشته و از خدمات آن به رایگان استفاده کنند. البته بعضی از سرویس های سایت نیز در ازای دریافت پول در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. هدف کیسی از تجربه کوچ سرفینگ ارتباط بیشتر و بهتر محلی های و مسافران باهم بود و تا این جای کار نیز پیروز بوده است.

چرا کوچ سرفینگ؟!

پیرامون اینکه کوچ سرفینگ چیست، باید بگوییم که کوچ سرفینگ این امکان را برای شما ایجاد می نماید که بتوانید دوستان خوبی از سراسر نقاط دنیا پیدا کنید. شاید شما این فرصت را نداشته باشید که بتوانید از کشورهای دیگر بازدید کرده و با فرهنگ های آن ها آشنا شوید. وقتی میهمان به خانه خود دعوت می کنید، می توانید با فرهنگ ها و ملیت های مختلف آشنا شده و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. اگر تنها باشید، معاشرت با میهمان و آشنایی با افراد جدید می تواند تنهایی شما را پر کرده و هیجان را وارد زندگی تان نماید. این آشنایی باعث می گردد تا در فرصت های بعدی شما به منزل آن ها بروید و در شهر یا کشور آن ها به گشت و گذار بپردازید.

وقتی به عنوان میهمان در خانه کسی سکونت دارید:

  • * می دانید که عمده هزینه های سفر شامل حمل و نقل، خورد و خوراک، اقامتگاه و تفریحات می باشد. از این رو اگر بتوانید در خانه کسی میهمان شوید از پرداخت هزینه اقامتگاه با تجربه کوچ سرفینگ معاف خواهید شد.
  • * برای بعضی افراد هزینه اقامت چندان اهمیت ندارد و هدف آن ها پیدا کردن یک همراه و دوست خوب در سفر است. اگر شما به تنهایی سفر می کنید و نمی خواهید در شهر یا کشور غریبه تنها بمانید، تجربه کوچ سرفینگ، انتخاب مناسبی است. یک فرد محلی می تواند شما را با شهر یا کشور خود بیشتر آشنا کرده و اطلاعات خوبی در اختیارتان قرار دهد.

* علاوه بر این ها، مواردی بوده که افراد در سفرهای خود دوستانی پیدا کردند که رابطه شان ادامه دار شده و دوستی های طولانی مدتی را رقم زدند. این دوستی ها گاهی منجر به ازدواج نیز شده است. دوستانی که در تجربه کوچ سرفینگ پیدا می کنید می توانند اطلاعات خوبی در خصوص کشورشان به شما بدهند و حتی شرایط سفر تفریحی، تحصیلی، کاری یا مهاجرت را برایتان فراهم کنند. در کل می توان گفت که عضویت در سایت کوچ سرفینگ نه تنها ضرری برای شما ندارد، بلکه مزایای بسیاری نیز دارد.

عضویت در سایت و شروع کوچ سرفینگ

همانطور که در بالا اشاره کردیم، برای استفاده از سایت Couchsurfing.com باید ابتدا در آن عضو شوید. عضویت در سایت کاملا رایگان است و هیچ هزینه ای برای شما ندارد. اگر در فیسبوک عضو باشید، می توانید مراحل عضویت در کوچ سرفینگ را به راحتی و با اتصال به فیسبوک انجام دهید. وقتی عضو شدید، شما دارای یک پروفایل خواهید شد که باید اطلاعات خود را در آن وارد نمایید. این اطلاعات شامل اسم، سن، ملیت، میزان تحصیلات، شغل، محل سکونت می باشد. علاوه بر این از شما خواسته می گردد تا شرح کوتاهی در خصوص خودتان بنویسید. سعی کنید نوشته شما طوری باشد که مخاطب را جذب کرده و او را علاقمند به ارتباط با شما نماید. در بخش های دیگر از شما در خصوص دلیل انتخاب تجربه کوچ سرفینگ و اینکه تا به حال به کجاها سفر کرده اید، سوال می گردد. پیشنهاد می کنیم که سوال ها را به طور دقیق پاسخ دهید تا پروفایل کاملتری داشته باشید.

مرحله بعدی مربوط به خدماتی است که می توانید به دیگران ارائه دهید. وقتی در سایت کوچ سرفینگ ثبت نام می کنید به این معنی است که دوست دارید از گردشگرانی که به شهر یا کشور شما می آیند، استقبال نمایید. پس بگویید برای میهمانان خود چه برنامه ای دارید. در اینجا 4 گزینه پیش روی شماست:

کوچ (Couch): به معنای کاناپه است و انتخاب این گزینه به این معنی است که شما در خانه خود جایی را برای خواب میهمان تدارک می بینید.

سرفینگ (surfing): به معنای گشت و گذار است و انتخاب آن به منزله این است که شما در شهر خود با گردشگران خارجی قرار ملاقات گذاشته و آن ها را هدایت می کنید.

گزینه سوم: هر دو مورد بالا

گزینه چهارم: هیچ کدام از موارد. این ممکن است به دلایلی چون عدم داشتن زمان، عدم داشتن مکان مناسب یا دلایل دیگر باشد.

موارد و شرحاتی که در پروفایل خود وارد می کنید، دائمی نیست و می تواند با توجه به شرایط شما تغییر کند. پیشنهاد می کنیم برای شناخت بیشتر مخاطبان حتما پروفایل خود را به طور کامل پر کنید.

عدم اطمینان به میزبان ها و میهمان ها

شاید این سوال برایتان ایجاد گردد که چگونه می توان به افراد ناشناخته اعتماد کرد؟ شما به وسیله یک وب سایت با میهمان یا میزبانتان آشنا می شوید و قطعا نمی دانید آن ها که هستند و آیا می توان به آن ها اطمینان کرد یا خیر؟

در جواب این سوال باید بگوییم هدف از سایت کوچ سرفینگ ایجاد یک محیط امن برای ارتباط و شناخت مسافران و میزبانان بوده است. وقتی در سایت ثبت نام می کنید، آرام آرام با افراد مختلف آشنا می شوید. در ارتباط خود با این افراد شناخت بیشتری در خصوص آن ها پیدا کرده و متوجه می شوید که بعضی از مناطق امنیت بیشتری نسبت به کشورهای دیگر دارند، اما در کل سایت نیز راهکار هایی را برای شناخت بهتر افراد و اطمینان بیشتر مسافران یا میزبانان در نظر گرفته که می توانید با توجه به آن فردی را انتخاب نمایید که قابل اعتمادتر باشد. این موارد عبارتند از:

1- افرادی که در سایت ثبت نام می کنند، باید سالانه مبلغی را به کوچ سرفینگ پرداخت کنند. وقتی پروفایل خود را که شامل اطلاعاتی چون اسم، آدرس، شماره تلفن و کارت شناسایی ملی است، تکمیل کرده و هزینه سایت را پرداخت می نمایید، از طرف وب سایت یک کد به آدرس شما فرستاده می گردد. آنگاه شما باید کد را در سایت وارد کنید تا مکان و هویت شما تایید گردد. افرادی که این مراحل را به صورت کامل انجام دهند، یک تیک سبز رنگ در پروفایل خود دریافت می کنند که نشاندهنده تایید شدن (Verified) آن هاست. این ها همه مواردی هستند برای این که شما درک کنید کوچ سرفینگ چیست.

2- نکته دوم توجه به بخش Testemonial سایت می باشد. در این بخش شما می توانید نظرات افرادی را بخوانید که قبل از این از صاحب پروفایل به عنوان میهمان پذیرایی کرده اند یا در خانه او میهمان بوده اند. آن ها نظرات و تجربیات شخصی خود در خصوص فرد مورد نظر را در این بخش می نویسند. هرچه نظرات افراد در این مورد بیشتر و بهتر باشد، فرد قابل اعتمادتر است.

3- بخش دیگری نیز وجود دارد که به شما این امکان را می دهد که افرادی که از نظر شما مشکوک هستند یا از لحاظ شخصی، رفتاری یا محیطی مشکل دارند را گزارش دهید. مسئولین سایت این افراد را مورد آنالیز قرار داده و در خصوص آن ها تصمیماتی می گیرند. این ها همه مواردی هستند برای این که شما درک کنید کوچ سرفینگ چیست.

در کل می توان گفت هر شخصی که در سایت ثبت نام می نماید، قطعا قابل اعتماد نیست و شما باید با توجه به پروفایل، ویژگی ها و تاییدیه هایی که فرد دریافت کرده، میزبان یا میهمان خود را انتخاب نمایید. پس از آن می توانید با خیال راحت به او اعتماد کنید. این ها همه مواردی هستند برای اینکه شما درک کنید کوچ سرفینگ چیست.

قوانین کوچ سرفینگ

وقتی در سایت عضو می شوید، باید قوانین سایت را به دقت مطالعه کرده و نکاتی را به عنوان میزبان یا میهمان رعایت نمایید. کوچ سرفینگ معنای خاص خود را دارد و شما وظایف مشخصی در مقابل میهمان یا میزبانتان دارید. اگر با این قوانین آشنایی داشته باشید، راحت تر می توانید برای میزبانی اعلام آمادگی کنید یا اگر به عنوان میهمان وارد می شوید، توقع زیادی از میزبانتان نخواهید داشت. این ها همه مواردی هستند برای اینکه شما درک کنید کوچ سرفینگ چیست.

  • * به یاد داشته باشید که شما قرار نیست به عنوان هتل یا مسافرخانه فعالیت کنید. پس نیازی به یک اتاق جدا یا حتی یک تخت جدا در خانه ندارید. کوچ به معنای کاناپه است. شما کافیست یک رختخواب اضافه در خانه داشته باشید تا بتوانید جای خواب میهمانتان را تامین نمایید.
  • * وعده های غذایی میهمان به عهده شما نیست و قرار نیست تا صبحانه، ناهار و شام را برای میهمانتان آماده کنید. بعضی از میزبانان یک صبحانه مختصر برای میهمان در نظر می گیرند، اما باز هم شما در قبال این کار وظیفه ای ندارید.

* اگر قوانینی در خانه دارید که همه اعضا موظف به رعایت آن هستند، بهتر است از ابتدا با میهمانتان در میان بگذارید. میهمان شما از هیچ چیز خبر ندارد و اگر ندانسته کاری را خلاف قوانین منزل انجام دهد، حق ناراحت شدن ندارید.

در کوچ سرفینگ همه چیز توافقی است. می توانید با میهمان خود توافق کنید و در ازای فراهم کردن وعده های غذایی وی از او بخواهید تا کاری را برایتان انجام دهد. مثلا می تواند به شما در یادگیری زبان جدید یاری کند یا اگر میهمانتان دوست داشته باشد طعم غذاهای محلی شما را بچشد، آن وقت می تواند در ازای آن یکی از غذاهای کشور خود را در خانه شما درست کند. در هر حال بهتر است تعارف را کنار بگذارید و از همان ابتدا توافقات لازم را با میهمان خود انجام دهید.

به یاد داشته باشید که شما به عنوان میزبان فقط جای خواب میهمانتان را برعهده گرفته اید، پس نیازی به پرداخت هزینه های اضافی نیست. اگر وقتتان را با میهمان می گذرانید و او را به گشت و گذار می برید، نیازی نیست تا هزینه های جانبی سفر او را نیز حساب کنید. به عنوان مثال اگر میهمانتان را با ماشین خودتان بیرون می برید، می توانید از او بخواهید پولش را پرداخت کند.

اگر قرار باشد ماندن میهمانتان کمی طولانی گردد، بهتر است برای او یک کلید یدک آماده کنید. در غیر این صورت مجبورید تا زمان ورود و خروج خود را با او هماهنگ کنید که کمی سخت می گردد. البته در صورتی کلید را به میهمانتان بدهید که به او اعتماد داشته و خیالتان از او راحت باشد.

مواردی که به عنوان میهمان باید رعایت نمایید!

  • * اگر به عنوان میهمان وارد خانه کسی شدید، به یاد داشته باشید که هر خانه ای قوانین خاص خودش را دارد و شما نیز موظف هستید به قوانین آن خانه احترام بگذارید. پس به نکاتی که به شما گفته می گردد، خوب توجه کنید.
  • * توجه داشته باشید که نباید از وسایل شخصی افراد بهره ببرید یا سراغ یخچال بروید و به خوراکی هایی که در خانه موجود است، دست بزنید.
  • توجه داشته باشید که هر شهر یا کشوری فرهنگ خاص خود را دارد و تا زمانی که شما در آن کشور هستید، باید به فرهنگ آن ها احترام بگذارید.
  • همانطور که مشاهده کردید با استفاده کوچ سرفینگ نه تنها جای خواب رایگان پیدا می کنید، بلکه می توانید از نزدیک با مردم محلی برخورد داشته و با آداب، رسوم و فرهنگ آن ها آشنا شوید. شما با دوستانی که پیدا کرده اید در شهر یا کشور دیگر به گشت و گذار می پردازید و دیگر در آنجا غریبه نخواهید بود. با کوچ سرفینگ علاوه بر ارزان تر کردن سفر خود، می توانید آن را هیجان انگیزتر نیز نمایید. این ها همه مواردی هستند برای اینکه شما درک کنید کوچ سرفینگ چیست.
منبع: همگردی
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 556

به "کوچ سرفینگ- اقامتی رایگان برای گردشگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوچ سرفینگ- اقامتی رایگان برای گردشگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید