پشت پرده جوایز قصر شیرین از جشنواره شانگهای چیست؟

به گزارش کشتی کروز، محمد اطبایی پخش کننده بین المللی فیلم های ایرانی با انتشار یادداشتی انتقادی درباره تأسیس یک شرکت پخش فیلم خصولتی هشدار داده درباره پشت پرده موفقیت فیلم قصر شیرین در جشنواره شانگهای نکاتی را مطرح نموده. او می گوید حضور رضا میرکریمی به عنوان دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر این شائبه را مطرح نموده که موفقیت فیلم او در شانگهای به دلیل رفت و آمد مسئولان این جشنواره چینی به جشنواره فجر بوده است.

پشت پرده جوایز قصر شیرین از جشنواره شانگهای چیست؟

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

او این یادداشت را در واکنش به مصاحبه های پخش کنندگان فیلم قصر شیرین نوشته و از صحبت های اغراق آمیز آنها درباره صندلی جشنواره شانگهای انتقاد نموده و به شکل مفصل توضیحاتی درباره تاریخچه این جشنواره داده است.

اما در بخشی از این یادداشت که خبرگزاری ایسنا منتشر نموده، به احتمال تاثیر سمت میرکریمی به عنوان دبیر جشنواره جهانی فجر بر حضورها و جوایز جهانی فیلم هایش اشاره شده است.

اطبایی با تاکید بر این که رضا میرکریمی یکی از سینماگران مهم ایران است، نوشته: از نظر نگارنده [میرکریمی] کارنامه قابل قبولی در دبیری جشنواره جهانی فیلم فجر هم داشته است، اما با این وجود حضور یک کارگردان فعال سینما در صندلی مدیریت اجرایی یک جشنواره بین المللی فیلم شائبه برانگیز است. هیچ سینماگر فعالی در جهان مدیریت هنری و اجرایی یک جشنواره را به عهده ندارد و در تنها مورد استثنا، نانی مورتی مدیریت جشنواره فیلم تورین را به عهده گرفت و تنها پس از یک سال آن را به دیگری واگذار کرد. دیگر سینماگران مانند آکی کوریسماکی، مارتین اسکورسیزی، مایکل مور و دیگران هیچ نقش اجرایی و هنری در جشنواره های خود ندارند. یک سینماگر فعال فیلم می سازد و این فیلم در جشنواره ها و بازارهای بین المللی حضور خواهد داشت. فیلم سینمایی قصر شیرین با وجود کیفیت های بالای سینمایی اش، در هر حضور و دریافت جایزه ای، شائبه تاثیر دبیری جشنواره فیلم فجر سازنده اش را در اذهان ایجاد می نماید.

او در ادامه به حضور مدیران و دو داور جشنواره شانگهای در جشنواره جهانی فجر اشاره نموده است: رفت و آمد مدیران جشنواره فیلم شانگهای به تهران و دیدار ایشان با مدیران دولتی و از جمله دبیر جشنواره و کارمندانش در تهران، حضور کارگردان روسی و کارگردان هندی در هیات داوران شانگهای که هر دو پیش در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور داشته اند، ارزش جایزه های فیلم را در شانگهای کم رنگ می نماید. رضا میرکریمی سینماگر شناخته شده ای در عرصه های بین المللی است و این خود به تنهایی می توانست حضور وی را در هیات های داوری جشنواره فیلم مختلف توجیه کند اما اکنون دبیری ایشان در جشنواره جهانی فیلم فجر، داوری های او در رویدادهای مختلف و موفقیت های فیلمش را نیز زیر سوال می برد.

پیش از اطبایی، سینماگران دیگری هم از احتمال تاثیر سمت میرکریمی به عنوان دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر بر حضورها و جوایز بین المللی فیلم های اخیرش صحبت نموده و از او انتقاد نموده بودند.

اطبایی همچنین به تأسیس دفتر پخش بین المللی فیلم توسط مدیران سابق دولتی اشاره نموده و نوشته است: فیلم قصر شیرین بی تردید ظرفیت موفقیت در جشنواره های فیلم معتبرتری را می داشت و نمایش بین المللی این فیلم در شانگهای یک خطای استراتژیک از طرف پخش کننده های آن بود. این شرکت با توجه به حضور گردانندگان آن در دفتر جشنواره جهانی فیلم فجر و شائبه حضور دبیر جشنواره در این دفتر، اذهان را به نمونه های مشابه شرکت های خصولتی می برد که امید است این تصور واقعیت نداشته باشد. این شرکت اکنون وارد گود شده و امید است بدون استفاده از رانت های دولتی در عرضه و پخش بین المللی فیلم های تحت قرارداد خود فعال و در انتها سال کارنامه شان مانند دیگر پخش کننده های بخش خصوصی در معرض داوری کارشناسان و دست اندرکاران سینما قرار بگیرد.

قصر شیرین در آخرین دوره جشنواره فیلم شانگهای جوایز بهترین فیلم، کارگردانی و بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد.

9410

منبع: آی سینما
انتشار: 18 مرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 353

به "پشت پرده جوایز قصر شیرین از جشنواره شانگهای چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده جوایز قصر شیرین از جشنواره شانگهای چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید