هفته طراحی گرافیک ایران شروع به کار کرد

به گزارش کشتی کروز، خبرنگاران: هفته طراحی گرافیک ایران با تجلیل از دو پیشکسوت عرصه گرافیک و تاکید بر توجه به این هنر در سال اقتصاد و فرهنگ شروع به کار کرد.

هفته طراحی گرافیک ایران شروع به کار کرد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، مراسم افتتاح هفته گرافیک ایران که شامگاه یکشنبه هفتم اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران برگزار گردید میزبان شمار زیادی از علاقه مندان به این هنر بود. به طوری که تقریبا تمامی فضای خانه هنرمندان مملو از جمعیتی بود که برای این مراسم آمده بودند

در ابتدای این مراسم فرزاد ادیبی از هنرمندان بنام گرافیست ایران با اشاره به نام گذاری روز طراحان گرافیک خاطر نشان کرد: روز 27 آوریل در سال 1995 توسط انجمن جهانی طراحان گرافیک روز جهانی طراحی گرافیک نام نهاده شده و سالهاست که انجمن صنفی طراحان گرافیک در این روز طراحان گرافیک را گرد هم می آورد و امسال هم به مانند سالهای گذشته از هفتم تا چهاردهم اردیبهشت ماه هفته گرافیک در در خانه هنرمندان ایران برگزار می نماید.

او با ابراز خرسندی از برپایی روز و هفته گرافیک در ایران اظهار کرد: امروز را جشن می گیریم و خوشحالیم که در این مراسم میهمانانی چون داوود گنجه ای و نورالدین زرین کلک و علی مرادخانی حضور دارند.

در ادامه این مراسم فیلم کوتاهی از فعالیت گرافیست های مشهد در ساخت سازه ای که عکس و طرح آن به عنوان پوس تر هفته گرافیک ایران استفاده شده به نمایش درآمد که مورد استقبال حاضران در سالن نهاده شد.

پس از این بخش علی رشیدی مدیرعامل انجمن طراحان گرافیک ایران با ابراز خرسندی از برگزاری جشن روز گرافیک خاطر نشان کرد: خوشحالم که در روز جهانی گرافیک دور هم جمع شده ایم تا این روز را جشن بگیریم. فراموش نکنیم که با مهربانی و اتحاد می توانیم آینده ای خوب را برای گرافیک ایران پدید آوریم.

او به تغییر نام روز گرافیک از سال 2012 اشاره نمود و گفت: از سال 2012 روز طراحی گرافیک با توجه به تاثیر گذاری گرافیک در زندگی و جامعه به روز طراحی ارتباطات تغییر نام پیدا کرد و به نظرم این تغییر به درستی صورت پذیرفت زیرا این طراحان گرافیک هستند که یاری می نمایند تا کتابی دیده و خوانده شود و یا کالایی مطرح شود.

رشیدی همچنین به عضویت 10 ساله انجمن طراحان گرافیک ایران در انجمن ایگوگروا اشاره نمود و گفت: چند سال پیش پیشنهاد اهدای جایزه ای را برای تجلیل از پیشکسوتان عرصه طراحی گرافیک مطرح کردیم که با استقبال ایگوگروا همراه شد و اینجایزه در سال اول به مرتضی ممیز و در سال دوم به فرشید مثقالی اهدا شد.

مدیرعامل انجمن طراحان گرافیک ایران در بخش دیگری از صحبت های خود به تهیه پیش نویس طرح استراتژیک انجمن طراحان گرافیک اشاره نمود و اضافه نمود: پس از تهیه این طرح آن را در اختیار پیشکسوتان انجمن قرار دادیم و بزودی پیش نویس طرح را در اختیار سایر اعضای انجمن هم می گذاریم تا همه هیئت مدیره های انجمن در هر دوره ای بر اساس این سند فعالیت های خود را پیش ببرند.

رشیدی خاطر نشان کرد: باید توجه ویژه ای به اعضای شهرستانی انجمن داشته باشیم و قصد داریم بزودی دوباره کمیته دانشجویی انجمن طراحان گرافیک را راه اندازی کنیم، تا جوانان زود تر وارد این عرصه شوند. طراحان بسیاری در شهرستان ها فعال هستند و ما به عنوان انجمن نتوانسته ایم به آن ها رسیدگی کنیم و می خواهیم بعضی از پروژه ها را به طراحان گرافیک در شهرستان ها واگذار کنیم که ساخت سازه امسال هفته طراحی گرافیک ایران در کویر کار گروهی از طراحان جوان گرافیک در مشهد بوده است.

او همچنین از راه اندازی سایت انجمن طراحان گرفیک ایران تا خاتمه اردیبهشت ماه امسال اطلاع داد وگفت: نگاه ما به طراحی گرافیک فقط به عنوان یک هنر نیست بلکه یک نیروی فرهنگی تاثیرگذار و شریکی استراتژیک برای رونق کسب و کار مالی است که باید در سال اقتصاد و فرهنگ به این دو بخش از هنر گرافیک نیز توجه کرد.

رئیس انجمن طراحان گرافیک ایران با بیان اینکه ملاقات با معاون هنری وزارت ارشاد و رییس مرکز هنرهای تجسمی از اتفاقات خوب انجمن در امسال بوده خاطر نشان کرد: برآیند این ملاقات بازگشت برپایی دوسالانه گرافیک به انجمن طراحان گرافیک است. کوشش می کنیم دی ماه امسال دو سالانه طراحی گرافیک را علاوه بر تهران در پنج شهر دیگر برگزار نماییم.

در ادامه این مراسم مهدی مهدیان دبیر هفته طراحی گرافیک ایران با نمایش فیلمی درباره برگزاری هفته طراحی گرافیک مطالبی را بیان کرد.

او با اشاره به برپایی هفته گرافیک در چند بخش اصلی خاطر نشان کرد: نمایشگاه پوس تر منفی 30، آیین نکوداشت و نمایش پوسترهای عباس سارنج یکی از پیشکسوتان طراحی گرافیک ایران، برپایی نمایشگاهی از آثار فونس هیکمن طراح نام دار آلمانی و اهدای جوایز چهارمین نشان اردیبهشت و حضور چندین مه مان ویژه از جمله برنامه های امسال هفته گرافیک است.

مهدیان افزود: همچنین یکی دیگر از بخش های هفته طراحی گرافیک در سال 93 اهدای جوایز چهارمین نشان بر تر اردیبهشت به پژوهش ها و مقالات مرتبط با حوزه گرافیک است.

دبیر هفته طراحی گرافیک ایران افزود: نمایشگاه پوسترهای نسل نو طراحان گرافیک ایران با عنوان منفی 30 یکی از بخش های مهم هفته طراحی گرافیک امسال است که آماده سازی و برنامه ریزی آن از ماه ها پیش آغاز شده و قباد شیوا، بیژن صیفوری، مجید عباسی، طاهره محبی تابان و علیرضا مصطفی زاده هیات انتخاب دو هزار و 129 اثری که از 27 استان به دبیرخانه ارسال شده بود را برعهده داشتند. همچنین 245 اثر به نمایشگاه منفی 30 راه یافته که در این میان 187 اثر مربوط به بخش فرهنگی و 58 اثر مربوط به بخش اجتماعی است. از میان 454 شرکت نماینده، 168 اثر پذیرفته شده که 38 اثر به هنرمندان زن و 130 نفر مرد اختصاص دارد. در میان شرکت نمایندگان در نمایشگاه منفی 30 هم 46 نفر از اعضای انجمن طراحان گرافیک و 408 نفر خارج از اعضای انجمن بودند.

مهدیان در بخش دیگری از صحبت های خود به برگزاری بزرگداشت و نمایشگاهی از آثار پیشکسوت طراحی گرافیک ایران اشاره نمود و گفت: در این هفته 32 اثر عباس سارنج از طراحان پیشگام بر روی دیوار خواهد رفت و 50 اثر از او در کاتالوگ منتشر می شود. همچنین در این هفته چهارمین نشان اردیبهشت اهدا می شود و فونس هیکمن طراح برجسته گرافیک آلمانی نیز می ه مان ویژه هفته طراحی گرافیک ایران است.

او با بیان اینکه فونس هیکمن صندلی ویژه ای در بخش آموزش طراحی گرافیک در جهان دارد افزود: آتلیه طراحی گرافیک این هنرمند از پیروز ترین نمونه ها در جهان به شمار می آید و در طول هفته گرافیک نمایشگاهی شامل 60 اثر او برپا می شود و روز یازدهم اردیبهشت ماه هم در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر حضور پیدا خواهد نمود و مطالبی را عنوان می نماید.

در ادامه این مراسم لوح یادبودی همراه با عضویت افتخاری در انجمن طراحان گرافیک ایران به عباس سارنج و سرژ آواکیان توسط فرزاد ادیبی، بهرام کلهرنیا، نورالدین زرین کلک، ابراهیم حقیقی و علی مرادخانی داده شد.

ابراهیم حقیقی در سخنان کوتاهی درباره عباس سارنج اظهار کرد: این هنرمند در طول سالهای گذشته نه کنج عزلت بلکه خلوتی گزیده تا بیشتر نقاشی کند و البته در ابن میان هنرجویان بسیاری را نیز تربیت نموده است.

نورالدین زرین کلک نیز در سخنان کوتاهی خطاب به سارنج و آواکیان گفت: فکر نکنید که با انتخاب به عنوان عضو افتخاری انجمن اتفاق خاصی برایتان می افتد! نه! نه روزنامه و مجله و خبری برایتان ارسال می شود و نه احوالی از شما پرسیده می شود.

در بخش دیگری از مراسم افتتاح هفته گرافیک ایران علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد در سخنانی اظهار کرد: هدف من از حضور در این مراسم فقط همراهی بود و باید از انجمن طراحان گرافیک که همیشه کارهای ارزشمندی انجام داده تشکر کنم. سیاست ما در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپردن امور به انجمن ها و کوشش دولت برای حضور کمتر در بخش اجرایی است. انجمن طراحان گرافیک از جمله انجمن هایی است که به خوبی توانسته خودش را اثبات کند.

مرادخانی افزود: هنرمندان باید در کنار معاونت هنری باشند و با انجام دادن امور این نظریه را ثابت نمایند که برای انجام درست هر کاری باید آن را به اهلش سپرد.

در خاتمه این مراسم چهارمین نشان اردیبهشت همراه با لوح تقدیر و مبلغ دو میلیون تومان توسط امرالله فرهادی و قباد شیوا در بخش ترجمه به اشکان صانعی و در بخش تالیف به منصور کلاه کج اهدا شد.

دریافت عکس یادگاری و افتتاح سه نمایشگاه منفی 30، نمایشگاه انفرادی آثار عباس سارنج و نمایشگاه آثار فونس هیکمن خاتمه بخش مراسم افتتاحیه هفته گرافیک ایران بود.

احمد مسجد جامعی رییس شورای شهر تهران هم ساعتی بعد از مراسم افتتاحیه برای بازدید از نمایشگاه های هفته طراحی گرافیک به خانه هنرمندان ایران آمد.

منبع: تسنیم
انتشار: 17 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 966

به "هفته طراحی گرافیک ایران شروع به کار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفته طراحی گرافیک ایران شروع به کار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید