چگونه صفحه اجاق گاز را تمیز کنیم

به گزارش کشتی کروز، به علت ریختن بقایای مواد غذایی و کثیفی ناشی از پاشیده شدن در حین پخت و پز ، اجاق گازها به مرور زمان کثیف شده و لایه های روغنی بر روی آنها تشکیل می گردد. نباید از تمیز کردن مرتب اجاق گازها غافل شد. تمیز نکردن دوره ای اجاق گازها نه تنها کارایی مشعل ها را کاهش می دهد ، بلکه باعث می گردد آشپزخانه شما غیربهداشتی به نظر برسد. به همین علت است که باید تمیز کردن اجاق گاز را جزئی از روال نظافت منزل خود قرار دهید. در این مقاله شما را با نحوه صحیح تمیز کردن صفحه اجاق گاز آشنا می کنیم.

چگونه صفحه اجاق گاز را تمیز کنیم

شما می توانید این نکات را دنبال کنید تا با نحوه کردن اجاق گاز ، مشعل ها و حلقه های اجاق گاز آشنا شوید. بعلاوه نکاتی را در خصوص استفاده از وسایل موجود در منزل برای تمیز کردن اجاق گاز در این پروژه به اشتراک خواهیم گذاشت.

مرحله 1- تمیز کردن روزانه

با استفاده از یک اسفنج مرطوب برای تمیز کردن اجاق گاز بعد از هر بار استفاده روزانه ، کار کردن اجاق گاز را انجام دهید. با یاری یک اسفنج مرطوب می توانید به راحتی از اجاق گاز نگهداری کنید و آن را همواره تمیز نگه دارید.

مرحله 2- چگونه سطح اجاق گاز را تمیز کنیم؟

تمیز کردن اجاق گاز را با استفاده از یک اسفنج غیر ساینده آغشته به آب صابون تمیز کنید. صابون به حذف هرگونه چربی یا کثیفی یاری می نماید. مراقب باشید که از اسفنج های ساینده استفاده نکنید ؛ زیرا باعث خراش روی پوشش روی گریل می شوند. به غیر از اسفنج می توانید از دستمال های نظافتی هم استفاده می گردند. برای جلوگیری از خراشیدگی سطوح گریل نباید از پارچه هایی با خاصیت ساینده بهره ببرید.

مرحله 3- چگونه مشعل های اجاق گاز را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن اجاق گاز ، مشعل ها را نیز با یک اسفنج غیر ساینده مرطوب شده با آب صابون تمیز کنید. هنگامی که مشعل ها به طور منظم تمیز می شوند ، عمر آنها را افزایش می دهید. علاوه بر این ، نظافت و نگهداری منظم مبنای کارکرد کارآمد مشعل هاست.

مرحله 4- چگونه مشعل اجاق گاز را با سرکه تمیز کنیم؟

ماهیت اسیدی سرکه آن را به یک پاک کننده عالی برای از بین بردن چربی و روغن از اجاق گاز تبدیل می نماید. برای تمیز کردن اجاق گاز و مشعل ها با سرکه ، می توانید با مخلوط کردن 1 پیمانه سرکه ، 2 پیمانه جوش شیرین و 3 تا 4 قطره صابون مایع ظرفشویی ، خمیری درست کنید. با یاری این خمیر گریل ها را تمیز نموده و اجاق گازهایتان را استریل کنید. در حین تهیه این خمیر باید به ابعاد آن دقت کنید. هنگامی که ابعاد بیش از حد باشد ، ممکن است بر روی سطوح گریل سایش رخ دهد.

مرحله 5- این خمیر را روی گریل ها و شعله ها پخش کنید

در مرحله بعدی تمیز کردن اجاق گاز ، خمیر را روی گریل ها و شعله ها بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند. سپس از یک اسفنج مرطوب و غیر ساینده یا پارچه تمیز کننده نرم برای شست و شو بهره ببرید. هنگام استفاده از خمیر می توانید از یک پارچه مرطوب یا یک اسفنج کمی نرم یاری بگیرید. مطمئن شوید که خمیر را به طور کامل وارد گریل ها و سطوح مشعل می کنید.

مرحله 6- حلقه های مشعل و سر مشعل را تمیز کنید

سرهای مشعل را با یک پارچه تمیز کننده مرطوب پاک کنید. به جای پارچه می توان از یک اسفنج مرطوب نیز استفاده کرد.

مرحله 7- نحوه باز کردن سوراخ های مشعل

یک گیره کاغذ یا سنجاق قفلی بردارید و از انتهای تیز آن برای باز کردن سوراخ های کوچک مشعل بهره ببرید. بعلاوه می توانید به آرامی درگاه احتراق یا سوراخ های مشعل را باز نمایید. اگر درگاه احتراق پاک نگردد ، کارآمد نخواهد بود.

مرحله 8- سرکه را به سرهای مشعل بمالید

سرهای مشعل را به آرامی با پارچه سرکه ای مالش دهید تا چربی انباشته شده روی مشعل و سر مشعل پاک گردد. این کار را با استفاده از یک پارچه مرطوب شده با سرکه انجام دهید.

مرحله 9- چگونه سطح اجاق گاز را تمیز کنیم؟

از یک پارچه مرطوب برای پاک کردن کثیفی ها و مواد غذایی ریخته شده روی سطح صاف اجاق گاز استفاده نمایید. اگر کثیفی های انباشته شده با یاری یک پارچه مرطوب از بین نرفت ، از آب و سرکه استفاده نموده و یا مستقیماً با اسفنج آغشته به سرکه تمیز کردن اجاق گاز را انجام دهید.

مرحله 10- چگونه روغن از کوره ها پاک می گردد؟

پاک کردن روغن انباشته شده در اجاق گاز بسیار سخت است. برای این فرآیند ، یک اسفنج را در آب صابون فرو کنید. سپس با استفاده از اسفنج چربی را از روی سطح پاک نمایید. اگر با آب صابون تمیز نشد ، سطح اجاق را با آب سرکه یا صابون مایع تمیز کنید.

مرحله 11- روی اجاق گاز را با جوش شیرین تمیز کنید

اگر اجاق گاز دارای یک لایه سرسخت روغن یا چربی است ، روش ذکر شده در مرحله 4 را امتحان کنید. با استفاده از جوش شیرین و خمیر سرکه که در این مرحله شرح دادیم تمیز کردن اجاق گاز را انجام دهید. خمیری را که آماده نموده اید روی اجاق بگذارید و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه بماند تا روغن آن شل گردد. پس از این انتظار ، می توانید آن را به دلخواه با یک دستمال مرطوب پاک کنید.

مرحله 12- با یک اسفنج صابونی تمیز نمایید

بعد از 15تا20 دقیقه می توانید از یک اسفنج صابونی برای پاک کردن چربی بهره ببرید. حلقه های اجاق گاز و سطح اجاق را با یاری یک اسفنج صابونی تمیز نمایید. به راحتی می توانید با این روش کثیفی های دائمی را تمیز نموده و برای همواره از شر کثیفی های اجاق گاز خود خلاص شوید.

مرحله 13- اجاق گاز را خشک کنید

پس از انتها مراحل تمیز کردن اجاق گاز ، آن را با یک پارچه تمیز خشک کنید. خشک کردن باید بدون باقی ماندن اثری از سطح انجام گردد. هنگام باقی ماندن آثار روی سطح اجاق گاز باید مراقب باشید ؛ زیرا پس از خشک شدن به وضوح قابل مشاهده خواهد بود. بعلاوه استفاده از پارچه های فیبر هنگام خشک کردن اجاق گاز بسیار مهم است. با یاری پارچه های الیافی می توانید اجاق گاز را تمیز نموده و آبکشی کنید ؛ بدون اینکه لکه ای باقی بماند. در صورت تمایل می توانید از اسفنج نیز یاری بگیرید.

مرحله 14- مشعل ها و گریل ها را تعویض کنید

در نهایت ، می توانید مشعل ها ، کباب پزها و حلقه های اجاق گاز را دوباره در جای خود قرار دهید. در صورت ایجاد خط و خش روی سطوح مشعل ، باید گریل و حلقه ها را تعویض کنید.

یکی از ترفندهای مهمی که هنگام تمیز کردن اجاق گاز و شعله باید به آن توجه کنید این است که مواد شوینده ای که استفاده می کنید به گونه ای باشد که به پوشش های سطح آسیبی نرساند. علاوه بر این ، بسیار مهم است که اسفنج ها و پارچه های استفاده شده سخت نباشند و سطوح را خراش ندهند. در مراحل تمیز کردن سطوح اجاق گاز ، ضروری است منافذ اشتعال را با استفاده از سوزن های با نوک ریز تمیز نمایید. روغن یا گریسی که در منافذ جمع می گردد باعث کاهش کارایی شده و شما را از انجام پاکسازی باز می دارد. هنگام شست و شو پس از تمیز کردن ، باید از خشک شدن منافذ آن اطمینان حاصل کنید.

منبع: اتاق
انتشار: 30 دی 1401 بروزرسانی: 30 دی 1401 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2385

به "چگونه صفحه اجاق گاز را تمیز کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه صفحه اجاق گاز را تمیز کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید