گشتی در سایت اینترنتی موزه رضا عباسی؛ پرونده یک سایت

به گزارش کشتی کروز، همراهان همیشگی پرتال خبرنگاران، امروز نیز در ادامه مطالبی که در بخش پرونده یک سایت بررسی می کنیم، به سراغ یکی از پرتال های حوزه گردشگری و هنر ایران رفتیم و موزه رضا عباسی را انتخاب کردیم. برای خیلی از شهروندان تهرانی، این موزه شناخته شده نیست اما آثار گران بهایی در آن نگهداری می شود که امروز گشتی اینترنتی در این موزه خواهیم داشت.

گشتی در سایت اینترنتی موزه رضا عباسی؛ پرونده یک سایت

پرتال کشتی کروز در راستای ماموریت های اطلاع رسانی و خدماتی خود در عرصه گردشگری ایران و جهان، تلاش می کند تا برترین پرتال های گردشگری ایران و سایر کشورهای جهان را به علاقمندان گردشگری در ایران معرفی کند و برای ارتقای کیفی و کمی اطلاع رسانی پرتال های داخلی نیز، توصیه های دیجیتالی ارائه کند. این وظیفه را، سرویس پرونده یک سایت پرتال کشتی کروز بر عهده گرفته و چند روزی است که در این زمینه، گفتارهایی ارائه می گردد. ارائه راهکارهایی فنی و محتوایی جهت توسعه کارکردهای پرتال های رسمی و غیر رسمی ایران در فضای گردشگری مجازی کشورمان، ماموریتی است که بر عهده سرویس پرونده یک سایت است. بی شک، نکاتی که توسط کارشناسان این سرویس در معرفی و تحلیل سایت های فعال گردشگری ایران ارائه می گردد ، تلاشی است برای بهبود شرایط اطلاع رسانی در عرصه گردشگری مجازی ایران که به زودی، به عنوان یکی از قطب های اصلی گردشگری در قاره کهن، مورد توجه جامعه جهانی انشالله قرار خواهد گرفت. . روزهای گذشته به معرفی پرتال های کاخ سعد آباد، کاخ نیاوران، موزه ملی ایران، موزه هنرهای معاصر تهران و موزه فرش ایران و هم چنین کاخ گلستان پرداختیم.

پرتال کشتی کروز در راستای ماموریت خود در اطلاع رسانی گسترده و چند جانبه ظرفیت ها و بسترهای گردشگری ایران به خصوص در فضای مجازی، به وسیله این سلسله مطالب روزانه می کوشد تا در راستای تقویت گردشگری اینترنتی ایران ، به کارآفرینان و وب مسترها و فعالان این عرصه، همواره نکات ارزنده ای ارائه کند تا شاهد گسترش بسترهای سایبر دیپلماسی ایران در گردشگری مجازی و هم چنین کارآفرینی دیجیتالی باشیم. کشتی کروز همواره آماده شنیدن نقطه نظرات و پیشنهادات فعالان حقیقی و حقوقی در عرصه گردشگری ایران است. با ما در نخستین گفتار سرویس پرونده یک سایت همراه باشید. ششمین مطلب از سلسله مطالب سرویس پرونده یک سایت را به پرتال اینترنتی موزه رضا عباسی اختصاص داده ایم که یکی از پرتال های موزه ایی و گردشگری پایتخت به شمار می رود. موزه رضا عباسی در نشانی http://www.rezaabbasimuseum.ir قرار گرفته است. وقتی وارد ایندکس پرتال رضا عباسی می شوید، کل سایت به زبان انگلیسی و یک intro به نمایش در می آید که همراه با موسیقی سنتی ایرانی است. این که در ایندکس، به زبان انگلیسی مقدمه ای درباره موزه و تصاویری منتخب از آثار آن نمایش داده شده است، کار ارزشمندی محسوب می گردد.

درباره موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی از هزاران سال پیش با شما سخن می گوید. موزه رضا عباسی کاشانی، در سال 1356 در خیابان شریعتی تهران گشایش یافت و به یاد نقاش مشهور دوره صفوی اهل کاشان رضا عباسی نام گذاری شد. استاد مرتضی ممیز، پدر گرافیک ایران که رضا عباسی، از اجداد وی محسوب می گردد، طراح لوگوی این موزه بود. مجموعه های به نمایش در آمده در این موزه بسیار متنوع بوده و آثاری از هزاره دوم پیش از میلاد تا اوایل قرن بیستم یعنی خاتمه دوره قاجار را در بر می گیرد. این آثار بر اساس ترتیب زمانی به نمایش در آمده اند، بنابراین بازدید کنندگان می توانند سیر تکامل هنر، تمدن و فرهنگ را در ایران زمین دنبال کنند. این چینش در میان موزه های دیگر ایران منحصر به فرد است. بخش مرمت و نگهداری موزه با دو آزمایشگاه و کارگاه به مرمت و بازسازی نقاشی ها، اشیای فلزی و کتاب های خطی اختصاص دارد و یکی از پیشرفته ترین کارگاه های مرمت در کشور است. بنابراین، این کارگاه نه تنها به مرمت اشیای موجود در موزه رضا عباسی می پردازد، بلکه ترمیم آثار ارسالی از موزه های دیگر کشور را نیز به عهده دارد. ساختمان موزه در واقع متعلق به یک نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون خانگی بود که به دلیل ویژگی های معماری و محل قرار گیری مورد توجه مسوولان وقت قرار گرفت و از صاحب اصلی خریداری شد. این موزه به طور رسمی در مهرماه سال 1356 به وسیله فرح پهلوی گشایش یافت ما درست یک سال بعد در آبان ماه سال 1357 تعطیل شد. در این دوره یعنی از سال 1355 تا 1358، مدیریت موزه بر عهده آیدین آغداشلو بود.[2] در خاتمه سال 1358 بار دیگر این موزه پس از دگرگونی هایی در آرایش داخلی و گسترش فضای نمایشگاهی بازگشایی شد. در سال 1363 به دلیل مسائل داخلی کار موزه بار دیگر به تعطیلی کشید و یک سال بعد دوباره بازگشایی شد. اما این بازگشایی دوام چندانی نداشت و موزه یک بار دیگر در همان سال تعطیل شد تا خاتمه در 15 بهمن سال 1379 برای پنجمین بار و پس از انجام بازسازی دوباره آغاز به کار کرد. در حال حاضر این موزه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اداره می گردد. سرپرست کنونی موزه شهرام حیدرآبادیان است. موزه اصلا بخش فارسی ندارد و تنها اطلاعاتی که در بخش انگلیسی است در زیر ارائه شده است:

The Reza Abbasi Museum (the RAM) opened in September 1977, but in November 1978, just one year after its official opening it was closed. Exactly a year later in 1979, having had changes in its internal decorations and with further expansion of its exhibition space it was reopened. In 1984, because of some internal difficulties, once more it was closed and again reopened in 1985. And finally on February 4, 2000, it was opened for the fifth time, after its renovation.Reza Abbasi Museum is administrated by Iranian Cultural Heritage Organization.The head of the museum is Mrs Batool Ahmadi.

بخش معرفی موزه در آدرس http://www.rezaabbasimuseum.ir/museum-info/info.htm ارائه شده است که بهتر است بخش ویدئویی هم داشته باشد. اگر با خواندن این اطلاعات به بازدید از موزه علاقمند شدید، برنامه بازدید را بااطلاعات این قسمت http://www.rezaabbasimuseum.ir/plan-visit/planing.htm چک کنید. موزه رضا عباسی، از معدود مراکز آموزشی نیز محسوب می گردد که در نشانی http://www.rezaabbasimuseum.ir/education/edu.htm اطلاعاتی از آن ها در دسترس است. سطوح مختلف نقاشی و نگارگری و خوش نویسی در موزه رضا عباسی در اختیار هموطنان تهرانی است که بهتر است علاقمندان نقاشی از این خدمات استفاده کنند. بخش فروشگاهی موزه رضا عباسی در آدرس http://www.rezaabbasimuseum.ir/store/store.htm قرار گرفته است که توصیه می گردد تا به صورت فروشگاه واقعی الکترونیکی، به فروش سمبل هایی از اشیا مورد نمایش در موزه اقدام کند. بخشی برای جست وجوی اطلاعاتی در پرتال ارائه شده است که در http://www.rezaabbasimuseum.ir/search/search.htm قرار گرفته است اما متاسفانه خالی از اطلاعات است و باید توسط وب مستر محترم پرتال، بازیابی اطلاعاتی گردد. نمایشگاه هایی که در موزه رضا عباسی ترتیب داده می گردد، نمایشگاه های مختلفی است که در آدرس http://www.rezaabbasimuseum.ir/exhib/exh.htm در دسترس است.

یکی از بخش های جالب سایت، بخش گردش مجازی در سایت است که باید همه سایت های موزه ای کشور در اختیار داشته باشند. این بخش در نشانی http://www.rezaabbasimuseum.ir/virtual-tour/virtual.htm ارائه شده است.

امیدواریم مخاطبان سایت، برای بازدید از این موزه ارزشمند کشور برنامه ریزی کنند.

15 توصیه برای تقویت اطلاع رسانی سایت

در این بخش، به ارائه توضیحات و پیشنهاداتی فنی و محتوایی برای ارتقای سطح کارکرد اطلاع رسانی موزه رضا عباسی می پردازیم که امیدواریم در راستای تقویت گردشگری مجازی کشور و هم چنین تقویت پتانسیل جذب مخاطب پرتال موثر باشد.

1. بررسی ها نشان می دهد که بیش از 920 هزار صفحه در اینترنت، دامنه کاخ موزه رضا عباسی در پرتال خود معرفی کرده اند. این به معنای اهمیت پرتال موزه رضا عباسی و شمار زیاد علاقمندانی ایرانی و خارجی است که مشتاق به بازدید از ظرفیت های فرهنگی هنری و تاریخی این مجموعه در مرکز شهر تهران است. وب مستر پرتال باید تلاش کنند تا همواره معرفی بخش های مختلف پرتال به موتورهای جست وجو گر مانند گوگل و یاهو، در دستور کار باشد تا شمار بیشتری از علاقمندان به گردشگری ایران، وارد این پرتال بشوند. از طرفی، امکان معرفی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات صفحات پرتال در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک نیز فراهم گردد. هیچ صفحه ای در شبکه های اجتماعی درباره این موزه راه اندازی نشده است که امیدوارم بزودی تولید گردد.

2. پرتال موزه رضا عباسی می بایست به عنوان یکی از سایت های پر بازدید ، بخش های زبانی متنوع داشته باشد. مثلا بعضی از مخاطبان، عرب زبان یا آلمانی زبان و فرانسوی زبان استند و بخش انگلیسی کمک زیادی به آن ها برای درک محتوا نمی کند. بنابراین توصیه می گردد این 3 زبان اصلی که در واقع زبان های رسمی سازمان ملل متحد نیز محسوب می شوند ، برای غنای اطلاعاتی و سطح اطلاع رسانی پرتال، در آینده نزدیک به عنوان بخش های جدید به سایت اضافه شوند. اضافه شدن بخش های زبانی مختلف، فواید زیادی دارد. یکی آن که معرفی سایت به کاربران غیر فارسی زبان را تسریع می بخشد و مخاطبان بیش تری به سایت وارد می شوند.

دوم آن که در جذب مخاطبان بالقوه و بالفعل که درباره ظرفیت های تاریخی و گردشگری ایران به دنبال اطلاعات در فضای مجازی استند، به سمت خود جذب می کند.

سوم آن که بخش های متنوع زبانی، منجر به افزایش رتبه سایت در میان پرتال های پر بیننده ایران می گردد که در معرفی سایت به کاربران اینترنت ایرانی و بین المللی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین وب مستر محترم باید به تقویت اطلاع رسانی چند زبانه پرتال نیز به خوبی توجه کند. چنین انتظاری از پرتال موزه رضا عباسی، انتظار به حقی است که باید به آن توجه داشت. راه انداازی بخش فارسی زبان در پرتال نیز توصیه می گردد. بیشتر مخاطبان این پرتال و موزه، فعلا فارسی زبانان عزیز هستند.

3. ایندکس سایت موزه رضا عباسی، بهتر است به گونه ای باشد که کاربر بتواند انتخاب زبانی داشته و بعد وارد بخش های دیگر گردد تا اگر یک فرانسوی و غیر فارسی زبان به سایت مراجعه کرد، برای آگاهی از بخش های مختلف سایت، با چالشی روبرو نگردد. بهتر است در زمان نمایش intro، انتخاب زبانی به کاربران داده گردد.

4. برای ارتقای سطح اطلاع رسانی بخش های محتوایی پرتال، توصیه می گردد که سایت، بخش های اطلاعاتی خود را در قالب فایل های PDF در اختیار مخاطبان قرار دهد. چرا که بعضی از مراجعان را دانشجویان و محققان ایرانی و خارجی تشکیل می دهند که درباره ظرفیت های موزه ملی فرش و آثاری که در آن به نمایش در آمده است، نیازمند اطلاعات جامع است و این بخش می تواند کمک خوبی باشد. بنابراین، اگر اطلاعاتی در سایت ارائه می گردد که ارزنده است، ساختار اطلاع رسانی به صورت پی دی اف نیز منتشر گردد. بخش مقالات و نوشته ها در پرتال، می تواند نسخه پی دی اف هم داشته باشد. اگر هم بخشی هنوز اطلاعات ندارد، لطفا لینک داده نگردد.

5. اکنون مشاهده بخش های مختلف کاخ ها و موزه ها و نمایشگاه ها، ازطریق قابلیت های فناوری اطلاعات به راحتی امکان پذیر است که این موضوع را نیز باید سایت موزه رضا عباسی در نظر گرفته گردد. یعنی باید مشاهده بخش های مختلف موزه ، به وسیله فایل های ویدئویی منتشر شده در آن باشد که کاربر ظرف چند دقیقه به وسیله یک ویدئو، بتواند بخش های موزه را مشاهده کند. این ویدئو ها نیز می بایست در سایت های به اشتراک گذاری فایل های ویدئویی مانند یوتیوب و اپارات و امثالهم، بارگذاری شوند تا از این طریق، شمار بیش تری از مخاطبان به این بخش ها مراجعه کنند. قرار دادن زیرنویس برای معرفی بهتر بخش های مختلفی که در فایل های ویدئویی به تصویر کشیده می شوند ، انتظاری است که مخاطب خارجی از این بخش دارد که بهتر است به ان نیز توجه گردد. انتشار فایل های ویدیویی از موزه رضا عباسی کشورمان در شبکه های اجتماعی، شمار مخاطبان سایت را بسیار افزایش می دهد.

6. ساخت ویدئوهای اطلاع رسانی از بخش های مختلف موزه ارزشمند رضا عباسی تهران ، فرصت آفرینی دیجیتالی ایجاد می کند که در جهانی شبکه های اجتماعی و دهکده جهانی، اهمیت بسزایی دارد و باید به آن توجه خاصی مبذول داشت. طراحی app برای نصب بر روی موبایل کاربرانی که علاقمند به دریافت اطلاعات سریع از مجموعه برنامه های فرهنگی و هنری هفتگی در این موزه استند، از جمله مواردی است که باید در راستای توسعه سطح اطلاع رسانی پرتال در دستور کار قرار بگیرد. ناگفته پیداست که باید از همه ظرفیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای جذب گردشگر و ترغیب آنان به مشاهده چنین مکان های گردشگری استفاده کرد.

7. طراحی سایت باید به گونه ای باشد که جذاب باشد و مانند سایت خبری نباشد. جذب کردن کاربران و ترغیب ان ها به مشاهده مجدد و استفاده از قابلیت های آن ْ ، موضوعی است که باید در راستای جذب بیشتر مخاطب، به آن توجه داشت. سایت موزه ا عباسی، قابلیت های زیادی برای جذاب شدن دارد که باید به آن توجه نمود.

8. بخش ارتباط با ما پرتال باید حرفه ای تر از وضع موجود باشد و کاربران به وسیله پست الکترونیک و فرم آنلاین که کد پیگیری و رهیابی نیز برای آن ها صادر می کند، با مسئولان محترم و زحمتکش موزه رضا عباسی و به خصوص بخش آموزشی آن در ارتباط باشند. این قضیه در شیوه فعلی تا حدودی مشاهده می گردد که بهتر است تخصصی تر تکمیل گردد.

9. اگر بخش های مختلف سایت موزه رضا عباسی در سایت ها و شبکه های اجتماعی نیز معرفی و تبلیغ گردد، شمار کاربرانی که برای بازدید از این مجموعه مراجعه می کنند به شدت افزایش خواهد یافت و باید به این مساله روابط عمومی محترم موزه توجه کند. به دلیل نمایشگاه ها و جشنواره های جالبی که معمولا در طول سال در این موزه برگزار می گردد، تبلیغ و معرفی این برنامه ها به قشر دانش آموز و جوان کشور در شبکه های اجتماعی خالی از لطف نیست. چرا که انتشار اخبار موزه فرش در سایت های رسمی خبری، احتمال کم تر دیده شدن را دارد.

10. یک بسته اطلاعاتی تکمیلی هم در سایت تعبیه گردد تا اگر فردی بخواهد درباره جهانی فرش ایران و ظرفیت های آن به زبان ساده و تخصصی اطلاعات بگیرد، این فرصت برایش مهیا باشد. چرا که این موضوع برای گردشگر خارجی که قصد دارد به وسیله سایت به مراجعه حضوری در آینده بپردازد، می تواند موثر و مهم باشد و برای همین باید به آن توجه داشت. بعضی اوقات ارائه سه خط اطلاعات درباره یک نام، بسیار مهم و حیاتی است. مخصوصا برای یک گردشگر خارجی که از تاریخ معاصر کشورمان و ظرفیت های صنایع دستی چیز زیادی نمی داند.

11.فروش اینترنتی بلیط در موزه رضا عباسی مساله سختی نیست و می توان امروزه به وسیله ظرفیت های بانکداری مجازی کشور این موضوع را انجام داد.

12. پرتال تلاش کند برنامه های بهتری برای جذب مخاطب در سایت و هم چنین کسب بازدید کننده بدست آورد. سرویس پرونده یک سایت آماده ارائه توصیه های تکمیلی است.

13. امکان خرید اینترنتی محصولاتی با برند موزه فرش مانند تمبر، کتابهای معرفی بخش های مختلف آن، آثار صنایع دستی با طرح آثار نمایش داده شده در موزه و مواردی از این قبیل در این پرتال در اختیار بازدیدکننده داخلی و خارجی قرار بگیرد. اکنون با قابلیت های تجارت الکترونیک کشورمان، به راحتی این قضیه در سایت قابل پیاده سازی است.

14. بخش های مختلف سایت با meta tag مربوطه به موتورهای جست و جو گر نمایش داده گردد. تلاش گردد تا بخش اموزشی با قابلیت های مجازی و یادگیری الکترونیکی ELS توسعه یابد تا مخاطب و مشتری بیش تری پیدا کند.

15.فایل های ویدئویی که درباره بخش های مختلف موزه در سایت به نمایش در آید و در پرتال های به اشتراک گذاری فایل های ویدئویی نیز نمایش داده گردد تا مخاطبان بیش تری را جذب کند و حتما به چند زبان نیز بارگذاری گردد تا طیف مخاطبان بیش تری داشته باشد.

سایت در یک نگاه

  • نام دامنه: www.rezaabbasimuseum.ir
  • موضوع : سایت اطلاع رسانی موزه رضا عباسی ایران
  • زبان سایت: انگلیسی
  • ارتباط با ما: دارد
  • بخش خبری: ندارد
  • نقشه سایت: ندارد
  • پست الکترونیک: [email protected]
  • آدرس: خیابان شریعتی تهران- پایین پل سیدخندان- مجموعه رضا عباسی
  • شماره تماس: در سایت ارایه نشده است
منبع: کجارو
انتشار: 8 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 931

به "گشتی در سایت اینترنتی موزه رضا عباسی؛ پرونده یک سایت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشتی در سایت اینترنتی موزه رضا عباسی؛ پرونده یک سایت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید