تور هلند: همه چیز را درباره آسیاب های بادی هلند بدانید

به گزارش کشتی کروز، آسیاب های بادی هلند مهمترین نماد این کشور هستند و تور هلند بدون بازدید از این آسیاب های بادی، هیچگاه تکمیل نخواهد شد. این آسیاب های بزرگ، یکی از شاخصه های اصلی کشور هلند هستند که برای سال ها در گوشه و کنار این کشور حضور داشتند و نقش مهمی در توسعه مالی این کشور بازی نموده اند.

تور هلند: همه چیز را درباره آسیاب های بادی هلند بدانید

با تور هلند از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام هلند گشت و گذار کنید.

اگر دوست دارید با آسیاب های بادی هلند بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید. در این مقاله از وبلاگ ققنوس شما را با تاریخچه و آسیاب های بادی و بعلاوه برترین آسیاب های بادی در هلند آشنا خواهیم ساخت.

درباره آسیاب های بادی هلند

تاریخچه آسیاب های بادی هلند به قرن های سیزدهم و چهاردهم میلادی بازمی شود، زمانی که هلند یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان به شمار می رفت. امروزه اگر نزدیک آسیاب های بادی آمستردام و هلند بایستید و آنها در حال کار کردن باشند، صدای چرخش محور چوبی و بعلاوه شکافته شدن هوا به وسیله پره های آن را خواهید شنید. اما در گذشته، این صدا نماد کشور هلند بوده و در هر نقطه از کشور هلند، این صدا به گوش می رسیده است.

در دوران اوج استفاده از آسیاب های بادی هلند، بیش از 12000 آسیاب در سرتاسر این کشور قرار داشته است و تمامی آنها با تمام قدرت در حال فعالیت بوده اند. بدین ترتیب شاید بتوان دوران رواج آسیاب های بادی در هلند را اولین دوره انقلاب صنعتی در اروپا دانست. در قرن هفدهم میلادی، مجموعه های صنعتی بسیاری در هلند قرار داشته اند که هر یک چندین آسیاب بادی را شامل می شده اند.

اما با توسعه استفاده از موتور های بخار، دیزلی و الکتریکی، آسیاب های بادی هلند نیز محبوبیت خود را از دست دادند و امروزه تنها بین 1000 تا 1200 آسیاب بادی در گوشه و کنار هلند واقع شده است و تعداد کمتری از آنها هنوز در حال فعالیت هستند.

کاربرد آسیاب های بادی هلند

احتمالا معمول ترین کاربردی که برای آسیاب های بادی در هلند متصور هستید، تبدیل گندم و جو به آرد است. اما باید بدانید که این آسیاب ها استفاده هایی بسیار متنوع تر داشته اند. بخش های زیادی از کشور هلند، پست تر از سطح آب های آزاد هستند و به وسیله آب پوشیده شده اند. خارج کردن آب از این بخش ها و تبدیل آنها به زمین های زراعی و یا مسکونی، از مهمترین احتیاجهای اهالی هلند بوده است و بدین ترتیب، یکی از اصلی ترین استفاده ها از انرژی حاصل شده از چرخش پره های بزرگ آسیاب های بادی، برای پمپ کردن آب به بیرون از این زمین ها بوده است.

بعلاوه بعضی از این آسیاب های بادی برای ساخت کاغذ استفاده می شده است. به عنوان مثال کاغذ تهیه شده به وسیله آسیاب بادی Zaanstreek یکی از مرغوب ترین و گران ترین کاغذهای آن دوره به شمار می رفته است.

آمستردام یک بندر تجاری بسیار مهم بوده است و ساخت کشتی و قایق، از مهمترین کسب و کارهای دوران طلایی هلند بوده است. به همین علت، تقاضا برای الوارهای چوبی بسیار بالا بوده و بعضی از آسیاب های بادی هلند وظیفه بریدن تنه درختان و تبدیل آنها به الوارهای چوبی را داشته اند.

بعلاوه علاوه بر کاربرد تفاوت در داخل آسیاب بادی، ظاهر آسیاب های بادی هلند نیز با یکدیگر متفاوت بوده اند و هر آسیاب بر اساس احتیاج، ظاهر خاصی داشته است. به عنوان مثال بعضی از آسیب های بادی هلند این قابلیت را داشته اند که به طور 360 درجه بچرخند تا بتوانند بیشترین استفاده را از وزش باد داشته باشند.

اما علاوه بر این موارد، این نماد هلند یک استفاده دیگر نیز داشته اند و آن ارسال پیغام بوده است. صاحبان هلند با استفاده از موقعیت قرارگیری پره های آسیاب ها به دیگران پیغام می داده اند. به عنوان مثال مرگ و عزا یا عروسی و شادی از جمله پیغام هایی بوده اند که با آسیاب های بادی در هلند مخابره می شده اند. بعلاوه در جنگ جهانی دوم نیز اهالی هلند برای هشدار نسبت به حمله آلمان ها از همین سنت استفاده می کردند.

یکی از اصلی ترین استفاده ها از انرژی حاصل شده از چرخش پره های بزرگ آسیاب های بادی، برای پمپ کردن آب به بیرون از این زمین ها بوده است.

مرتفع ترین آسیاب بادی هلند

آسیاب بادی Molen de Noord شهر اسخیدام (Schiedam) در غرب هلند واقع شده است. این آسیاب بادی بیش از 33 متر ارتفاع دارد و بلندترین آسیاب بادی سنتی و قدیمی هلند است.

قدیمی ترین آسیاب بادی هلند

همانگونه که گفتیم، آسیاب های بادی هلند تاریخی بسیار طولانی دارند و اولین نمونه های آنها در قرن سیزدهم میلادی ساخته شده اند. با این وجود، تعداد زیادی از آسیاب های اولیه از بین رفته اند و امروزه آسیاب بادی Zeddam tower mill در استان خلدرلاند (Gelderland)، قدیمی ترین آسیاب هلند است. تاریخ ساخت این آسیاب به پیش از سال 1451 می رسد.

آسیاب های بادی، نماد کشور هلند

امروزه آسیاب های بادی دیگر استفاده گذشته را ندارند و بیشتر به عنوان جاذبه های گردشگری و دیدنی های هلند استفاده می شوند. این آسیاب ها که امروزه در سراسر این کشور پراکنده هستند، از مهمترین جاذبه هایی هستند که گردشگران را خود جذب می نماید. امکان ندارد یک بروشور یا ویدئوی تبلیغاتی از هلند را ببینید اما تصویر آسیاب های بادی در آن نباشد. یا گردشگری به این کشور سفر کند اما با آسیاب های بادی هلند عکس نیندازد.

در ادامه تعدادی از برترین نقاط برای بازدید از آسیاب های بادی هلند را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

زانس سخانس (Zaanse Schans)

شهر زانس شانس یا زانس سخانس، یکی از برترین نقاط هلند برای تماشای آسیاب های بادی است. این شهر را شهر آسیاب های بادی هلند می نامند و تعداد زیادی آسیب بادی از انواع گوناگون در آن واقع شده است. حتی بعضی از آسیاب های بادی این منطقه به هتل و اقامتگاه تبدیل شده اند و می توانید شب را در آنها به سر کنید.

این شهر در 15 کیلومتری شمال آمستردام واقع شده است و به راحتی می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

کیندردیک (Kinderdijk)

یکی دیگر از محل های دوست داشتنی که می توان آن را به عنوان شهر آسیاب های بادی در هلند شناخت، شهر کیندردیک در استان هلند جنوبی است. این شهر در نزدیکی شهر روتردام و 15 کیلومتری شرق آن واقع شده است و 19 آسیاب بادی مختلف در آن واقع شده است. این مجموعه یکی از بزرگترین مجموعه های آسیاب بادی در هلند به شمار می رود که در لیست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

منبع: ققنوس
انتشار: 20 آذر 1400 بروزرسانی: 20 آذر 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2074

به "تور هلند: همه چیز را درباره آسیاب های بادی هلند بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور هلند: همه چیز را درباره آسیاب های بادی هلند بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید