کدام مرزهای زمینی و دریایی فعال هستند؟

به گزارش کشتی کروز، سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک ایران، ضمن تشریح آخرین شرایط مرزهای تجاری کشور گفت: گمرک ایران طی مکاتبهای با بالاترین مقامات گمرکی کشورهای همسایه، از آنان خواست تا به جای مسدودسازی مرزها و توقف فرایند جابجایی کالاها وزارت خانههای بهداشت کشورها پروتکلهای مشترک بهداشتی را همزمان اجرا نمایند.

کدام مرزهای زمینی و دریایی فعال هستند؟

به گزارش تجارت نیوز، لطیفی در مورد مرزهای کشور اضافه نمود: شرایط مرزهای آبی کشور در جنوب وشمال کشور مناسب است و شرایط گمرکات بندری ما عادی است و فرایند طبیعی خود را دارد.

به طوری که بنادر شهید رجایی و باهنر در استان هرمزگان، بندر امام خمینی در استان خوزستان، بنادر چابهار در سیستان و بلوچستان، بنادر امیر آباد و نوشهر در استان مازندران و بندر انزلی و آستارا در گیلان فعال هستند و سیر طبیعی تجارت خارجی اعم از رویه صادرات، واردات و ترانزیت کالا بدون هیچ مسئله ای در حال اجرا است، البته در بنادر جنوبی به مقاصد کویت، امارات تجارت متوقف است و قطر همچنان شناورهای فلزی یخچالدار را پذیرش می نماید.

وی ادامه داد: مرزهای زمینی ایران با اقلیم کردستان، کشور آذربایجان، جمهوری خود مختار نخجوان و افغانستان فعال هستند و رویه گمرکات در این مرزها بصورت روال عادی درجریان است.

وی اضافه نمود: مرزهای زمینی ایران با عراق از جمله مهران، چذابه و شلمچه بسته است. ضمن آنکه کلیه مرزهای کشور با پاکستان نیز همچنان تا اطلاع بعدی غیرفعال است.

سخنگوی گمرک اضافه نمود: مرزهای ترکمنستان مسدوداست وصرفا کامیونهای ترکمن قادر به ورود به این کشور هستند و به صورت محدود از گمرک سرخس جابجایی کالا به وسیله ریل را شاهد هستیم؛ صادرات و واردات کالا به روسیه نیز با رویه ترانزیت از خاک آذر بایجان بدون توقف ادامه دارد.

وی در مورد آخرین شرایط گمرک پرویز خان، گفت: ضمن آنکه بطور کلی این مرز فعال است و عملیات تجاری بدون هیچ مسئله ای در حال اجرا است.لیکن با توجه به اینکه طرف کرد، روزهای آدینه تعطیل هستند. بنابراین فردا آدینه بغیر از خروج کامیون های حامل سوخت، فعالیت گمرکات اقلیم متوقف است. شایان توجه است که حدود 1800 کامیون در این مرز مستقر است که در صورت همکاری گمرک اقلیم کردستان تا سرانجام وقت امروز بیش از یک هزار کامیون در عراق تخلیه خواهد شد.

وی اضافه نمود: گمرکات مرزی فعال کشور با حضور شیفتی همکاران گمرکی، در ایام تعطیلی نوروز، با جدیدت در خدمت تجارت خارجی کشور هستند و این خدمات بدون هیچ گونه وقفه ای ادامه دارد.

وی اضافه نمود: گمرک بیله سوار در استان اردبیل فعال است و رویه های تجاری و مسافری در این گمرک در حال اجرا است . به طوری که طی 24 ساعت گذشته بیش از 150 کامیون تجاری عبور نموده است. ضمن آنکه کلیه پروتکل های بهداشتی لازم نیز رعایت شده است. به طوری که با همکاری طرف خارجی اقدام به نصب دستگاه اتوماتیک ضدعفونی کامیون ها و اتوبوس ها در مرز بیله سوار شده است و همچنین کادر پزشکی جهت غربالگری افراد و قرنطینه احتمالی در مرز موصوف، مستقر هستند.

لطیفی ادامه داد: در گمرک آستارا نیز طی 24 ساعت گذشته بیش از 288 کامیون ترخیص شده است و همچنین 21 کامیون ترانزیت شده است، ضمن آنکه تعداد 720 کامیون در مرز در انتظار انجام تشریفات گمرکی است.

وی اضافه نمود: همچنین تعداد واگن های ورودی وخروجی از این گمرک هم 54 واگن است که این آمار نشانگر پویایی و فعالیت این گمرک مرزی در روزهای سرانجامی سال است، درضمن باکو طی روزهای گذشته پیشنهاد فعال تر کردن تجارت به وسیله ریلی رابه کشورمان را داده است که در حال عملیاتی شدن آن هستیم.

منبع: فارس

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 19 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1057

به "کدام مرزهای زمینی و دریایی فعال هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام مرزهای زمینی و دریایی فعال هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید